Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Hvis Norge faktisk føyer seg i den saken så er det bare å flytte… :man_facepalming:

1 Like

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/strong-72-magnitude-earthquake-hits-taipei-2024-04-03/

2 Likes

Jeg bor jo ikke i Oslo, så dette påvirker ikke meg, men:

– Kommer dere til å jobbe døgnkontinuerlig?

– Det avhenger av om det blir behov for det og typen operasjoner. Det er mye som ikke egner seg for nattarbeid.

Jeg leser: vi kommer til å jobbe 7-15.

Jeg forstår ikke hva som “ikke egner seg for nattarbeid”. Fordi det bråker da eller? For lys er ikke vanskelig å fikse i 2024.

Norge er en vits når det gjelder å gjennomføre slike prosjekter på en måte som ikke koster samfunnet dyrt. At noen titusen bruker mye lengre tid til/fra jobb hver dag i 6 uker må jo koste skjorta.

Så en video fra et prosjekt i Nederland, der skulle de bytte ut en jernbaneundergang. Det fikset de det over helgen.

6 Likes

For mye penger tilgjengelig så ingen trenger å bry seg virker det som.
Man får heller ikke fyken i politikken om man sløser en milliard her og en milliard der.
Får seg gjerne en ny stilling og liten dask på lanken :sweat_smile:

9 Likes

Regjeringskvartalet kan ikke ha vært gjennom noe kost/nytte analyse.

3 Likes

Der tror jeg du tar helt feil.

Dem har nok hatt analyser…

Problemet er vel som alt annet dem kuker til. Totalt urealistiske prognoser og tallmaterial.

Shit in → Shit out

5 Likes

Burde vært bygget utenfor oslo sentrum.

1 Like

Sååå… De har kontor til alle i dag, men skal bruke 53,5 mrd på nye. Hva tenker de å tjene på dette?

2 Likes

Den ene lille tingen jeg vet noe om i det prosjektet var i hvert fall slik at de ikke sparte på noe, selv ikke på svindyre knøttdetaljer som selv ihuga arkitekter neppe vil legge merke til når det en gang står ferdig. Og utfra den logikken skjønner jeg hvorfor prisen er blitt som den er blitt.

5 Likes

Nytt Norgesrekort i korruption.

1 Like

De er mange slektinger og venner som skall ha konsulentoppdrag… Sikker en og annen politiker som kan få seg en sidoinnkomst i noet styre i noe selskap eller stiftelse med diffus virksamhet.

1 Like

Bla. gjennom å samle sikkerhetstjenestene. Skal vi sikre alle departement på egne unike måter om de skulle bli spredt ut over hovedstaden, eller ut over landet?

Mest praktisk for terrorister og angriper hvis de bare trenger å bombe ett sted for å lamme Norge?

1 Like

Å spre det utover er sikkerhet i seg selv.

2 Likes

Det er ikke noen sikkring av departementen. Har aldri varit. Kun noen enskilde statråd har livvakter (ibland før at det finns en hotbild, men ibland sikkert også før at holde orden på dem).
Særskilt i dagens tidevarv med videokonferenser og slikt så finns ikke noen reelle grunner til at all disse skall sitte inne i Oslo. Det handler kun om prestige. De som jobber der vil bo i Oslo, før at det gir status, det er høyt lønnsnivå og det finns rikt kulturutbud. Det skulle nog vare veldig bra om man lade ut virksameheterna så man fikk in lite mer ulike folk i statsapparten og ikke kun oslo-folk.

2 Likes

Når snøen borti statene har en tendens til å lage problemer for økonomien…så vil nok dette garantert bli årets tema🦗

2 Likes

I 2013 var den enorme mengden insekter så omfattende at innbyggerne i de aktuelle områdene måtte bruke skuffer for å rydde veier og fortau. På hvert gatehjørne sto det søppelcontainere fylt til randen av felte insekthammer.

Men i år blir det altså dobbel dose, tipper det blir et tema i USA ja :sweat_smile:

Jeg ser for meg fugler som er så stappmette at de ikke vet hvor de skal gjøre av seg. :see_no_evil:

3 Likes

Har sett svermer av mye rart når jeg har reist jorda rundt 5 ganger. Men aldri av gresshopper heldigvis. Virker skummelt om du kommer inn i en slik. Har sett 100 000 flaggermus med vingespenn på 1,5 meter da :scream::sunglasses: Det er bare gøy :grinning: men 100 millioner mygg var ikke så gøy

4 Likes

LOL :see_no_evil: