Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Folk i matkøer på den ene siden, og ressurssterke som bruker strøm for harde livet pga statens strømstøtte på den andre siden.

De fryktede forskjellene i Norge kommer nok til å bli veldig mye større de neste årene, når lønnsøkningen hos de med jobb skal prøve å ta igjen inflasjonen.

Tipper @Jcp har noen morsomme synspunkt på dette området

4 Likes

En familie med lav inntekt bruker mer penger på mat enn strøm. Jeg tror de særnorske matprisene veier tyngre enn strømprisen for de aller fattigste.

Prisen på mat er noe av det som har steget mest - det har steget 12.5% det siste året i følge SSB delvis som følge av opportunistiske prisøkninger. Konsumprisindeksen (ssb.no)

1 Like

Klokken 14.30 forteller trafikkoperatør i Statens vegvesen, Christofa Key-Nilsen, til VG at traileren er berget, men at det fortsatt vil ta flere timer før veien kan åpnes igjen.

– Vi venter på at entreprenør skal komme til stedet og reparere midtdelen. Det er en del skader på vaieren som skiller kjørebanene, sier Key-Nilsen.

Hun forteller om lange køer fra Sverige og inn i Norge, og at trafikken står på Svinesundsbrua.

– Det er omkjøring på gamleveien, og man kjører ut på E6 igjen ved Svinesund tollstasjon, sier Key-Nilsen, og anbefaler folk å vurdere å la bilen stå.

– Det blir en del kø på lokale veier. Politiet har dirigert trafikken på ulykkesstedet i hele dag, men har nå avsluttet.

Det høres da tryggere ut å la folk kjøre forbi skadestedet i f.eks. 50 km/t i stedet for å la folk kjøre på assorterte, dårlig dimensjonerte sideveier? Også ta reparasjonen i natt, når det er minimalt med trafikk?

2 Likes

Jeg lurer på hvilke argumenter som ligger til grunn for noe så idiotisk?

“«Flertallet kan ikke se at tungtveiende hensyn tilsier straffesanksjonering av seksuell omgang med ungdom over 15 år alene på grunn av alder. Mange i denne aldersgruppen vil i dag være tilstrekkelig modne til å ha seksuell omgang, og bør gis frihet til å gjøre seksuelle erfaringer etter eget ønske. Utvalget er ikke kjent med erfaringsmateriale som med tyngde tilsier at ungdom over 15 år har et strafferettslig beskyttelsesbehov på grunn av alder alene. Unge over 15 år vil fortsatt ha et godt strafferettslig vern mot seksuelle overgrep, men da etter andre bestemmelser som verner mer sammensatte interesser. Ung alder, men ikke nødvendigvis begrenset til 15 eller 16 år, vil ofte være et sentralt element i straffbarhetsvurderingen etter andre bestemmelser som rammer ulike typer seksuelle overgrep. Flertallet kan ikke se at det foreligger omstendigheter som taler for at den seksuelle lavalder skal være høyere i Norge enn i våre naboland Danmark og Sverige.»”

Ser ut som om man bare vil legger seg på Sverige og Danmark sitt nivå. Hvorfor ikke på Island sitt nivå?

1 Like

Det er grensen i Sverige og Danmark, så hvorfor ikke i Norge?

«Flertallet kan ikke se at tungtveiende hensyn tilsier straffesanksjonering av seksuell omgang med ungdom over 15 år alene på grunn av alder. Mange i denne aldersgruppen vil i dag være tilstrekkelig modne
til å ha seksuell omgang, og bør gis frihet til å gjøre seksuelle erfaringer etter eget ønske.»

De viser også til Danmark og Sverige, der den seksuelle lavalder er 15 år.

Derfor for eksempel…

1 Like

Enig, det er et litt merkelig konsept egentlig. Hensikten er jo ikke å hindre to 15-åringer i å eksperimentere, men å beskytte mot grooming og overgrep.

Kunne sånn sett hatt 18 årsgrense og alt under vært avhengig av aldersforskjell. Det finnes ikke eksempler på sunne seksuelle relasjoner mellom umyndige personer og 30-40-50 åringer…

5 Likes

Det er ekstremt hvor lite attraktive 16-20 åringer blir når man har kommet seg over 30 og gjort seg noen tanker. Kan gjerne se flotte ut, men satan hvor lite interessante de er. Dør nesten av kjedsomhet når de skal dele sine vurderinger, problemer og erfaringer etter sex.

Måtte bare ordlegge det sånn for moroskyld, holder meg til over 30 jeg :stuck_out_tongue:

Det er vel flere som reiser mye her; er det noen gode alternativer til Rimowa?
Nå er det snakk om så stor koffert som mulig med tilhørende høy kvalitet.

Jeg foretrekker å betale litt ekstra for å aldri måtte kjøpe noe igjen; buy once, cry once!

1 Like

Trenger ingen alternativer

1 Like

Tumi er kanskje nærmest, rimeligere og finsk :man_shrugging:

1 Like

Reiser en god del, har alltid hatt en relativt dyr og slitesterk koffert. Da bagasjen forsvant for ca. 2 år siden brukte jeg en Hummel bag til 99 kroner som nødløsning. Nå har jeg brukt denne bagen i 2 år og er storfornøyd. Verdt og merke seg at jeg ikke har med dress etc.

3 Likes

Så langt i år har jeg bodd ca. 7mnd i koffert, så å gå for min siste koffert er noe jeg kan tenke meg. Jeg er lei av å plages med glidelåser som blir utslitte og hjul som bråker. Bagger brukte jeg tidligere - nå foretrekker jeg det litt mer organisert og på hjul.

Når man bruker en gjenstand såpass mye er det godt å vite at man har det beste og at den skal vare livet ut.

2 Likes

Hvem hadde trodd at vegatarmat ikke var bra erstatning for skikkelig mat.

5 Likes

De sier kroppen ikke klarer å ta opp sink og jern fra disse produktene, men om man er vegetarianer så er man nok obs på hva man bør få i seg. Når så du på sink eller jerninnholdet i en matvare? Er vel ikke primært pga. mineralene man kjøper disse produktene…

2 Likes

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen vil kjøpe disse matvarene. Ikke er de bedre for deg, og sansynligvis er de ikke bedre for kloden heller.

3 Likes

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er lavere risiko for hjerte-kar sykdommer, kreft, diabetes og overvekt. Gevinsten er videre sporstoffer, mineraler og mye fiber samt at plantebasert kosthold er bærekraftig for miljøet for å sette det litt på «spissen»

3 Likes

Er det nå egentlig det? Når man spiser denne kjøtt lignende maten som ikke er kjøtt. En Beyond burger er iallefall langt mindre helsebringende enn en burger av rent kjøtt.

5 Likes

Problemet er ikke god vegetarmat eller rent kjøtt. Det er den prosesserte tullematen som ligger mellom

5 Likes