Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Vil tro de bruker tilnærmet 50-75 kWh/dag og får de dette subsidiert (dekket 90% av kostnaden) så er det bedre enn dagens subsidiering.

Ja, kanskje, om de bor i en liten ny leilighet og ungene bare spyles en gang i uka ellernoe :crazy_face:

1 Like

Jeg hadde løst det ved å fyre med ved når det er -5 og kaldere så jeg hadde fått forbruket under 75 kwh. Man har samme hva ikke lyst til å bade kidsa konstant når det er så kaldt, mister alt av fett på huden. De lukter jo samme hva ikke vondt. :stuck_out_tongue:

Bodde i tomannsbolig på 109m2 før og da var strømforbruket på ca 11000kwt, eller 30 kwt i døgnet. Energimerking D, ikke varmepumpe. :stuck_out_tongue:

Bor nå i enebolig, energimerking… eh… vel, det er så mye vinduer at forbruket før varmepumpe var på 32.000 kwt eller 87 kwt i døgnet.

1 Like

Varsler historisk gjennombrudd i energiforskning: – Enormt viktig - VG

:crossed_fingers:

3 Likes

Dette er min familie. Vi brukte ca. 110 kWh/dag i november i en middels stor tomannsbolig. Ikke varmepumpe.

4 Likes

Brukte 68 kwh/dagen i november i et hus med masse vinduer, er 2+3. Har varmepumpe. Har tidligere år brukt ca 100 kwh/dagen, men det var veldig mildt i november i år, så hadde kanskje brukt 85 kwh/dagen denne novemberen?

… for å si det på en annen måte, jeg tror du vil tjene inn en varmepump veeeldig fort hvis du har to etasjer og et fornuftig sted å sette den i 1. etasje.

1 Like

Ja garantert! Planlegger en større rehabilitering med vannbåren gulvvarme fra varmepumpe etter hvert, så vil nok klare å spare en del :slight_smile:

6 Likes

Noen som vet om fornuftige alternativer med luft-vann varmepumper? Har dobbeltmantlet varmtvannsbereder på el fra før av.

Har vannbåren varme i hele huset, men har bare funnet luft-vann pumper til 100k +

1 Like

Dette var tanken; hvis man kan frontloade subsidiene ved at man får de første 75kWh per dag subsidiert sikrer man at de aller fleste har nok til basic strømforbruk. Deretter, hvis man bruker mer enn dette så betaler man av egen lomme. Slik sett ville man dekket at Gudrun slapp å stå opp kl 03 på natta for å koke kaffe og slapp også å sponse mange av ladingene av Model X’en til Christian Fredrik.

Problemet med dagens ordning er at den kicker inn når prisen er 2-3 ggr så høy som hva den historisk har vært siste 10 år. Så selv om du får rabatt så vil mange måtte spare mye, spesielt de med dårlig råd, og kanskje for mye på basic nødvendigheter.

5 Likes

Prisen har vel typisk vært 40-ish øre + 60 ish øre for linjen = 100 øre. Nå er det type 120 øre + 60 øre = 180 øre. Så 80% dyrere.

1 Like

Har sett litt på disse

Andersen Electric varmepumper - Varmeshop.no

Kjøpe i DK og kjørt opp til Norge så sparer man ganske mye dog… det finnes helt OK lameller i teak å sette foran disse som de selger i DK.

De bruker vann som sirkulasjonsmedium - så akkumulatorløsningen må være tilpasset til det - glykol etc. Propylenglykol sikkert det smarteste siden det er minst giftig - selv om trykkforskjellen mellom varmtvann og VBV burde drive eventuelle lekkasjer andre veien.

1 Like

“Litt” eksport til Sverige den siste måneden :stuck_out_tongue:

2 Likes

Men det er jo kablene som er problemet. :nerd_face:

2 Likes

Det har gått en TWH til Tyskland og Storbritannia da, så er jo “litt”. :stuck_out_tongue:

Sverige har vel en dobbel en nå. Både kjernekraft ute av drift og vannkraft i nord ute av drift pga islegging av elver.

Jeg har 0 peiling på det greiene der. Men jeg fant denne greia her i går :

Noe du er kjent med? Tror ikke den er noe for meg siden den ikke er dobbeltmantlet(?), men et billigere alternativ, med varmtvannsbereder og varmepumpe i ett.

Vet ikke helt hvorfor det er et billigere alternativ her…

Problemet med varmepumper er at de slutter å virke når det blir for kaldt. Så ikke ha kun det som eneste oppvarming. Har opplevd å hatt hus for salg hvor alt frøs når pumpen sluttet å virke. Da var det mellom 10-18 minus i en uke. Doen sprakk i hundre biter. Røra/koblinger sprakk og spruten stod i taket da eieren prøvde å “teste” om vannet i røra hadde fryst.

2 Likes

Med -17 grader ute, så gir i hvert fall varmepumpen her greit med varme. Ved -25 skal den fortsatt gi 3,7 kw varme. “Testet til -25”. Lurer på hva som skjer under der. Det er noen få ganger det er kaldere enn -25 her, men det er type max en dag og kanskje hvert 5. år.

2 Likes

Jeg tror den pumpa som stod i det huset jeg snakker om var 10 år gammel eller noe sånn. Plasseringen av utedelen har mye å si. Er den utsatt for vind? Eller står den skjermet?

Anekdotisk bevis herfra og. Rundt 16 minus og god effekt fra pumpa. Ca 8-9 år gammel Kirigamine Hara 6.6. (Mener jeg å huske).
Nå er heldigvis en ny peisovn på vei inn snart. Bestilt i august. :face_with_raised_eyebrow:

3 Likes

Har peisovn, men siden jeg må kjøpe ved, så er det billigere med varmepumpe. I hvert fall ned til 10-15 minus. Blir det kaldere går vel varmefaktoren mot 2.

1 Like