De trenger vel strengt tatt bare å slutte å selge kronen, så ordner olje og gass-inntektene for resten…
Japp, slutte å hjelpe Equinor etc. med å betale skatten sin. La de gjøre det via kronekjøp i det åpne markedet.
Nei, oljeselskapene får betalt i dollar og må så kjøpe norske kroner for å betale skatt. Deretter selger NB kroner. Summen av affekten av kjøp og salg ≈ 0
Det er dermed andre faktorer som bestemmer kronesvekkelsen:
- “Risk off” som følge av at kapital har blitt dyrt
- Norske mainstream politikere har i årevis gitt signaler om at oljeindustrien skal og må avvikles
- Det innbakes en høyere risikopremie som følge av overraskende aggresiv beskattning og overraskende næringsfientlig retorikk fra den nye regjeringen
- Rent teknisk ser det virkelig ikke bra ut, NOK fikk et permanent tillitsbrudd i 2014 og den har aldri vært i nærheten av å hente seg inn
Garantert flere viktige faktorer som jeg har glemt!
Oljeselskapenes behov for kroner er enormt. Selger NBIM ingen kroner vil det derfor ha positiv effekt på kronekursen. Er ikke komplisert det.
Jeg argumenterer heller ikke i mot det. Du skriver at “kronesalget er grunnen til alt ondt” og “Det som vil lette på stemningen er lavere gasspris, da det direkte påvirker kronesalget.”
Det jeg prøver å fortelle deg er at denne dynamikken mellom NB’s salg av kroner og oljeselskapenes kjøp av kroner ikke er ny. Dersom oljeselskapene tjener godt må de kjøpe massive mengder NOK, NB selger så tilsvarende massive mengder NOK. Dersom oljeselskapene tjener dårlig så skjer det motsatte. Summen av effekten av kjøp og salg ≈ 0.
Grunnen til kronesvekkelsen er dermed en annen enn NB’s kronesalg.
Du må gjerne endre mening: Norges Bank-salg av kroner blir avgjørende | Finansavisen
– Dobbel medvind
«Nå nyter kronen godt av dobbelt medvind fra oljeselskapenes kronekjøp for å betale skatten og Norges Banks daglige kronekjøp», konstaterer Østnor.
Eller så kan vi la den ligge i å være enige i at vi er uenige.
Det vi kan si oss enige i er at Norges Bank ikke nødvendigvis har mulighet til å styre dette som de vil, da deres mandat ikke er å styrke kronen via kjøp. Jeg argumenterer for at mandatet bør endres, så olje- og gass-næringens kronekjøp får effekt.
Flott at noen tas: To personer dømt til fengsel for innsidehandel | Finansavisen
Men mørketallene er nok enorme.
Så de som er mot kronesalg, har dere satt dere inn i mekanismen, de må selge kroner for å kjøpe inn aksjer, obligasjoner og eiendom i utlandet. Det er ikke et valg de sitter og gjør, men en nødvendighet for å kunne gjøre investeringer som ligger i mandatet.
Får ikke lest artikkelen, hva er det ved denne som skal gjøre at jeg endrer mening?
Jeg ønsker personlig svak krone, da mine investeringer er i selskaper med inntekter i dollar og utbytter i dollar. Den delen av kronesalget du nevner er selvfølgelig nødvendig. Jeg snakker om kronesalget relatert til skatten for olje- og gass.
At Norges Banks kronekjøp da olje og gassprisene steg førte til veldig sterk krone. Så jeg mener vi bør bruke den mekanismen, og droppe salg for skattene.
Enormt høye offentlige utgifter med en mye høy arbeidsledighet. På sikt er ikke dette holdbart og en risikofaktor.
Dette henger sammen: alt koker ned til om det er nettovolum inn (kronesalg) eller ut (kronekjøp) av Oljefondet. Skatt fra olje og gass er en av faktorene som bestemmer nettoflyt inn eller ut av Oljefondet.
Jeg ser ikke dette i mine charts.
Ser bare helt skit ut for den norske krona nå, her mot USD. Er det en omvendt cup&handle?:
Men det skal sies at det er typisk at man treffer en bunn når det ser som verst ut! Men tror det i så fall blir en dead cat bounce og at kronen fortsetter å svekke seg i årene fremover helt til politikerne begynner å føre trygg-/stabil- og næringsvennlig politikk igjen. Ikke vet jeg hvor mange år det vil ta…
Edit: Skrev først “euro”, endret til korrekt valuta som er USD.
Åh, tenk om vi hadde hatt han som aksjonær i norsk biotek!
Det er dyrt å være fattig.
Man skjønner jo hvordan “pay day loans” og pantesjapper vokser frem i andre land. Rentene er ekstreme selv om man regner med risikoen knyttet til slike lånetakere. Det er bra det er ulovlig i Norge egentlig, da slike renter lett kan bli starten på en gjeldsspiral.
Hvilke lovlige løsninger finnes egentlig i slike situasjoner hvor noen er blakk uka før lønning? Jeg regner med dette er folk som av ulike grunner ikke får vanlige forbrukslån eller kredittkort.
NAV?
Er du i en nødssituasjon?
Hjelp i en nødssituasjon skal dekke helt nødvendige utgifter for en kort periode. Eksempler kan være penger til mat, hygieneartikler og reiseutgifter.
Du kan også søke om støtte til regninger som du må betale for å hindre at nødvendige tjenester som strøm eller lignende blir stengt.
Du bruker søknadsskjema for økonomisk sosialhjelp hvis du trenger hjelp i en nødsituasjon.
Hvis du ikke har et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet, kan du også søke om hjelp til å finne et midlertidig botilbud.
Hvis du er i en nødssituasjon, bør du straks ta kontakt med NAV-kontoret i den kommunen hvor du oppholder deg. Du kan ringe NAV på 55 55 33 33 hvis du ønsker å snakke med oss.