Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det var covid-relatert, så sikkert noe som ble innført uten å være helt gjennomarbeidet.

Japan er en salig blanding av framtiden og 90-tallet. I det ene øyeblikket er det en tjeneste som er helt robotisert, og i det neste må du betale med mynt.

3 Likes

Når jeg var der for en del år siden så brukte jeg så og si bare kort, visa og mc, men de var utstedt av en bank i Tokyo. Kunne allerede da betale med ved å skanne mobil med NFC på steder som 7/11 om man hadde japansk mobil som støttet det. Innreisen den gangen var å fylle ut et vanlig lite standard skjema med selverklæring av hva man hadde med seg. Nå er det vel en del automatisert pre-screening ut og går.

Var heller ikke så strengt i bankene den gangen. Gikk til banken med 4 millioner YEN i en plastpose og satte inn på konto. Ikke et eneste spørsmål. Sikkert ikke like enkelt i dag.

4 Likes

For meg var det mye mer hassle å stå tettpakket 2 timer i kø i passkontroll i Brussel med påfølgende forsinkelse enn da jeg viste opp QR kode og fikk en lapp som jeg viste et annet sted 5 minutter senere. Gikk som på skinner for meg og slapp det vanlige knotet med å fylle ut masse skjemaer på flyet eller flyplassen.

2 Likes

Jeg synes det er komisk at man har kommet så langt som å bruke QR-kode for så å skrive ut en lapp (den kunne jo på mange måter bare hatt QR-koden på) som du så viser et annet sted.

Det er mer tragikomisk enn komisk. :stuck_out_tongue:

1 Like

Da hadde du elsket hvordan Japan Rail Pass fungerer. Du må ha kjøpt den før du ankommer Japan, du må gå til riktig kontor på flyplassen og få billetten, men da må du først ha fått stempel i passet. Om du bruker QR som holmes får du ikke utlevert billetten fordi du ikke har fysisk visum i passet, og så får du ut en papirbillett. Den billetten må brukes hver gang du reiser i maskin både når du går inn og ut av stasjonen, om du glemmer den igjen eller mister den får du ikke ny og du får ikke kjøpe ny før den gamle er utgått. Om du skal bestille sete kan du gjøre det på nettet, men du må til en billettmaskin for å ta ut billetten som viser hvilket sete du har. For å ta ekspresstog må du også ha en ekstrabillett i tillegg til Japan Rail Pass, så da må du også til billettmaskinen. :slight_smile: Om det er verdt å bære denne informasjonen videre i livet får vi se, men var en del av forberedelsene for å reise til Japan på togtur :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tenk om slike slipp kunne blitt en del av standarden :joy: Regjeringen i et nøtteskall.

7 Likes

Herlig politisk ukorrekt. :sweat_smile:

5 Likes

Finnes veldig mange sånne koier, gammer, hytter o.l skjult i landet vårt, fra lengst nord til sør :blush:

3 Likes

https://www.dn.no/politikk/oljeskatt/petroleumsskatt/trygve-slagsvold-vedum/regjeringen-vil-ikke-regne-pa-hvor-mye-staten-tapte-pa-oljeskattepakken-lite-meningsfylt/2-1-1457264

Har jeg misforstått noe, eller er egentlig dette bare en flytting av når man betaler skatt? Dvs i stedet for å skrive ned over f.eks. 10-20 år, så kunne de “skrive ned” hele investeringe med en gang? Så bare en flytting av skattetidspunktet?

Det er undervurdert å bare ha masse bøker og å lese for barna hver kveld ved leggetid, før de skal sove. Helt til de kan lese selv. Bøker er billige (brukt).

Har ikke pad/tlf/pc til barna før skolealder. Har begrensning på hva padden kan brukes til. Den brukes nok som det er…

Har latt barna bruke litt pedagogiske spill. Har tv med chromecast, uten kanaler, så de minste får ikke skrudd på tv-en.

Husker når 1-åringen fikk se på minibarna. Måtte bare stoppe. Hun ble helt avhengig. En episode og det var gjort evig masing. Sluttet cold turkey. Tror ikke jeg satte på det igjen før hun var to. :joy:

I det siste har hun minste mast om NRK Super - Tallkuber. Genialt program for å gjøre barn kjent med tall. Kombinerer det med litt tall - prat.

Btw, merker hvor dritt det norske språket er for å lære å forstå tall. 1-12 har et system, 13-19 et annet, 20-29 et og 30+ har heldigvis samme system.

10 Likes

Er det noen her som har satt opp svømmebasseng i hagen? :see_no_evil: Har tenkt tanken, men har vel egentlig ikke tenkt å gjennomføre, men hadde vært interessant å høre hva andre har erfart.

1 Like

Har selv ingen erfaring, men har tenkt tanken på hytta. Slo det litt fra meg nå som strømprisen skøyt i været og vi ikke får støtte til fritidsbolig. Men mulig en ikke trenger oppvarming ?

Det jeg ser på et basseng de har like ved vår hytte som er den løsningen jeg hadde gått for. De har kjøpt et basseng lignende dette

https://www.hagebasseng.no/basseng/62-bestway-basseng-power-steel-rectangular-frame-pool-model-56474-732x366x132cm.html

De har bygget terasse rundt og bort til huset slik at det er nedsenket i terassen og ser veldig proft ut. Tenker hvis en har en plan hage er det og grave et hull noe større enn bassenget slik at en før tilkomst fra sidene under terrassen hvis noe skulle skje eller må byttes ut.

Så kostnaden blir hull, terrasse og basseng. Så la oss si 100 lax er en nok ikke langt fra sannheten ??

Som Christian hadde det vært interessant og hørt fra noen som har gjort dette :grinning::grinning:

2 Likes

Søster har basseng i hagen. De har barn som elsker å bade, så for dem har det vært en veldig god investering i livskvalitet.

De vurderte uten oppvarming, men endte med luft til vann varmepumpe og har ikke angret på det. Det forlenger sesongen betraktelig, så i stedet for å bare bruke bassenget i juli og august kan de bruke det fra mai til september/oktober.

Vet ikke hvor mye strømforbruket har økt, men tror varmepumpen trekker ca 2kw for å gi 8kw varme, og den kjører på termostat så den er ikke på døgnet rundt.

3 Likes

Har de et isolerende dekke de legger over, eller står bassenget åpent med varme på?

De legger over et isolerende dekke når det ikke skal brukes på en stund, men det er litt jobb å rulle det ut og inn så om det er bare et par timer så står det udekket.

Edit:
Tror varmepumpa står på 24/7 med mindre de skal bort en langhelg elns. Men siden den står med termostat er ikke strømtrekket høyt hele tiden.

2 Likes

Hvor stort er bassenget sånn cirka og hvordan har de laget det til i hagen ?
Det jeg lurer på er hvor mye jobb det er og cirka pris. Vanskelig for deg og vite, men mulig noen her inne kan svare med tiden :grinning:

Ser på linken under koster det rundt 400 lax, trodde en kunne kommet fra det langt billigere. Må det være et basseng, kanskje kjøpe en brukt half height offshore container også kalt flak / svømmebasseng i container miljøet :joy:

Vurderte det selv men valgte ikke permanent løsning. Endte opp med å bygge en platting i fjor som jeg har et basseng på om sommeren, -på vinteren er det bålpanne og grilling på plassen. Bassenget er omtrent 5m i diameter som er mer enn stort nok for at det er gøy for ungene.

Det gikk ikke mange ukene etter at vi satt det opp før 5 åringen lærte seg å svømme og er ekstremt mye brukt. Anbefales!!

4 Likes

Tror det er ca 8x4 meter. De har gått for en variant der det er bygget med lecablokker el. rundt, deretter lagt isolering (isoporblokker eller liknende) og til slutt kledd med en tykk duk. Man kan se konturene av isolasjonsblokkene gjennom duken, men det er ikke noe skjemmende.

Vet ikke hvor mye de har betalt totalt, gjetter kanskje 150-200k. Det var et ødelagt basseng på tomten fra før, så en del av arbeidet (graving, sette opp leca mm) var allerede gjort. Bassenget er nedsenket i en stor platting av tre med plass til solstoler og slikt, og er etter min mening ganske pent utført.

1 Like

Noe sånt har jeg vurdert i vår hage også. Det er for liten hage til å anlegge et stort permanent basseng, og jeg er uansett usikker på hvor mye det ville bli brukt. Har sett varianter med et slags utvendig rammeverk i stålrør der man kan få ganske stort basseng for en rimelig penge.

Har du link til produktet dere endte med?

1 Like

Jeg fikk i oppdrag å grave et hull i bakken og bygge platting. Kona bestilte bassenget, så jeg er ikke helt sikker på hvilket vi har :joy: Men med et raskt søk på nett så er jeg ganske sikker på at det er dette : https://www.jollyroom.no/fritid-hobby/vannlek/bassenger/svommebassenger/bestway-power-steel-swim-vista-series-basseng-med-tilbehor-o488?gclid=EAIaIQobChMIy6Oj8uqX_wIViwCiAx1gvgPnEAQYDCABEgJz1vD_BwE

Satt det faktisk opp i går og fikk tatt årets første (is)bad istad :cold_face:

5 Likes