Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Note to self …

6 Likes

Var mange som slet i trafikken i dag gitt. Skjønner ikke at folk kjører med sommerdekk nå.

3 Likes

Er det noen grunn til å ikke sette kjetting på bussene første store snøfallet i Oslo? De pleide å sette kjetting på bussene når det var mye snø før.

Jeg tenker jo også at dette må være helt uforsvarlig å kjøre med. Grepet til den bussen når den skal bremse er vel like elendig…

5 Likes

De nye bussene kan vist ikke ha kjetting mener jeg å ha lest, gjelder spesielt leddbussene.

1 Like

Når du nevner det, tror jeg også har lest det. Latterlig.

EDIT måtte sjekke: Alle bussene har vinterdekk ifølge Ruter – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Så hvorfor gjør de det ikke!??!

2 Likes

De burde selvsat hatt bedre grep men jeg tror problemet er desidert størst akkurat på bussholdeplassene. Mange bussjåfører som tråkker for hardt på gassen når man skal avgårde (og går det tregt å komme igang virker det som mange tro mer gass er løsningen) og man polerer opp området. Var i hvertfall slik før når jeg bodde i Oslo.

2 Likes

Hvorfor er ikke frø som linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner og nøtter med på fem om dagen listen?

1 Like

Er frø og nøtter frukt da? Er vel fort 50% fett i de matvarene du nevner.

Nei, det er det ikke. Spørsmålet mitt er hvorfor det ikke er endel av anbefalingen av 5-om-dagen.

Angående fettprosent, så ser jeg ikke helt problemet? Det er også høyt innhold av protein og fiber i mye av det jeg nevner her. Det må da være en god måte å få i seg energi på? Blir rimelig lav glykemisk indeks f.eks.

Da sliter jeg litt med å forstå problemstillingen.

Du vil altså at fem om dagen skal omhandle andre ting enn frukt og grønt?:slight_smile:

Edit: rundt 74% av energien i solsikkekjerner er fett, for meg er det en lite optimal måte å få i seg energi på. Men folk er forskjellige:)

Fordi det virker rimelig sunt å få i seg energi derfra?

• Reducing Inflammation
  • Improving Heart Health
  • Supporting the Immune System

Jeg tenker jo at å få i seg mer fett på bekostning av karbohydrater kanskje ikke er en dum ting? I hvert fall når det kommer i en pakke med diverse andre næringsstoffer. :slight_smile:

1 Like

Det er sunt med fisk også, hvorfor er ikke fisk en del av 5-om-dagen?

I mine øyne er 5-om-dagen forbeholdt frukt og grønt, lurer bare på hva grunnen til å endre dette skulle være?

Misforstå meg rett, dette er på ingen måte noe angrep. Føler bare fem om dagen er en veldig spesifikk del av næringsråd som omhandler frukt/grønt. Hvorfor skal vi evt endre det? Vi har andre kostholdsråd der sunt fett fremmes, helt uavhengig rådet om å spise frukt og grønnsaker:)

5 Likes

Det er animalsk? :smiley:

https://www.matvaretabellen.no/solsikkefroe-05.126
Kcal 621
Fett 54,4
Karbohydrat 3,6
Kostfiber 10
Protein 24,2

Et annet eksempel er: Pumpkin Seeds: Health Benefits, Nutrients per Serving, Preparation Information, and More

• Anti-Inflammatory Effects
  • Lower Risk of Diabetes
  • Anti-Cancer Properties
  • Healthy Heart Function
  • Better Sleep

Haha, tror ikke vi kommer noen vei her, så jeg skal slutte å kverulere :stuck_out_tongue:

Det som er kjipt er om man bare kommer opp til 4 en dag, og så rykker de ut fra Helsedirektoratet på kontroll. Og du bare, hallo hva med disse valnøttene? Og de bare rister på hodet, nei nei det gjelder ikke, det er ikke frukt og grønt.

8 Likes

Det er ikke poenget mitt :sweat_smile:

Spørsmålet mitt er om de mener det er sunnere med fem frukt og grønt enn fire frukt og grønt og en porsjon nøtter/frø. :sweat_smile:

3 Likes

Kommer de uanmeldt eller får man varsel 15 min før? Spør for en venn.

2 Likes

De jobber som regel under cover i kiosken så får du bare kjøpt potetgull om du kan vise til at du har oppfylt dagens krav.

2 Likes

Fem om dagen er med vilje en forenkling for å gjøre det mulig for hvem som helst å huske og forstå regelen. Det er ikke et optimalisert kostholdsråd. Hvert nivå med kompleksitet du tilføyer gjør regelen vanskeligere å formidle og øker sjansen for at idioter misforstår med vilje.

Det er i hvert fall min teori. :man_shrugging: Jeg tror ikke det er en anti-frø-konspirasjon fra big fruit, selv om det hadde vært en langt morsommere forklaring.

3 Likes

nøtter har en større andel tungmetaller og høyere konsentrasjoner av toksiner (som kroppen stort sett håndterer ganske godt) men høyt inntak og lav kroppsvekt innbiller jeg meg er noe å være litt obs på.

På den annen side, du kan dø av å drikke for mye vann for fort og (5liter på en time eller 2 er fort i kategori livstruende)

2 Likes