Penger i sjøen. Flere 100 km går ikke at holde bevåket unansett. Vill noen gjennom klipper de helt enkelt et hull i staketet.
Droner kan man kun fly med i skapligt bra vær. Med tanke på vær og vind i området blir det nok ikke så mye flydd.
https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-launches-strikes-yemeni-houthi-targets-2024-09-29/
0 om dette i norske medier.
Har til gode å lese om folk som har gått seg vill med offline gps på mobilen i tråder i Facebook grupper for Rondane og Jotunheimen. Leser til tider om folk som har gått feil i tåke og er det gått på kompass eller terreng for å komme seg hjem. Til tider har de kommet ut for bratt terreng og måtte snu.
Med en gps, så finner man igjen stien. Man klarer å se hvor det er for bratt. Spesielt med bratthetskart.
Varsom appen har bratthetskart, men har ikke fått det til å fungere offline på min telefon.
Veldig bra kronikk av Abid Raja!
Som motorsyklist så kan denne paragrafen skrives inn med en gang i det norske lov verket!
Whut? Så de kan ta sykkelen din, om du er litt ivrig på gassen en solskinnsdag?
De kan ta lapp, å gi en passende bot.
Men at man skal bli frarøvet sine personlig eiendler er jo forkastelig.
Tenk den uheldige stavanger mannen som mistet en lambo til 3-4-5 millioner i Danmark, mener du det er fair?
Om man kjenner reglene har man ett valg, det finnes baner for grisekjøring. Synd om konsekvensene tar andres liv bare fordi du hadde lyst å teste litt. Da er tap av eiendeler peanuts i forhold uansett verdi
For å kjøre 228 km/t i 130 grensen? Greit nok tenker jeg.
Ja, det er helt OK. Loven er ikke noen hemlighet og det står skilter lengs veien som angir høyst tilåten hastighet. Vil du buskjøre så gjør det på bana, ikke på allmen vei der det oppeholder seg andre trafikanter som ikke er intressert i å riskere liv og helse før at du eller noen annen skall leke Fangio. Opplever man det som besværande at danske politiet tar bilen så holder man hastighetsbegræsningen. Enkelt.
Litt av problemet her, er jo at bilen ( for eks i Danmark) blir tatt, selvom det ikke er eier som har grisekjørt.
Leit å miste et par mill, for at en kompis av sønnen tjuvlånte bilen når kidsa var på Danmarks tur?
jeg er helt for straff for grisekjøring. Men dette kan gjøres med bøter og inndragelse av førekort rettet mot personen som kjører for fort, men la nå for faen bilen være!
Så hvis noen stjeler bilen din og råkjører med den, så mister du den? Tviler litt på at det er loven.
Siden loven trådte i kraft 31. mars, har dansk politi beslaglagt 29 biler. De kan også ta biler som eies av andre enn den som satt bak rattet .
Som et resultat av en EU-dom er det tatt inn et avsnitt i loven om at bilen ikke kan konfiskeres om eieren handlet i god tro, skriver DR.
Loven har blitt endret, står jo i artikkelen du selv linker til.
Den er litt mer vrien, mister lappen, feit bot og står i gjeld til den du har stjålet den av da
Bilen i Danmark blir konfiskert, å du står uten bil. Så blir det en avgjørelse hvor vidt eier ikke viste, eller burde vist.
Hva kan felle deg ifh til Burde vist?
at det var en reel fare for at kompis kunne/ville grisekjøre Porcha di,
Grunnet:
Prikker?
Tidligere fartsbøter?
Tidligere inndragelse av førekort?
Igjen, hvorfor ikke heller øke bot satsen?
Fengselsstraff?
Edit: lovendringen var vel tiltenkt leasing firmaer.
Privat personer, kan fortsatt vente seg en kamp.
Kommer blålysene på i speilet om en er litt uheldig på gassen under en forbikjøring blir det fort at det blir å prøve å kjøre fra politiet om alternativet er at de skal ta bilen.
Så fort alternativet er at de tar fra meg eiendeler til 1m+ endrer risikoprofilen seg for meg, er villig til å gjøre mye for å prøve å berge verdier i den prisklassen…
Litt uheldig på gassen? 70 km/t over grensa på motorveien, evt 60 km/t over grensa i en 60-sone. Da er du ikke litt uheldig, da går du inn for det.
Hvorfor ikke kjøre ordentlig? Skjønner meg virkelig ikke på folk som må kjøre 200 km/t+ eller dobbelt av fartsgrense.
Ikke i alle biler nei… I mange biler går det veldig fort fra 100 - 170 feks. Forøvrig følger jeg med på omgivelsene når jeg tar forbikjøringer, ikke speedometeret. Ikke kjenner man nevneverdig forskjell på bilen om man kjører i 100 eller 170.
Det første problemet her er at loven i Norge ikke er definert slik som i Danmark (Over dobbel hastighet, over 2 I promille etc) det har noen klare kriterier. I Norge blir hele greia med dagens lovverk bare synsing og trynefaktor.
Og som tidligere nevnt her, antallet folk som prøver og stikke ifra politiet kommer til og mangedoble seg, og da snakker vi ihvertfall om risikabel kjøring.