Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Det finns ikke noe “common good” lengre. Det har politikerne skiftet ut mot mangkultur. I gamle dager fanns en sammanhållning. Såväl adel, borgare og bønder hadde en idé om et bedre samfunn før alle, utfra sin egen situasjon og førutsetteninger. Man var ofta ikke enig om medlen, men om målen. Sånn er det ikke nå. Nå har politikerne hentet hit en masse folk som har helt andre meninger og mål og som ikke er intressert av noe samfunn annet enn den egne kretsen. Resten ses kun som en resurs att utnytja.
Også innen den “gamle befolknignen” har dette lett til splittring. Det finns de som vill ha det som i gamle dager. Sedan mange som ikke vill hade sånn, uten jobber før bryte ned det. Den første gruppen stoler ikke på seinere, på gode grunner. Den enighet som fanns tidilgare er borte.
Så unge voksne gør hva som er mest logiskt utfra sitasjonen; gjør noe kul medan du kan. Før snart kan du ikke det, alls.

4 Likes

Ikke en eneste kommentar om atomkraft.
Agendaen skinner tvert igjennom Fornybar Norge, som strengt tatt burde hete vindmølle fanatikerne.
Fy faen lobbyister er en pest og plage.

15 Likes

En utrolig grilling av kommunistpartiet i Kina på Aljazeera i dag. Den soleklart beste TV kanalen av alle internasjonale.

1 Like

Legg ut lenke da! Vil se :nerd_face:

Sitter og scroller på Jazzera’en, men finner det ikke. Ender bare opp med en masse faner om andre saker som også er interessante :see_no_evil:

Hva sier dem? Jeg trodde de likte Kina.

En nullvisjon opp mot selvmord med dagens manglende tiltak tenker jeg er som en nullvisjon om drepte i bilulykker uten et påbud om å bruke bilbelte.

Her har vi mye som kan gjøres!

NRK – 17 Aug 24

Forsker mener vi forebygger selvmord på feil måte

­

1 Like

Tenk om vi brukte i nærheten like mye penger på å forhindre selvmord som på veisikkerhet.

2 Likes

Synes det er vanskelig å stille slike resurser opp mot hverandre om man er “kynisk” og tenker samfunnsøkonomi. Et tapt liv via selvmord koster nok mye mindre enn et liv som etter en bilulykke krever X antall resurser for å overleve, etterfølgende restitusjon og rehabilitering, og veldig ofte en grad av uføretrygd.

Grufulle tanker som man i dag har satt bort til etiske komiteer, men de er uansett en del av det livet, og den virkeligheten vi lever under i dagens samfunn.

Lik det eller ikke lik det, men det er virkeligheten.

2 Likes

Aldri sett noen bli grillet så sinnsykt. Mulig det er et opptak da. Men sjekk programmet deres i dag. Intervjuet ble gjort på en scene i London med et stort publikum. Har desverre ikke link.

Så lenge media er åpen dog transparent på ståsted har jeg ingen problemer med å lese, og av og til også anbefale, media jeg prinsipielt er uenig med. Så lenge det er god og ryddig journalistikk. Klassekampen er en slik avis. Jeg vil gjerne være orientert om hva som skjer og hvordan de presenterer nyheter ut fra sitt narrativ. Det er mye interessant der, og på den måten sikrer jeg også at jeg ikke skyter mot stråmenn om h jeg skulle argumentere for/mot en sak.
Aljazeera er vel også en slik kanal. Den må ses og tolkes ut fra den hatten de har på.

Verre er det med de “nøytrale” msm, som ikke vedgår at de er drevet av ideologi. Slike må også tolkes ut fra ideologien de svømmer i. NRK er en slik en. Tilsynelatende nøytral, statsdrevet, faktabasert - men skal stadig tolke og fortelle oss hvordan vi skal tenke og hva vi skal mene.

13 Likes

Kilder er kilder @emitl , og innfallsvinkler er innfallsvinkler. Ser man alt fra kun én side, så er risikoen stor for at man blir sittende igjen med en ganske forenklet versjon av den objektive sannheten, eller hva man nå skal kalle det. En persons frihetskjemper er en annen persons terrorist osv… Som @HO5 over påpeker, så må man imidlertid til enhver tid ha i bakhodet hvem / hvilke krefter som står bak, og hva deres agenda måtte være. Jeg leser ikke engelske The Sun med samme brillene på som om jeg skulle lest Dag og Tid.

6 Likes

Sann objektivitet tror jeg eksisterer, men da er det mulig vi må over på det metafysiske. Det du oppfatter som objektivt sier nok en del om hvilket ståsted du selv har. Slik er det ihvertfall for meg.

Å kanalisere tanker over på noe annet enn psykiske og fysiske utfordringer kan være godt og sunt i rette porsjoner. Kan dessverre ikke hjelpe deg med råd eller tips, men du får ha lykke til i din søken.

3 Likes

Enig der. Det er nok en størrelse man aldri får helt grepet på, men man kan jo ihvertfall strebe etter å nærme seg den.

1 Like

Tror ikke det er en dum ide å dele, og snakke om det du plages med.
Håper virkelig du får hjelp, og blir bedre. :heart:

8 Likes

Håper og tror fastlegen tar deg på alvor nå, og at du får medisin snarest, og ikke minst hjelp med det kateteret fortest mulig! Krysser fingran for deg, hold ut :crossed_fingers::+1:

3 Likes

Han kan nå prate for seg

4 Likes

Planlagt dette siden han slutta på tinget. Derfor han er farlig for alle de som jobber imot han.

1 Like

Han er vel en av de få AP har som faktisk kan få opp oppslutningen til partiet. Selv med repetert tafsing. Lurer på om han klarer å holde henda til seg selv framover.

2 Likes

Tipper det hjelper når vennnene til tadjik ikke lager falske hit pieces.

Desuten er han jo pappa og i solid forhold. Siden de måtte fake hitpiece sist gang tror jeg de sliter med lite ammo å ta han på denne gang.

5 Likes

Var jo svært avslørende når to av “offerene” fra en av sakene gikk offentlig ut og sa at det var dem som hadde tatt kontakt med Giske for en selfie. Og ikke han som hadde tatt kontakt med dem.

Men pressen var allerede i full gang å spinne, så det druknet jo før det fikk fotfeste.

9 Likes