Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Tenker forskudd på lønn ville være å foretrekke i det tilfellet. Ikke noe man nødvendigvis har krav på, men i staten er det for eksempel en regel i hovedtariffavtalen som åpner for inntil 2 måneders lønn på forskudd.

3 Likes

NAV er helt sikkert riktig for noen, men jeg tror en del av de som låner i slike grupper havner utenfor kravene til nav. At de har jobb og hus, men er blakk f.eks. At de er så skjødesløs med renter tyder på at de er vant til å ha i hvert fall litt penger mellom hendene.

@Aksjesnila Det hadde jeg ikke tenkt på, men det virker rimelig. Jeg har blitt tilbudt forskudd i privat firma òg, selv om det ikke var en rettighet i lokal tariff. Det var ved flytting til ny by for ny jobb, og jeg fikk tilbudet uten å måtte spørre om det (og takket nei), jeg regner dog med at det er stor variasjon i det private.

2 Likes

I 1992 gikk jeg til sjefen og ba om forskudd på feriepenger for å ha nok egenkapital til å kjøpe en utleiebolig. Fikk heldigvis ja, og endte opp med et splitter nytt rekkehus med 3 soverom og garasje for 600k.

4 Likes

Pareto

2 Likes

Gratulerer med dagen alle sammen! Håper alle får en fin feiring! :svalbard_and_jan_mayen::tada::clinking_glasses::partying_face:

7 Likes

etter mye kakespising og champagne,er det greit å trene av seg noen kilo,-som han her…

:smiley::+1:

11 Likes

Det blir interessant når folk begynner å ta med sykkelen sin på bussen da. (Inntil nå har det vel vært voksenbillett for å ta med sykkel, så det har man ikke gjort). Det er nok også endel gående/syklende som ender om opp på bussen.

Når mange flere bruker buss, er det også lettere å utvide rutetilbudet, sier Kloster.

Nei? Det blir jo bare enda mye dyrere enn i dag? :thinking:

1 Like

image

2 Likes

Bra initiativ synes jeg :ok_hand:

7 Likes

I artikkelen stod det at de hadde budsjettert med 200 MNOK i billettinntekter. Det hadde blitt ganske mange nye ruter og avganger med de pengene. Det er jo endel av problemet, at busser ikke går midt på dagen og for tidlig på kvelden og at bussen rett og slett ikke går dit du trenger å dra.

Jeg er vokst opp et sted hvor det var ruter hvert 15. minutt store deler av døgnet og ekspressbusser som kjørte ca like fort som biler inn til sentrum pga bussfelt. Disse bussene droppet endel holdeplasser “på midten” for å få de som bodde lengst unna framme i rimelig tid. Uten disse så hadde bussen tatt 50 min (vs 30 min med ekspressbuss).

1 Like

…mye en må huske på når en er ute og reiser(gjelder kun “EU” og EØS,-erstatter ikke helseforsikring!)

1 Like

Hehe, prøv å reise til Japan :stuck_out_tongue: papirer, cash og kort med informasjon er gull der fortsatt. De ligger seriøst 20 år bak Norge på den fronten.

2 Likes

Synes det er morsomt i Norge, hvor selv grusveier har fått “bom” med skiltgjenkjenning, evt bare et tlf nr du skal vipse til. Opplegget med blokk med gjennomslagsark, papir i frontruta og cash skal man bare noen få år tilbake for å finne.

2 Likes

Ja, det har gått veldig fort. Viser hvor omstillingsvillige vi er når ting er lettere enn før :slight_smile:

2 Likes

Ca 20 år siden så tok de ikke kort i kassene på grensehandel i Tyskland, måtte evt gå i minibank å ta ut penger.
Danskene var vel også trege, i tillegg tok/tar danskene flere prosent i gebyr når en kom med utenlandsk kort.

En kuriositet:
Vi reiste en helg til Danmark for å kjøpe utstyr til campingvogna, kom ned på fredagen og skulle hjem søndag.
Hadde leid leilighet i Blokhus via Colorline.
Da var Visa nede, fikk ikke kjøpt det vi skulle, dette var nede i Nibe, men de hadde en ansatt som bodde i Løkken, han kunne ta med seg utstyre så vi kunne komme der på lørdagen.
Etter den episoder har jeg alltid hatt Eurocard i tillegg til visa!

3 Likes

Alle innreisepapirer fylt inn digitalt og bare vise QR kode på mobilen når jeg reiste til Japan sist. Betalte stort sett med kort.

3 Likes

Veldig mange gode elektroniske løsninger opp mot det offentlige i Norge; her ligger vi veldig langt fremme. Vil uansett ikke anbefale noen å miste sitt fysiske norske sertifikat om man er jobber i utlandet og ikke er folkeregistrert i Norge.

Skulle kanskje tro man ikke måtte melde flytting tilbake til Norge, for så å reise halve jorda rundt for å komme seg hjem, personlig oppsøke et av servicekontorene til Vegvesenet etter å ha meldt kortet tapt, forklare at du umiddelbart trenger det for å kunne kjøre i land utenom Norden og at du kan dokumentere utenlandsreisen: Vent så på å få tilsendt det nye førerkortet til din folkeregistrert adresse, som normalt skjer innen 10 dager.

Dette er hurtigsporet, om noen skulle lure. I alle fall min erfaring fra en del år tilbake når jeg bodde og jobbet i Fjerne Østen, og tror reglene er like firkantede i dag.

3 Likes

Jeg var i Japan for noen måneder siden og det var definitivt ikke alle som tok kort, men mange gjorde det. Innreisetillatelsen var elektronisk, men det var et fysisk papir jeg ble tildelt på en del av flyplassen, som skulle forevises et annet sted.

3 Likes

Så bakvendt :joy: