Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Herlighet for en økning :cold_face:

1 Like

Heftig.

Ser vi ligger rundt 50 kwt i døgnet med rundt -5 grader i rekkehus med varmepumpe.

Ligger på ca det dobbelte i hus fra 1995 med varmepumpe. Brukte 23k kwt i 2023. Før jeg fikk varmepumpe, så lå forbruket på 31-32k kwt, så sparer ca 8500 kwt. Sparer ikke så mye i de kaldeste månedene i prosent (desember og januar), men i november, februar, mars, april og mai, så sparer jeg rundt 50% vs før varmpepumpe. Da er varmepumpen svært effektiv og jeg trenger ikke noe særlig tilleggsvarme.

742 øre blir til 73 øre + 10% av 669 øre, totalt 140 øre kwt med rabatt. Helt syyyykt dyrt hvis man har hytte mao :see_no_evil:

1 Like

Jeg har hytte og skal sjekke hva økningen i kommunale avgifter blir om jeg omregulerer til sekundærbolig for og få strømstøtte. Har også vært inne på tanken med varmepumpe. Bruker den relativt ofte, men har tilgang til «gratis» ved. Når vi ikke er der går det rundt 25kwt nå med -5 grader for og holde rundt 10 grader som er anbefalt som minimumstemperatur når det gjelder brune og hvitevarer.

3 Likes

Stiligt
image
https://twitter.com/i/status/1742976689770992105

5 Likes

Hvem var på Epstein listene. Michael Jackson og han magikeren. Rød Larsen vet vi. Men ellers noe nytt. Det viser seg jo at alle konspirasjonsteoriene stemmer. At usa var styrt av en gjeng pedofile er ikke langt unna sannheten.

4 Likes

dette er jo media-stoff så det holder…men veeldig roligt når listen inneholder “VIP” navn :sweat_smile:

2 Likes

Helt merkelig om ikke v
Biden har vært i kontakt med han når man ser må de sniffe videoene av han😵‍💫😵‍💫

1 Like

De 90 navnene som kom inneholder ikke jaggis eller rød larsen. Kom mer navn i natt, de har jeg ikke sett på enda.

Lurer på hvordan det er med nyere hus der ildsted ikke lenger er et krav…
Kan bli jævlig kaldt hvis strømmen er ute over lenger tid.

8 Likes

:rofl::sweat_smile:

Det er vel det som er greia, nyere hus mister varme veeeeeeeldig sakte når lufteanlegget ikke går. Hvis det skulle vise seg å vare veldig lenge, så kunne kanskje en slik løse problemet. (må bare åpne litt lufteventiler…)

1 Like

Lufteventiler er viktig. for Propanovner SPISER oksygen.

4 Likes

Problemet er at det ikke så veldig mye lufteventiler. Du må for eksempel spesifisere hvis du vil ha luftespalter på toppen av vinduene. Det er ikke vanlig å ha dette på nyere hus.

Et annet problem er inneklima og luftfuktighet blir fort dårlig når ventilasjonen stopper. Lest om flere tilfeller om skader i etterkant der ventilasjon har vært ute av drift i kortere tid.

En slik ovn du viser til der, hvis det er gass, avgir den fukt samtidig som den forbruker oksygen ved bruk, og vil forverre inneklima ytterligere.

I nyere hus er naturlig ventilering spåass dårlig at ildstedene har egen kanal som henter luften utenfra før det går inn i ovnene. Da det ikke er nok luft fra rommene pga. balansert ventilasjon.

6 Likes

Som gammel snekker, så mener jeg de nye kravene mht naturlig ventilasjon, eller snarere mangel på det, er å gå i feil retning. Det mener mange snekkere jeg kjenner også. En som bygde huset sitt selv, etter de nye kravene, satt inn vanlige ventiler i tillegg i etterkant.

6 Likes

Jeg var også skeptisk til balansert ventilasjonsystem når jeg skulle flytte inn i nytt hus siden alle på jobben som bor i gamle hus stadig snakket ned om de nye husene.
Jeg mener personlig man ikke får et bedre inneklima, så det er nesten så jeg tenker det må være feil i boligene til folk som er missfornøyde.

4 Likes

Jeg tenker også at det nok er mye dårlige anlegg. En kompis av meg har et hus hvor han må sette opp vinduer når det er varmere enn 15+ ute, ellers blir det for varmt.

Har også bodd i en leilighet hvor det fungerte veldig bra.

Bor nå i et hus hvor det er litt vanskelig å holde varmen når det er -25 ute. Skulle gjerne hatt balansert ventilasjon. Og bedre vinduer :sweat_smile:

2 Likes

Respekt! :raised_hands::muscle:
I mars 2020 kunne vi lese at han var 300 millioner i minus etter noen helt vannvittige tap.

3 Likes

Hvis du er skyldig banken 1 miljon og ikke kan betale har du problem.
Hvis du er skyldig banken 1 miljard og ikke kan betale har banken problem.

6 Likes

Deilig!

4 Likes