Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Når våre myndigheter bestemmer at noe skal finansieres av sine innbyggere til selvkost, så bør det være til nettopp selvkost, og ikke med en avgift på toppen som gir fortjeneste.

" Selvkost : Selvkost er den totale kostnaden som er nødvendig for å produsere en tjeneste eller et produkt.

Selvkostprinsippet: Selvkostprinsippet innebærer at inntekter fra gebyret for en tjeneste eller et produkt ikke skal overstige kostnadene ved å produsere tjenesten eller produktet."

1 Like

Jeg forstår prinsippet du her tar opp, men når staten altså begynner å nærme seg prinsippet, så kritiserer du det også. Det finner jeg lettere ironisk.

Jeg ser på det litt mer pragmatisk, whatever de gjør for å dra inn penger går inn i statskassa som vi får tilbake i tjenester. Her har de altså redusert en avgift. Resultatet er stort sett at en annen avgift går opp, men det er jo lettere å kjøpe billigere varer enn det er å redusere vann/kloakk regningen sin :stuck_out_tongue:

2 Likes

Denne saken, sammen med graden av strømstøtte, er eksempler på at staten tar langt mer inn i disse tilfellene enn vi får tilbake.
(Selvsagt er jeg uansett mer fornøyd med en reduksjon enn ingen ting…)

1 Like

Din metafor synes jeg stemmer dårlig med realiteten. Hvis noen kommer på døra mi, okkuperer huset mitt med begrunnelsen at deres forfedre eide huset for 2000 år siden. Deretter putter meg og familien fanget i dukkehuset, så hadde både jeg og mine to barn samt kone gjort alt vi maktet for å få huset tilbake igjen. FAFO. Dette i motsetning til kanskje andre som mener en 2000 år gammel bok, hvis kilder er omdiskuterte og endringer vært utallige, er legitimt bevis for at huset mitt skal bli værende okkupert.

Greit nok at du fant innlegget mitt latterlig. I det minste gav jeg den oppriktige kilden og viste bildet fra begge sider, samt hvor mange liv respektive hadde tatt. Du ble i det minste underholdt. Jeg opplevde ditt innlegg å gjøre Hasbara sitt ærende og ignorant.

9 Likes

Det er umulig å komme videre i diskusjonen om Midtøsten-konflikten så lenge man lever i narrativ som er milevis fra hverandre.

Med de forutsetningene du legger til grunn @Roc , er det ikke vanskelig å si seg enig. Men sett at realiteten er noe annet?
Jeg synes denne gav et godt innblikk i narrativet til dine “motstandere” @Roc

Jeg har litt vanskeligheter med å dedikere 1 time på en YT video for å følge opp et argument på TI, spesielt når det er fra Melanie Philips. Jeg er kjent med henne og andre liknende figurer fra yttre høyrefløy. I denne konflikten har jeg gjort meg en egen formening, ved å være oppdatert, reist og fulgt med siden milleniumsskiftet. Kjenner også personlig folk native fra begge sider og ellers i området så føler jeg har et godt grunnlag for å ha et standpunkt etter å ha hørt ulike sider.

8 Likes

Du skriver som om jødene kom flyvende inn fra det ytre rom, som helt nye innbyggere som kastet ut de som bodde der.

Det er omskrivning av historien.

Selv om man ikke tror på de hellige bøkene til de ulike religionene i Midt-Østen, så har de noe felles og det er at Abraham er regnet som stamfar til både jøder, muslimer og kristne. Sist jeg sjekket så vokste han opp i det områder. De har bebodd de samme områdene i århundrer.

Før 1945 bodde nærmere en million jøder spredt rundt i de arabiske landene, før den arabiske jødeforfølgelsen startet og jøder ble fordrevet og det de eide konfiskert. Nå er det færre enn 10.000 jøder igjen i arabiske land.

Noen kaller det etnisk rensning.

Så fikk araberne til et godt samarbeid med Hitler under WWII og 6 millioner ble tatt av dage.

Nå ønsker Iran, Houthiene, Hizbollah og Hamas å fullføre jobben for Hitler, av den grunn at Israel er så frekke at de vil ha 0,1 % av Midt-Østens landområder.

Hva skal de gjøre? Bo i husbåter?

Jeg synes det er svært lite sympatisk å bruke så mye som en eneste kalori på å forsvare disse terroristene som Israel har å gjøre med.

Da mener man at planlegging og gjennomføring av massedrap er helt ok med den begrunnelsen at «de tok landet vårt», som også isolert sett er faktisk feil.

5 Likes

@pdx har du åpnet opp for denne diskusjonen om Midtøsten her eller?

Jeg kan gjerne rebutte @nordpolen sitt innlegg med historie og kilder, men ønsker jeg ikke å sette i gang å lage et langt svar hvis ting bare skal bli slettet og låst.

2 Likes

Vi kan avslutte her, Roc.

Jeg får ikke tak i hva du egentlig mener uansett, hvorfor du støtter shiaene såpass mye og ikke ser perspektivene til jødene og sunniene.

Men men, da er vel alt som det alltid har vært; ingen av partene forstår hverandre :exploding_head:

2 Likes

Norsk skattedebatt er knapt en kinaputt sammenlignet med kruttønna i Midtøsten.

Selv sliter jeg litt med logikken av moms på toppen av offentlige avgifter, altså avgift på en avgift.
Så er jeg vel litt på kant med mange på forumet ved å hevde at det norske skattesystemet i det store og hele er OK. Noe sutring vil det alltid være.

Selv om sutring og syting fra især skatteflyktning-segmentet som forteller om håpløse tilstander i gamlelandet, så er det vist fortsatt mulig å komme seg opp og fram. Kapitals liste over de 400 rikeste blir neppe noen sveitserost i årene fremover heller. For med den hastigheten Norge masseproduserer milliardærer, vil hullene raskt bli tettet av nye ansikter.
Tallene for 2022 som vel er de siste foreløpig viste at Norge fikk 33 flere milliardærer og 756 flere med formue over 100 millioner kroner på bare ett år. Til tross for skattemotiverte utflyttinger,

Nå skal det sies at noe av formueveksten skyldtes reduksjon i aksjerabatten. Men uansett er det ikke mange land, befolkningsstørrelsen tatt i betraktning, som for tiden produserer flere superrike.

3 Likes

Noe håp for Hydrogen?

Skipsfart og luftfart skulle bli grønnvasket av Hydrogen, men TingTarTid!

1 Like

Blant alle “gode råd” vi blir proppet fulle av i media, så var det bare dette som manglet… :crazy_face:

1 Like

Jeg har aldri skrevet noe om shia/sunni, denne kommentaren din, samt den over om hvordan muslimene skal skal ha påvirket Hitler og hatt problemer med jøder viser også hvor «off» din forståelse av konflikten og denne delen av historien er.

Helt greit å la den ligge. Vi har tross alt diskutert dette i flere omganger.

5 Likes

Når vi tørker, hvor tørker vi? Vanligvis forfra og bakover

Det var nytt for meg :laughing:. Hvis noen taper på børsen så kan de prøve å tørke seg bakfra og frem. Det er det jeg gjør og jeg går godt i pluss :grin:

Serr? Tørker du enda?

Trodde btc hadde hjulpet deg over til dette ::

2 Likes

Ble bortskjemt med automatisk vask og føn bak på stumpen når jeg bodde i Japan. Der er de langt fremme på det området.

3 Likes

Risk/reward, og mye, mye mer.

forsiktig med hvor du peker med mobilen…
image

https://x.com/i/status/1845542609281818925

3 Likes

Fine :joy:

5 Likes

En støvsuger med Tourettes må vel lett kunne bli midtpunktet i en ellers litt kjedelig familiesammenkomst. .

4 Likes