Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Har ved fra hytta, kostet kun svette (og muligens litt blod og tårer) :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Jeg bor på østlandet, så skjermet av endel fjell mot det fæle vestlandsværet. :sweat_smile:

Hovedsaklig har du vel fått gratis trening :sunglasses:

Ved varmer gjerne flere ganger.

Har noen gigantiske furuer på tomten. Når jeg tar dem fordi de er for store har jeg ved i noen år. :see_no_evil:

4 Likes

For øyeblikket er det svigerfars trening jeg nyter godt av! Skal investere litt i svette til sommern. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Men skal bli godt å kunne tillegsgsvarme litt med ved ja. Er ikke gratis med strøm om dagen!

1 Like

Kortvarig strømbrudd kan gjøre at utedelen fryser selv om den normalt tåler mer minus.

1 Like

stiligt :nerd_face:

1 Like

Ja, kablene er grunnen til at vi har strømpris på 40x produksjonskostnaden. Prisen styres ikke av hva normenn vil betale, men hva den som vil betale mest i Tyskland vil betale. Kutter de utenlandskablene er prisen lav over natta. Alternativet er å produsere mye mer enn maks kapasitet på utenlandskablene. Da faller også prisen.

2 Likes

Det siste alternativet der høres bra ut for meg.

Ja, da blir minimumsprisen produksjonskost i norge + CO2 avgiften, så rundt 80 øre-1 krone. Greit nok det. Da kan f.eks. atomkraft være alternativet som ser mest realistisk ut hvis man ikke vil ha store inngrep i norske vassdrag videre. Atomkraft er nok det eneste som får oss dit på tålelig tid. Vindkraft fører til mer volatilitet, men også lavere snittpris, men som sagt må vi da ikke utvide med flere kabler i tillegg og bygge ut massivt. Med dagens politikere virker dog ønsket å gjøre strømprisen så høy som mulig, så har 0 tro på at de vil få til noe som helst i retning å senke prisene. Reduserte gasspriser i Europa vil hjelpe ned mot 150-200 øre, men ikke så mye lengre pga. CO2 avgiften + minimumskostnaden vi kan forvente på gass. Uran er dog kjempe billig nå og ser ikke ut til å skulle bli 200-300x dyrere de neste 10 årene, som det må bli før det fører til kost over 150 øre i prod. kost.

1 Like

Problemet er at eksportkapasiteten er rundt 45 TWh mens overskuddet er 15 TWh.

1 Like

Yup, det er på et så høyt nivå at man ville velge mellom å tjene milliarder på milliarder ved å nesten kutte gapet, eller kutte gapet og tape alle de milliardene i eksport. (i tillegg til pengene de nå tar fra norges befolkning.) Kraftprodusenter har 0 incentiv til å kaste de pengene tilbake til kundene, så risikoen er kutt for å holde prisen høy om vi er rett ved grensen. Så derfor må vi langt over, og det må være statlig styrt. Totalen blir at det er så omfattende, at det virker litt lettere å bare kutte kablene.

3 Likes

1 Like

For kommunene og staten stort sett.

2 Likes

mange sliter nå også med lånproblemer… :astonished:

2 Likes

Sikkert ikke så vanlig, men jeg bruker alle mine 36mnd med betalingsutsettelser fordi jeg bandt renta på minimum :smiley:.

2 Likes

Hva var minimum?

Nå ble jeg redd for at jeg hadde skrytt på meg noen basispunkter🙈, men jeg traff faktisk helt på minimum. Bare 3 år dessverre, så den går ut om et år.

4 Likes

Bra timing.

skremmende at folk ikke engang klarer rett over en prosent renter og må ha betalingsutsettelse,-er så greit å ha god økonomi selv :crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

2 Likes

Får jo skattefradrag for de ekstra gjeldsrentene jeg pådrar meg. Pengene jeg ikke sender til lånekassen taper jeg på børs, så da får jeg skattefradrag der og. Tror jeg går i pluss :brain: .

4 Likes