Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Styr(e)bord (altså ror) = Starboard
Kjøl = Keel
Segl = Sail
Stag = Stay
Åre = Oar

Må si de engelskmennene har bedrevet en god del kulturell appropriasjon fra oss. Det er ikke virkelig OK.

3 Likes

Du tenker feil, det var nordmenn som dro til England og banket ordene inn i hodet på dem rundt år 700-1000.

4 Likes

Men det gjorde de bare fordi de var indignerte over at engelskmennene hadde stjålet [stolen] kulturen deres. Sånt blir det bråk av. Har sett det på amerikansk fjernsyn.

Edit: Nå skal jeg slutte å prøve å være morsom uten å bruke emotikoner.

2 Likes

Eventuelt “blogger”, eller “influenser”? Har ikke inntrykk av at det kreves mye kunnskap, utdanning eller intelligens for å drive med sånt :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

3 Likes

Jeg prøver videre

1 Like

Norge og øst europa er tryggest.

6 Likes

…inntil videre!

Hva skal de friste med nå tro :thinking:

2 Likes

For tre år siden var det grisedyrt å ha tre barn i barnehage /sfo (ca 10k/mnd). Det ble bedre i fjor og enda bedre i år. Nå er det ca 4-6k. For folk med middels god råd, så har det mye å si.

2 Likes

Som igjen førte til kulturell appropriasjon :wink:

Snakker mye rundt med folk som velger å være singel og uten barn,og “alle” sier det samme, at “det er så herligt å være singel og fri til å gjøre hva man vil”,dette er en mentalitet/trend som begynner å fatte mange,og det har en negativ effekt på fødselsraten,desverre…:man_shrugging:

7 Likes

Om vi spoler tilbake 10-20-30 år, er det ikke de samme overskriftene vi har sett hvert år?

2 Likes

Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er 30+ nå.
Ser også en trend på sosiale medier der gutter og jenter syns dating og parforhold er helt håpløst og folk foretrekker å være singel.
Det er trist. For jeg tror absolutt det er folk som angrer på at de ikke fikk barn tidligere eller fikk barn i det hele tatt.

3 Likes

Og andre blir oppfinnsomme

Ja, det er en trist trend. Jeg tror dette stikker langt dypere enn myndighetenes tilrettelegging. Jeg ser det delvis som en naturlig konsekvens av vestens dyrking av selvet, etter at Gud ble drept.

Det var ikke Nietzsche som drepte Gud, men det var han som oppdaget det og hvilke katastrofale følger det ville få for sivilisasjonen. Fra å finne en mening i noe utenfor oss selv måtte vi begynne å finne på en mening i, og ut fra, oss selv. Jeg tror også at dette er en av røttene til all den angst og depresjon vi ser blant unge. Ensomhet, utenforskap og stadig mer fokus på det materielle.

Jeg ser dette som symptomer på en grunnleggende mangel på mening. Jakten på “lykke” har blitt viktigere. “Lykke” fordi det ikke er den ekte lykken det jaktes på. Den lykken som Aristoteles pekte på - eudaimonia. “Hva er du til for?” eller den lykken du kun kan se når du ser deg tilbake i livet fra dødsleiet, og si “det var et godt liv!” Et slikt liv som ikke består i jag etter vind, eller hva de siste trendene er.

Jeg tenker på det livet som består av utfordringer, motstand, offer, mestring, kjærlighet, å oppleve å bli valgt til livslang partner, glede i å se utvikling hos andre, glede i å sette liv til verden - liv som jeg kan være med å oppdra og være et forbilde for, barn som er trygg og som kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Slikt tenker jeg gir mening.

Men det er ikke dette budskapet jeg blir presentert av dagens meningsbærere. Der er det snakk om selvrealisering gjennom forbruk, materiell velstand, posisjonsbygging, sette seg selv før andre, opportunisme og svik om nødvendig, for å bygge seg selv.

Det må gjerne settes ned kommisjoner og utvalg for å finne årsak til den negative trenden, men all den tid man ikke adresserer dypere nivåer har jeg liten tro på at vi får noe ut av det. Jeg ser for meg at trenden fortsetter, og vi kan gjerne se til Sør-Korea, med fødselsrate på 0,8, for å se hvilken retning vi har. Dette er vestens forbannelse som vi må møte ansikt til ansikt om vi skal ha noe håp om å komme ut av det.

9 Likes

Sikkert bra for de som allerede har mer enn 1 barn.
Men jeg er desverre redd det ikke nok for “nye” foreldre til å få enda flere barn imo.

Virker som folk har begynt å miste sin mest grunnleggende verdi av alle her i livet…

Personlig så tror eg dette har med for mye politikk, for mye kjønnsforrvirrende politikk i hovedsak, identitetspolitikk som er helt på bærtur og som nevnt tidligere her, det er et styr å manøvrere unger i dagens samfunn, da staten må liksom trå til overalt… og di gjør jo som alltid meget slett arbeid og med et ansvar dem ikkje burde ha i utgangspunktet.

At det er blitt en helt vanlig sannhet blant oss å tenke at “vi er alt for mye mennesker” gir også god grobunn for unge lettpåvirkelige sinn som vil redde verden, å la være…

Den massive fremkomsten av homofili er nok et ganske tydelig symptom på flere av di her punktene… det er jo ikkje normalt.

Den tradisjonelle kjærlighetshistorien har vært mer en god nok i tusenvis av år, for alt levende på planeten, men, nå plutselig driver vi å kødder det til for alvor…

1 Like

Løfter den for deg igjen Fritz………

Til OLs egen presseservice sa Koanda lørdag at hun kanskje må selge gullmedaljen for å kunne satse videre.

Nei, per i dag så har jeg veldig lite økonomiske midler å rutte med. Det handler om å ha nok til å ha mat på bordet.

1 Like

Neida, men får flere tre barn, så hjelper det.

Det er mye skriverier om hvor slitsomt det er å ha barn, men med tre barn, så leker de gjerne mer sammen. Også er jo tidsklemme delvis fordi man prøver å være superforeldre. Flere tips om hvordan man kan være en god forelder uten å slite seg helt ut tenker jeg er en god ide.

Å ha mer enn tre barn er dyrt fordi man da må over på mye dyrere bil, så ønsker man flere firebarnsforeldre, så kunne man kanskje gjort noe der…

5 Likes
2 Likes