Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

En svært godt skrevet artikkel som jeg tenker kan være lurt å lese for alle. Her var det mye tanker som jeg tenkte var klokt tenkt.

16 Likes

Finansavisen drives vel av en gjeng mellanstadie-elever? Det fremstår i hvert fall sånn. Det som de faktisk har fåt til er en skapligt bra layout på børssidene. Den er fortsatt ganske ineffektiv (det har varit inne i mange år nå i web-design-kretser at lage inn-effektive brukergrenssnitt), men bedre enn en del andre.

1 Like

Til ingen nytte!?…men bra alikevel👏

Edit: (noe å "tygge på"frem til valget)

2 Likes

:skull:

10 Likes

Det er ikke en eneste ting i den artikkelen vi ikke visste for 4 år siden. De kaller oss konspirasjonsteoretikere mens de privat innrømmer at teoriene stemmer. Ikke løye begrepet er meningsløst nå.

Skal de finne noe nytt må de se på høringer fra Australia sitt parlament. Hvor de har gravd frem mye mer om vaksineselskapene.

13 Likes

Men kanskje tittelen “Jurnalist”?

2 Likes
3 Likes

For et dretord det er.
Dreper automatisk noen form for diskusj. Er ikke lov å stille spørsmål ved ting lenger.
Excess deaths hold my beer.
Har såklart ikke noe med vaksinetvangen å gjøre :crazy_face:

6 Likes

Husker jeg diskuterte tall og fakta med svigers under covid, vi snakker typen hvor TV står på i bakgrunnen med nyhetskanalen hele dagen.

Prøvde å resonere med han med tall, fakta osv. Han avblåste det totalt og lurte på hvor jeg fikk disse tallene ifra. Henviste til FHI og talldata som VG hadde som en stor statistikk, hentet dem opp og pekte og forklarte.
Da lurte han på hvorfor ikke nyhetene fotalte han dette… Og fortsatte å sluke alt som kom via nyhetene uten filter.

Ble jo ikke bedre når man begynte å få data fra Sør-Afrika på et senere tidspunkt som gikk på tvers av narrativet, eller større studier som plutselig viste til så og si ingen forskjell i beskyttelse med vaksine kontra faktisk gjennomgått smitte.

13 Likes

Minnest eg kalte dette såkalte vaksine tullet verdens lengste og kjipeste “i told you so” i verdenshistorien, for ca 3 år siden…

Kanskje folkens må ta et par steg tilbake å prøve å analysere hvorfor nettopp det… akkurat det synes eg er veldig viktig…

Dagbladet som fremstår så “ærlig” nå… håper ingen her har glemt all den shamingen og forfølgelsen som fant sted når det kokte som værst…

6 Likes

Vel og bra med beskyttelse etter gjennomgått smitte og påfølgende sykdom, men det hjelper fint lite for de som kunne unngått å dø av en sykdom som det finnes vaksine mot.

Man eliminerer på ingen måte smittefaren gjennom vaksinering, men man reduserer risikoen for å dø av sykdommen.

4 Likes

Nei.

Og husk også på at noen ville holde alt om dette hemmelig i over et halvt århundre.

1 Like

Og der treffer du litt av poenget.

  • Man eliminerer på ingen måte smittefaren med vaksinen. Men til tross for dette faktumet, var det dette som var argumentet at alle mann MÅTTE vaksinere seg. Gjorde du ikke dette, fikk du ikke komme på jobb, man ble nektet adgang i det offentlige rom og man fikk seriøst begrenset bevegelsesfriheten sin.

  • Vaksinen hadde sin misjon for dem det var aktuelt for. Men for store deler av den yngre generasjon som ikke hadde andre helseutfordringer, var det høyere risiko å få alvorlige bivirkninger av vaksinen en å få alvorlige bivirkninger av gjennomgått smitte.

Vet ikke hvor lang tid det gikk før man faktisk sidestilte gjennomgått smitte med å ha vært vaksinert, med det tok sin tid. Til tross for utallige stemmer innen helse påpekte at gjennomgått smitte var vel så bra om ikke bedre en vaksinering.

11 Likes

Dette har også blitt aktivt undergravd i mangen år. Spesielt i begynnelsen. fact checkers

Noen som husker Robert Malone? En av verdens fremste forskere på temaet, som mistet jobben og ble latterliggjort i alle medier?

ceo av moderna… frem til han advarte, mot nettopp det vi ser idag… med over 40 år i faget…

2 Likes

Hva i alle dager har Erna drukket i sommerferien?

Så langt har det store flertallet på Stortinget slått ring om mandatet til Norges Bank og pekt på at det er sentralbanken og ikke regjeringen som skal ha hovedstyringen over det som kalles pengepolitikken.

Men den siste tida har det kommet nye signaler. Venstre-nestleder Sveinung Rotevatn har åpnet for å knytte krona til euroen, slik Danmark har gjort. Han vil dessuten ha et en egen kronekommisjon, som skal vurdere hvorfor krona er så svak og drøfte tiltak som kan treffes.

Nå får Rotevatn og Venstre støtte fra sin foretrukne regjeringspartner Høyre. For Erna Solberg støtter tanken om å sette ned kroneutvalg med eksperter.

– Det viktigste er å få et analyseverktøy, et grunnlag for hvorfor den norske kronen er svak og innspill til hva som kan gjøres for å styrke den, sier Solberg.

3 Likes

Nu blev man ju i nästan lika sjuk av i alla fall det ena vaksinet som av sykdomen. Jodå, jag hadde coronan og tok 2 vaksin ettersom jeg trengte corona-pass før at passere grensen. Sett i ettertid så var vaksin nr 2 rene bløffen. Hele grejjen med vaksin-pass var bløff.

Det blir ikke noen mer vaksiner på meg før tilverkaren kan vise at det:

  • Er ufarlig
  • Fungerer

Og det er jeg, ikke noen myndighet, som avgjør hva som er bevis før dette eller ikke.

3 Likes

Det trengs ikke noen kronekomisjon. Driver man en politikk som går ut på at drive selskaper og eine ut av landet samt med slumpartat regelverk så går valutan ned. Alle normale veit dette.

At knyte kornen mot euroren, eller USD, er ikke noen dum idé alls. Det gjør at regering og storting ikke lengre har det like enkelt at bare øke utgiftene (i kronro) i takt med at kronan faller, og man må drive en mer sund politik. Derfør kan det bli vanskelig at få dette gjenom stortinget. Venstern skulel aldri gå med på noe som minker deras muligheter at spendere andres penger.

2 Likes

Med disse siste linjene dine så har du kanskje bidratt med veldig mye mer enn “alle oss andre” den siste timen :wink:

6 Likes

Innså forsåvidt selv at jeg vel egentlig burde stavet det: “Sjurnalist / Sjornalist”, så fikk ikke helt til, jeg heller. Men har lært noe nytt om Scots, som var ganske morsomt :sweat_smile:

Vi får være glad at språket vårt har gått gjennom enkelte rettskrivingsreformer, f.eks at vi ikke skriver chauffeur, genre, jaloux osv. lenger.

Edit: Genre kan man visst fortsatt skrive sånn. Lord.

2 Likes

Jeg ble først oppmerksom på, og fasinert over, likheten mellom norsk og engelsk, når jeg forstod at det engelske ordet for dashboard stammer fra det vikingene i sin tid kalte daskebord. Det var et vinklet bord foran på stevnen som var laget for å hindre/minske bølgene å slå over stemmen…

7 Likes