Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Problemet er ikke ren mat. Men superprossesert tullemat. Som kjøttimitasjons produktene er ( som saken handler om).

1 Like

Sopp, bønner,erter og gulrøtter. Basicly!
Kjerringa sverger til den sorts å jeg spiser en god del av det, men herregud jeg elsker smaken av en god burger.

1 Like

Kjøttimitasjonene er for de som tar et steg videre fra der du er. Bønner og grønnsaker er sunt, miljøvennlig og billig. Noen gjør det til religion å aldri spise dyr, men klarer ikke å gi slipp på smaken/idéen om en burger. Da kommer imitasjonsproduktene inn. De er i hvert fall ikke billige; sunnhet og miljøvennlighet kan også betviles sammenlignet med rene grønnsaksretter. Religionen er det eneste som er ivaretatt når man kjøper disse produktene. Trolig er det bedre for alle andre enn kua å spise uprossesert vegetarisk 95% av tida og en virkelig burger i blant, enn å leve på ultraprossesert vegetarmat.

6 Likes

Det finnes forskning på det og vegetarianere som jukser en gang i blant gjør det veldig bra. Mye er nok fordi bevisstheten blant vegetarianere er vesentlig høyere enn snittet.

Jeg er en alt-eter, men prøver å holde meg unna ultraprosessert som jeg ser på som det største problemet, men det blir endel skinke som pålegg og kanskje litt bacon. Det andre problemet er altfor mange dager med for lite grønnsaker/frukt. Det som hjelper best for meg er hvis jeg kutter en eller en halv brødskive fra frokost/lunsj/kvelds og erstatter det med litt nøtter og frukt.

5 Likes

Snart kommer labdyrket ekte kjøtt - det føler jeg meg sikker på at man kan klare å produsere til rimelig pris. Det er ikke liksomkjøtt som kommer til å revolusjonere matproduksjonen det er ekte kjøtt produsert i laboratorier.

4 Likes

Men det må smake helt jævelig. Uten bein, marg eller blodårer vil påvirke både smak å konsistens, men i nøden spiser fanden fluer.

2 Likes

De kan dyrke vev allerede. Innovasjonen ligger i å også få noe tekstur.

1 Like

Hvorfor er det ingen som bryr seg om at om man stopper å produsere dyrebasert mat, så må dyrene aldri bli født, aldri få et liv. Er det et mål? Er det ikke mer effektivt å bare ikke få barn selv? Og la dyra leve? :thinking:

Klarer bare ikke å forene verdien av dyreliv, som mange vegetarianere mener er viktig, med å aldri la dem leve. Spesielt i Norge hvor dyrevelferden i matproduksjonen står relativt høyt. Virker bedre å la dem leve, og hvis det handler om klima, bare droppe å få barn. Da har man spart verden for 100.000 måltider. Virker bare som om ting ikke henger på greip. Alle andre skal ofre og tilpasse seg deres syn/minimale forståelse, som er feil og falsk på så mange nivåer, og i realiteten kun handler om egoisme. Å føle seg som et godt menneske. Ikke å være det i praksis. Når det handler om andre mennekser kan de bruke ord som “verden kommer til å gå under, det er helt krise, alle må endre seg”, men når det handler om dem selv er det “ja selvfølgelig skal jeg ha barn”. Om de tror på det første, så er det veldig egoistisk å få barn.

3 Likes

Sånn sett, i Norge, så må jeg si at spiser du elgkjøtt, så kan du nok gjøre det med den beste samvittighet. Det er ikke plass til “uendelig” med elg i Norge, da blir det sult.

3 Likes
1 Like

Hva snakker du om? Hehe, jeg snakker om logiske feilsteg hos klima-veganere/dyrevern-vegetarianere. Har ikke noe med en ideologi å gjøre.

Var ikke et veldig seriøst svar men så ut som tankerekken din skeide litt ut i den retningen.

1 Like

Nop, bare at om de tror handlinger som å spise kjøtt faktisk ødelegger verden og sender oss mot en ubeboelig framtid, så kan de ikke argumentere for å skulle ha gleden av å ha egne barn, de da bringer en verre påvirkning på klima enn noe annet de kunne gjort inn i verden. Etter deres syn er de da verstinger i klimasammenheng, og kan spise så mye korn de vil uten å gjøre opp for det. Et naturlig flott resultat er også at tullet deres dør ut etter en generasjon. :stuck_out_tongue: Det flotte med tankerekken er også at den får de fleste til å begynne å tenke på hva som er effektive og viktige tiltak, og hva som er komplett egotrip bullshit. Eller uten okser, får vi ikke mer fysisk bullshit, får kalle det noe annet i deres utopia :stuck_out_tongue:

1 Like

Synes du er inne på noe vesentlig her.
Klodens befolkning er vel ca tredoblet siden 1950, fakta er at det er altfor mange mennesker på jorda, og for lite ressurser. Men vi må liksom få flere unger, alt er fokusert på kontinuerlig vekst. Lite bærekraftig.

2 Likes

Om 100 år kan Europa si at vi har gjort vårt.

Jada jada. Ta denne diskusjonen på kvinneguiden. Det er nok svært liten del av oss her som bestemmer når det blir unger av sexingen.

2 Likes

Smaken er nok det minste problemet. Er bare å tilsette smak slik de gjør med vegetarproduktene :slightly_smiling_face:

De fleste har vært forsiktig med å bruke strøm i disse tider, men så har vi noen som har maksimert forbruket sitt og dette gjør de for å få mest mulig betalt i strømstøtte fra staten.

Det har vært arrangert ladeklubb ved å la andre komme hjem til seg å lade el-bilen, noen har latt stråleovner og varmelamper stå på hele døgnet. Det mest ekstreme vi har sett, er de som reklamerer med at de har kjøpt inn varmeovner for å sette de ute på terrassen på full styrke samt oppfordret alle andre til å gjøre det samme.
Eller kunden som har fortalt at han har investert flere hundre tusen i datautstyr for så å produsere kryptovaluta.

De mest ekstreme tilfellene er de som klarer å maksimere strømstøtten ved å bruke mest mulig strøm.

Tinde har flere kunder som har fått kr 18 225,- i støtte fra staten for så å betale en faktura helt ned i underkant av kr 2 000,- på èn enkel måned.

https://tindeenergi.no/

Flott system :+1:

2 Likes

Hadde fastpris fra des 21 til og med okt 21 og fikk jo betalt for å bruke strøm i enkelte måneder, men har jo aldri vært idiot nok til å sette på varmeovner jeg ikke trengte osv…

3 Likes

Jeg synes det er veldig bra at de utnytter den fordelen så mye som mulig. Viser politikerne at sånne “her er en enkel løsning på et komplisert problem” har massevis av konsekvenser. Så får vi håpe de bruker litt mer nøyaktighet i neste løsning og helst litt mer forsiktighet i alt de vedtar generelt. Det går massivt utover de i spesielle situasjoner både på positiv og negativ side at disse løsningene er alt for basic.

Kan love deg at strømselskapene f.eks. hadde godtatt maksgrenser for støtte på strømregningens beløp. Det er det minste de kunne gjort, og det hadde markedet løst selv.

2 Likes