Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Tror dessverre du har rett i at fakta alene i mange tilfeller ikke er tilstrekkelig argumentasjon for en meningsendring. Og følelser styrer oss i stor grad, så absolutt :slight_smile: En kompis tipset meg om denne episoden, som jeg kom på nå når jeg las det du skrev

Ikke direkte relatert til denne diskusjonen, men beslektet ish

1 Like

Lite populært, men greit å ta innover seg.

1 Like

Føler egentlig jeg ligger alt for nærme kostholdrådet på dette området jeg :roll_eyes:

Må si at jeg tenker: fy faen til smålig fyr. :see_no_evil:

Jeg tenker at enten, så lar man kjæresten kjøpe seg inn eller så kan kjæresten bo der tilnærmet gratis. Å skulle ta noe nærmere markedsleie virker bare helt crazy. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Vanskelig å vite om det er smålig uten å høre hans side av saken.

La meg si det sånn, flytter jeg inn hos min kjæreste, tilbyr jeg meg selvfølgelig å betale halvparten av bokost. Jeg forventer ikke at hun skal subsidiere meg i sin egen bolig.

Dog hadde jeg nok forventet at vi kunne diskutert å kjøpe sammen istendenfor.

2 Likes

Hvilke kostnader legger du i bokost?

For meg er det naturlig at den som eier (og ikke lar den andre kjøpe seg inn) bør dekke alt som går på det å eie en leilighet. Renter, avdrag, felleskostnader etc mener jeg er helt og holdent eierens ansvar. At man deler på dagligvarer og slikt er jo naturlig men jeg hadde ikke krevd at en dame som hadde flyttet inn skulle betale utgifter jeg uansett ville hatt.
Basert på det lille som står i saken vil vel jeg definere typen som grådig og smålig.

1 Like

Så man burde altså få bo gratis når man feks går fra å leie egen leilighet for 10k i Oslo, til å flytte inn med noen som eier egen bolig?

Det syntes jeg høres helt sykt ut. Men folk er forskjellige:)

Edit: til sammenlikning har mine samboere har hhv betalt 1,5k og 4k i mnd for å bo i en leilighet til litt over 3m som jeg har eid.
Hadde de bodd i kollektiv måtte de ha betalt 50% mer. Eller dersom de hadde bodd alene, mer enn dobbelt så mye.

Angående bokost: hadde jeg vært den som flyttet inn, hadde jeg tilbudt meg å dele alle kostnader knyttet til å bo, for å være hyggelig. Renter, felleskost, strøm, kommunale avgifter.

Jeg hadde IKKE forventet det samme av den som flyttet inn med meg, men tatt et beløp som er godt under markedsleie, dersom de ikke ville kjøpe seg inn. Men allikevel en betydelig sum.

3 Likes

Og det høres helt greit ut, rundt halvparten av løpende utgifter. I hvert fall hvis man ikke er interessert i å kjøpe seg inn.

Utfra artikkelen, så høres det mer ut som hun skal betale 8-10k.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/21/8060700/utdrag-fra-messenger-chatten-team-delta

Utdrag fra chatten:
Søndag 29. august 2021

Espen publiserer et artikkelutkast.

Espen: Her er innholdet. Skal tilføre mer sexy ila uka, men jeg trenger et svar om dere har troa på dette og om dere vil kjøpe utover uke, hvis ikke publiserer jeg i dag.

Person X: Jeg har troa på bakgrunn av q2 resultatet dem leverte, det var betydelig bedre enn hva jeg hadde trodd og forventet. Det er heller ingen som helst tvil om at q3 vil bli enda bedre også for Havila som for Solstad. Jeg er med, men har ikke slikk cashbeholdning som deg og er som en småfisk å regne, men skal gjøre mitt og bidra blant de jeg kjenner i markedet samt på tekinvestor til å dra opp interessen etter at jeg har kommet meg inn imorgen. Så valget er ditt Espen, du styrer dette

Espen: Flott (Person X, red.anm). Vi gir det en kjans. Vi kan fort handle ubder 3 og selge nær 5-6 kr ila en mnd hvis alt klaffer. Worst case scenarion nå er at vi selger for det samme vi gav for.

Viser hvor kynisk enkelte kan operere, og hvordan enkeltaksjer enkelt kan maipuleres hvis man går inn for det.
Anbefaler å lese hele chatten.

6 Likes

Sterkt av Banksy. Usikker på hvor dette passet, men tror dette burde være safe her. Som forelder gir denne en ekstra dimensjon.
https://x.com/sdgmasterglass/status/1727068302617591891?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

6 Likes

Ligger hele chatten ute gratis noen plass ?

Nei.
Men et triks kan være å lime inn lenken i denne nettsiden.
https://cachedview.com/

2 Likes

Finnes flere som har kopier av chatten.

Jeg må si jeg liker finnene:

https://mil.in.ua/en/news/a-damaged-russian-tank-was-brought-to-finland-for-an-exhibition/

5 Likes

Charlie Munger har sovnet inn i alder av 99 år :pray:

https://www.cnbc.com/2023/11/28/charlie-munger-investing-sage-and-warren-buffetts-confidant-dies.html#:~:text=Billionaire%20Charlie%20Munger%2C%20the%20investing,press%20release%20from%20Berkshire%20Hathaway.

2 Likes

Banksy lagde opprinnelig denne videoen for Syriakrigen i 2014. Nytt tiår, ny krig, samme menneskelige lidelse.

Nettavisen fant det nødvendig å skrive om at det tidvis kan være utsolgt for enkelte varianter av egg. Er det bare jeg som ikke er så ekstremt nøye på hvilken variant av egg jeg spiser?
Er vel ikke akkurat enorm forskjell på eggene.
image

4 Likes

Har vel sikkert noe med dette å gjøre

Og

Selv får eg malt ett bilde om at EU i hovedsak ønsker å gjøre alle mest mulig avhengige av EU… og det synes eg suger noe helt vanvittig. How can they

3 Likes

Akkurat det vi trenger hva…

3 Likes