Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Hvofor snakker du om syntetiske stoffer? Effekten av for høy dose canabis er meget mild, sammenlignet med andre stoffer, spesielt alkohol.

Tror ikke du vet forskjellen på syntetiske stoffer og hydroponisk cannabis. Det er ikke så mye sterkere enn før. Noe sterkere. Ikke som å gå fra øl til vin, men fra en lett øl til en øl kanskje.

5 minutter på google forteller deg at Canabis ( ja vanlig ikke syntetisk) er MYE sterkere nå enn på 60-70 tallet.

the potency of cannabis has increased exceptionally (over 300%) over the last 40–50 years.

Jeg vil jo påstå at 300% er endel mer.

5 Likes

Jeg vet ikke så mye om 60-tallet. Men jeg tror det der er sterkt overdrevet. Hvis man sammenligner med 90 tallet så er det ikke mye sterkere. Uansett langt unna å kunne overdose på det om du røyker det uten å kombinere med andre rusmidler. Som er utgangspunktet for diskusjonen. Bra kvalitet er et gode :wink: Langt fra farlig!

Grunnen til forskjellen ligger nok mest i at det nå dyrkes cannabis hydroponisk i mye større skala enn på 60-tallet. Man trenger vanningssystem og store lyskastere da. På 60-tallet røykte de planter fra vanlige huspotter eller villt plantet. De er svakere fordi de ikke dyrkes hydroponisk. Nå er jo dette industrielt. Og skal man dyrke cannabis industrielt så dyrker man den beste kvaliteten på den mest effektive måten.

Ser og i linken din at tallene er veldig usikre. Da tallene fra 60-tallet kunne vært fra 3 mnd gamle batcher, mens de nyeste bare dager gamle med mer. Tror ikke ting har endret seg like mye i Nepal eller India f.eks. Der var ganjaen alltid god. Tipper du kan lese om det i Lonley Planet reisebøker fra 90- tallet og :wink: Der er de mye mer tradisjonsrike i tilnærmingen og måten de produserer på. På samme måte som vi skiller mellom villaks og oppdrett her oppe.

Forskjellen er at man har dyrket frem type planter med mer goodstuff. Og det finnes masse kilder på st det er langt sterkere nå.

2 Likes

og nå neste diskusjon…rekk fing til politiet,-lov eller ikke? :man_shrugging:
image
( Mannens bot kunne imidlertid blitt lavere om han ikke nektet å betale(8000,-)

1 Like

De fleste har vel fått med seg den pandemien av ydmykelser, fornærmelser og profesjonalisert mobbing som hjemsøker vårt land under merkelappen “roast”, der man håper å gi tilhørerne et humoristisk hakeslepp av de sterkt overdrevne grovhetene.

Nå er det sikkert mange som synes mobbing som underholdningskonsept er noe spesielt, men det kommer fra USA, så det er sikkert både kreativt, nyskapende og nødvendig. Men det er jo også en slags voksenopplæring for de som ikke fikk med seg mobbing som barn.

Problemer nå er at enkelte av disse roasterne, i sær kvinner, opplever at lærlingene deres blant amatør-roasterne i kommentarfeltet gyver løs på sine læremestre. Men ofte uten humoristisk snert. Dette har ført til sinne og uttalt følelse av krenking i den norske roast-eliten.

Blir ikke dette litt som mestertyven som blir skikkelig forbanna og krenket over å ha blitt robbet av sine elever?
Og er det kanskje en smule naivt å tro at denne finslipingen av mobbingens og ydmykelsens kunst ikke ville ha en smitteeffekt utover scenekanten? Bør de proffe roasterne selv være skjermet for grovheter, eller legger de selv opp til grovkornet respons?

Andre som mener roast er en berikelse av den mellommenneskelige kommunikasjon?

1 Like

Har du noen dokumentert forskning og vise til ?

Greit du er tilhenger av dop, men såfremt du ikke har noen dokumentar forskning og vise til synes jeg du skal holde deg for god til og skrive slik.

2 Likes

Det er en problemstilling med for mange nyanser til at en kan være så bastant, synes jeg. Individuelle sårbarheter, tidligere nevnte link mellom thc og utløsning av paranoid-schizofreni hos en liten gruppe, avhengighetspotensialet, langvarig bruks mulige påvirkning på kognitive funksjoner, for å nevne noe.

Det er også populært å stille hasj/cannabis og alkohol opp mot hverandre. Dette gir ikke mening for meg, fordi begge deler har sine uheldige bivirkninger. Og noen er mer sårbare for det ene enn for det andre, tror jeg. Kanskje kan en psykisk stabil person med et ellers godt liv fint fikse å røyke hasj fast eller sporadisk uten særlige negative konsekvenser. Men jeg er mer usikker på 17-åringen som lever i en familie med mye konflikt, som ikke fikser skolen og som ikke finner seg til rette på fotballlaget. Men ingen vet dette før man har prøvd.

Så kan man innvende at det ikke er rusmiddelet i seg selv som eventuelt sender denne 17-åringen inn i en kjip bane. Noen vil peke på miljøet rundt og det illegale aspektet. Jeg er helt enig i at dette kan være med på å påvirke negativt. Men det ene utelukker ikke det andre.

Hasj er en lettvint løsning på komplekse problemer for en del, er min gjetning. Og så kan det også være en god løsning for noen, som genuint opplever bedret livskvalitet av ulike årsaker. Men å si at det ikke er farlig, punktum, er jeg ikke enig i :relaxed:

7 Likes

Mener å ha lest en gang at å røyke cannabis fører til ca 30 ganger større fare for lungekreft i forhold til kun tobakk. Kanskje det er den største faren med stoffet, og at man derfor bør spise det om man velger å innta stoffet?

1 Like

Tipper det er 100% usant. Finner du noe dokumentasjon på det må du gjerne dele her:)

1 Like

Vet ikke om du svarte meg, men den påstanden har jeg ikke kommet med. Og at de som bruker cannabis aldri klager bortsett fra på dårlig kvalitet er en påstand som i mine øyne faller på sin egen urimelighet, og som jeg personlig kan komme med en del anekdotiske beviser imot.

Edit: Kanskje teit å skrive at jeg har anekdotiske beviser uten å komme med noen, men jeg lar det være med det :relaxed:

Edit 2: Tar forbehold om at jeg tolket deg feil eller ut av kontekst

Aha, beklager, tror vi har snakket forbi hverandre hvis du har skrevet med utgangspunkt kun i overdose-spørsmålet. Mine innvendinger er mer på generelt grunnlag vedrørende potensielle skadelige effekter av cannabis for deler av befolkningen

Det er skadelig med misbruk, som nesten alt annet. Og røyking er dårlig for lungene. De som sliter psykisk og bruker cannabis bruker den for å rømme fra problemene sine. Det er i de aller fleste tilfeller ikke cannabisen som skaper problemene. Dog det kan forårsake psykose i sjeldne tilfeller.

Stigmaet og isolasjon som følge av forbudet er det som er skadelig psykisk og cannabisrelatert. Det kan du lese i partiprogrammet til Venstre :wink:

2 Likes

Husket nok feil der ja! Kanskje lurest å google når man ikke er sikker på at man husker rett…
Men det kan altså være rundt 6 ganger mer kreftfremkallende. Det er da uansett en faktor å ta med seg, når man vet at tobakk alene er farlig nok?

3 Likes

Det er ingen kjent assosiasjon mellom røyking av cannabis og lungekreft, kort oppsummert her:

Her er et forsøk på en kvantitering av hvor skadelig de forskjellige rusmidlene er per bruker (alkohol er altså ikke nummer 1 fordi det har flest brukere). Publisert i The Lancet i 2010 som er en av verdens største medisinske journaler:

4 Likes

Cannabis ligger mao litt under røyking.

Tydelig at det hersker litt uenighet og usikkerhet m.h.t kreftfare ved røyking av cannabis.
Men om det så bare er samme fare for lungekreft som ved å kun røyke tobakk, så er det da uansett farlig nok. Det bør dermed være god grunn til å spise i stedet for å røyke, om man vil bruke dette rusmiddelet?

2 Likes

Jeg skal ikke legge meg borti cannabis vs tobakk, inhalering av røyk er dårlig for lungene uavhengig av kilde. Men å fokusere på det bommer litt på hovedargumentet om de relative farene ved cannabis. Inhalering av røyk er litt farlig for den som gjør det, samtidig som de største skadevirkningene av alkohol er på samfunn og omgivelser. Ja, du øker også faren for sykdommer med alkoholbruk, men det er vold, fyllekjøring, samlivsproblemer, manglende evne til å fungere i jobb, etc som er de virkelig store problemene med alkohol.
Selv om jeg ikke ønsker en normalisering av cannabis så annerkjenner jeg at det er uhørt å slå ned fremmede i plutselig cannabisrus, samtidig som det hele tiden skjer på grunn av alkohol.
Om vi hadde tatt halvparten av ressursene samfunnet bruker på å minimere cannabisbruk, og i stedet brukt de på å moderere alkoholbruk, så tror jeg samfunnet hadde blitt mye bedre totalt.

9 Likes

Det kommer godt fram det du sier om alkohol sine skadevirkninger på andre i grafen over.

Cannabis ser ut til å være ca like skadelig som røyking. Noe jeg forsåvidt finner litt rart. Kommer vel av at de færreste kjederøyker cannabis. Greia er jo at det burde ikke legges opp til at røyking av cannabis er greit. Tobakk har jo vært en svøpe for samfunnet som nå nesten er borte. Trenger ikke en ny.

3 Likes