Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

jaaavel ja…

noen som er kjent med dette kredittkortet til reise?

Noe av det dummeste jeg har sett på lenge. De har tenkt å gjøre om en gate til en sykkelgate og bytter da samtidig fra asfalt til brostein. :crazy_face:

Også litt morsomt er at de på illustrasjonsbildet har fjernet kumlokk osv. Som om man ikke trenger det. Det som vel heller muligens burde gjøres er rett og slett å asfaltere på nytt, og så ferdig med det? :stuck_out_tongue:

ref: Ruster opp midt i Oslo sentrum: – Kommer til å bli en helt annen opplevelse

5 Likes

Det der er for å gjøre livet kjipt for alle med sparkesykler, skateboard, longboard osv. Fremkomstmiddelsrasisme kaller jeg det.

Det er jævlig irriterende for meg som liker å bruke longboard at alle kryss har fått brostein i krysset + særdeles skarpe fortauskanter :frowning:

2 Likes

Det er jo kjipt for syklister også? Det er jo tatt med i illustrasjonen hvor hun ene som kommer med sykkel triller den? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jo mindre hjul, jo kjipere er det nok.

Ser fint ut da 🤷

1 Like

Brostein er genialt. Lett å fjerne og legge tilbake ved vedlikehold av rør, kabler, etc og fungerer bedre mtp drenering.

2 Likes

La dem pimpe opp veien hjem til St. Hanshaugen og løkka da <3

Screenshot 2023-05-31 at 07.10.05

Kjøp den da kan man se fremtiden for andre, :slight_smile:

1 Like

Er det noen plass som en kan sjekke om en aksje kan kjøpes på ASK eller ikke ?

dette kan skjekkes etter børsen er stengt,sett opp en ordre,og man får opp en varsel om at “aksjen ikke kan kjøpes i ASK-Konto”.

for ASK-konto gjelder kun selskaper notert på Oslo børs(ikke unotert,euronext expand/growth) ,-men også selskaper notert på børs i EØS-området.

1 Like

Det der er ikke vanlig grov brostein. Det ser ut til å være samme type som er lagt i Torggata. Det er totalt uproblematisk å sykle på, selv med sykkel uten demper. I tillegg gir det et MYE bedre kvalitetsintrykk. Første bilde er Torggata med asfaltert bilvei og asfalterte fortau, deretter et bilde etter rehabilitering med brostein i veibane og steinbelagt fortau.

Før:

Etter:

9 Likes

Forstår hvorfor hun endte opp med å skrive bok.

1 Like

" Barnefestival " :no_good_man::man_facepalming:

1 Like

“Pride-festival for barn…”

Føler meg gammel og i utakt når jeg leser at slikt eksisterer. Jeg anser meg selv som ganske liberal, folk må gjøre og leve som de vil, for all del. Men, som nevnt tidligere også, hvorfor i helvete må de pushe barn foran seg i sin ideologiske kamp!?

Stakkars barn som i dag må forholde seg til alle disse tingene, før de knapt har skjønt hva kjønn og seksualitet er engang…

16 Likes

Har fortsatt PTSD etter å ha kjørt med Obos syklene, 0 demping i Oslo er ikke smuud akkurat :stuck_out_tongue:

Fordi barn vokser opp en dag og går inn i posisjon til å bestemme og påvirke. Samt at de er kjempe lette å påvirke, spesielt sammenliknet med voksne.
Se på klimakampen. Ble mye fart i sakene når min generasjon kom inn i arbeidsmarkedet. Vi har blitt oppfostret på klimakamp fra Al Gore dro rundt og spredte litt i overkant negative charts.

Vil du motvirke dette må du også kjøre kampanjer på barna, det er de som kommer til å bestemme utfallet om 10 års tid.

Pride er flott og fint, når de undertrykkede kan vise sin stolthet. Og å vise støtte til det tenker jeg også er greit, selv om man da tar på seg en rolle man egentlig ikke er en del av avhengig av hvor langt man går. Problemet her er jo at Pride blir et symbol på noe godt, i stedet for det det egentlig skal være: “Homofile, lesbiske og en del andre mindre grupper” har blitt utsatt for mye dritt tilbake i tid og fortsatt litt dritt nå, så kult at de kan få vise frem at de nå ikke skal trenge å skjule det de er. At de endelig er en del av samfunnet og ses på som likeverdige. Men det er også det. De er normale nå, og det er ikke noe mer enn det. At Pride er viktig nå? Ja, men hva er målet? Å irritere gamle grinebitere som vokste opp i en annen kultur helt til de blir opplyst om at det er ok å være gay nå? Er det så viktig at det skal ta så mye plass?

Jeg synes andre saker er viktigere nå i vårt samfunn, som familievold og overgrep o.l., som vi bør ha holdningskampanjer og mye mer prat om. Synes rett og slett Pride er litt overflødig siden det er helt normalt å være bifil, lesbisk eller homofil i Norge nå. Tenker det kunne vært en markering en gang i året og det er det.

7 Likes

Jeg tenker dette er et veldig godt poeng.

6 Likes

Husker vi så på en plastalina-film av en som runket på ungdomsskolen som seksualundervisning, så jizzet han over hele magen og la dyna over seg og la seg til å sove. :thinking:

1 Like

I Norge må vi finne opp hjulet på nytt, helst hver gang. Jeg mener bysyklene er utformet feil.
De er alt for sporty/fremoverlent sittestilling som gir mer vekt på styret. I tillegg er styret for sporty/stivt. Derfor er de ukomfortable.
Hvis man i stedet bruker et bøyd styre (slik som på nederlandske sykler) så får man en naturlig fjæring, i tillegg til at sittestillingen blir mer avslappet, slik at mer av vekten går til bakhjulet.

Sporty bysykkel:

Comfy Omafiets (legg merke til brosteinen, slik er det i mange av gatene i Amster og ingen bruker sykkel med demper):

4 Likes