Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

How its going.

image
https://twitter.com/i/status/1769006145409093632

De lager ikke strøm av saltvann, men av magnesium og kobber. Logistikken kan umulig bli mye bedre av å bruke saltvann som elektrolytt og lage batteriet stort som en termos. Til samme vekt og kostnad burde du kunne få en pose full med primærbatterier eller et lite sekundærbatteri og en enkel solcelle.

3 Likes

Tenk om det bare var en nordmann igjen, den ville arve hele Oljefondet og leve livets glade dager. Dessverre ville nok fort hele fondet ende opp i en eneste biotekaksje som vedkommende legger sin elsk på :rofl:

6 Likes

For en familie med to barn i barnehage og ett barn i SFO (1. eller 2. klasse), så var kuttet på nesten 4000 kr måneden. Dvs reduserte utgifter fra ca 10k til 6k måneden. Svært merkbart mao.

Har du dårlig råd, så må du bare droppe SFO i 3. og 4. klasse. Eller som en bekjent som bare: det ville han ikke bruke penger på.

3 Likes

Noen som kan forklare hvorfor noen selskaper får “exemption” fra SSR reporting?:

### New exempted shares from March 1st, 2023

The following shares are exempted from SSR reporting as of March 1st, 2023: Frontline PLC (CY0200352116), Golden Ocean Group (BMG396372051), Seadrill Limited (BMG7997W1029), Clean Seas Seafood Limited (AU000000CSS3) and Salmones Camanchac (NO0012451915)

Antar dette betyr at selskapene kan bli shortet, men det trenger ikke rapporteres?

When they visit their hytte in the mountains, they use their ICE.

Kan ikke si at det virker å være greia. Kommer sikkert an på hvor langt unna hytten er, men leide en hytte med elbil lader i vinterferien. Tipper det er normalen…

Unsurprisingly, electricity demand has surged as Norway shifted from fossil fuels to electricity for transportation, heating, and lighting. Since 2010, Norwegian electricity demand rose an impressive 20%

Her må noen ha røyket noe? Det vil være fabrikker som har stått for økningen her. Vi bruker en liten prosent på hus og varme.

Ser ut som mengden energi pr kWh batteri er hentet fra en studie fra 2019? https://www.researchgate.net/publication/338007449_Energy_use_for_GWh-scale_lithium-ion_battery_production#:~:text=It%20is%20concluded%20that%20these,mining%20and%20processing%20of%20materials. Orket ikke lete mer for å finne oppdaterte data.

5 Likes

første gangen jeg har både hørt og sett at FED nå går i minus…
image

Noe å tenke på for oss som kjøre sykkel og biler som ikkje er laget for den nye E10 bensinen.

Det gjelder flere enn man skulle tro. Pakninger gummislanger, forgassere og og alt som ikkje blir brukt daglig både morkner og fylles med seig ekkel gugge som manuelt må fjernes… kjempegøy, not…

Kjører selv en del e10 på sykkelen, men hver gang den skal settes bort så fylles det en tank og to med alkylat for å skylle mest mulig og ikkje minst, komme tilbake til en sykkel som starter :sweat_smile::+1:

8 Likes

Fytte faen ass, jeg har lett og lett og lett etter en lett vindjakke som har justeringsmuligheter for hette, hals, håndledd og nederst på jakken og det finnes basically ikke. Har før brukt Bergans Microlight, men de har droppet justering for hals og hette. Det finnes noen som bare mangler justering for hals og strikk ved håndleddene, men det er en mye dårligere løsning. Endte med at jeg fant en Bergans Microlight på finn av gammel modell. Satser på at den ikke har vært brukt nesten hver dag i 15 år som min gamle. :crazy_face:

5 Likes

Kjører kun med 95 oktan UTEN etanol på både min 93 modell Harley og 2016 modell Mazda suv, tar ikke sjansen på etanolholdig i bilen heller.

1 Like

Mulig eg bur for langt ute på landet men, får vi tak i 95 uten bioetanol?

Den gamle 95 er vel opp til 5% som standard?

Tenkte 98 var det nærmeste etanolfritt :thinking:

Jada jada 4t er for pyser (mx) men eg måtte bare prøve 450 noen år… skal tilbake til yz250 :sweat_smile:

Merker forskjell på bensinen, etanolen bakfyrer som bare pokker når eg slipper gassen, men med alkylaten går det klokkereint :+1:

3 Likes

image
https://twitter.com/i/status/1773230396768932346

der bommet simpson episoden litt… :sweat_smile:

1 Like

Her i Alta er det en forhandler som selger etanolfri 95 oktan bensin, de har også en fast pris på drivstoff hele uken, fra mandag til søndag.
Det er også en Shell stasjon som selger etanolfri 98 oktan, så lenge det varer da…

3 Likes

tok en tur innom “arkivet” mitt på pc`n og fant denne…

5 Likes

EnnhvismanharblåstallepengapåNano? :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

2 Likes

det kommer alltid en dag Olimp :wink:

1 Like

Jeg leser den artikkelen og tenker: men det er da lett å fikse på en pc? 1 min googling senere. Joda, man kan forstørre skrift riiimelig mye. Hvis du ikke ser en dritt, så trenger du litt hjelp til å begynne med da.

Windows har jo også
Use Magnifier to make things on the screen easier to see - Microsoft Support.

Antar hun aldri har pratet med noen med peiling på data, eller så er hun bare uinteressert?

Jeg tipper det finnes et relativt utappet marked for veldig tilrettelagte PCer, noe som er helt plug and play, har tastatur med knapper for tilgjengelighetsfunksjoner (forstørrelse, høytlesning, etc) og som default blokkerer ting som lett kan forvirre.

Det er ikke alle som har noen rundt seg som har tid eller kunnskap til å hjelpe, og spesielt når hukommelsen begynner å svikte så blir nye verktøy plutselig kjempevanskelig. Det er med god grunn at det å lære bestemor hvordan fjernkontrollen fungerer er en klisjé.

4 Likes

Vi bare tar av oss buksene og smørrer oss godt opp med vaselin for eu, til og med når det kommer til tomflasker :slightly_smiling_face:

3 Likes