Er det ikke bare å starte en tråd?
Så får moderatorene ta grep om det sklir ut
Prøvde det for en tid siden, tråden ble slettet ganske kjapt.
Litt snodig, men men. Når man betaler, så er man “verdig” til å diskutere, når man ikke kan/vil/har råd, så er det ikke aktuelt.
Noen som faktisk spiser dette lenger?
Ja! Er også glad i kebab på vei hjem fra byen.
" – Her er det snakk om svært lave mengder, så vidt målbare, funnet i et laboratorieforsøk. Vi vet ikke hvordan dette spiller seg ut i sjø, hvor laksen står lenger. Dette er et stoff vi følger med på, og som vi både i år og neste år tar prøver for.
– Kan dere si sikkert at det ikke er noe risiko i å spise fisken med dette stoffet?
– Det er funnet lave nivåer, der vi med dagens kunnskap ikke ser behov for å advare. Havforskningsinstituttet omtaler også en studie på rotter, som viser at nivåene funnet i laks i dette laboratorieforsøket, er betydelig lavere enn nivåene som ga helseeffekt på rotter (mange tusen ganger lavere), opplyser Sletta."
Har inntrykk av at flere og flere med god peiling på ernæring har gått bort fra å spise laks
Det gjør det desto mer vanskelig å få i seg nok fisk når man skal holde seg unna oppdrettsfisk.
Hvem er de “flere og flere” med “god peiling”, og hva har de gått over til?
Hvis man er redd for miljøgifter, så må man nesten holde seg borte fra fet fisk. Enten oppdrett eller vill.
Oppdrettslaks er Norges dark waters. Sverige advarer sin befolkningen mot å spise fisk fra Østersjøen, spesielt barn og gravide. Dette brukes som for til oppdrettslaks. For hvert ledd i næringskjeden øker miljøgiftene som lagres i fettet med 10 ganger. Da jeg var yngre var jeg tungt investert i salmar, men etter å ha lest meg opp på hvor rottent det er solgte jeg meg ut
Er dette noe du mener å vite, eller noe du tror?
Nå vett ikke jeg hvor lenge det er siden du var ung, men tviler på at det var lurt ::
Om man kun skal investere med hjertet, er det vel like greit å bare donere pengene til veldedighet? 🫡
Det er jeg.
Nå gleder jeg neg til å høre på Joe Rogan sitt intervju med Trump, 2 timer og 59 minutter!
Skyldte 7000 til strømselskapet
Personer jeg følger, men det er selvfølgelig biased ved at jeg «stoler på» dem pga. vi har samme tankegang. Hører på en rekke podcaster som har ulike gjester, og har tidlig benyttet meg av flere coacher som har stort fokus på ernæring. Kan ramse opp navnene på dem, men tror ikke at det nødvendigvis sier folk så mye.
Logikken er at man spiser fisk for å forbedre ratioen mellom omega 3 og omega 6, og når man da synes det er en god ide å begynne å fore laksen med noe som inneholder mye omega 6, påvirker dette selvfølgelig innholdet i sluttproduktet. Om man i tillegg tar med tungmetaller og mikroplast, samt at kjøttet tilsettes farge for å framstå rød/rosa da det er deres naturlige kosthold som gir den fargen, er ikke lenger fisk et så veldig attraktivt produkt. Jeg mener også at fisk har et ufortjent godt rykte sammenlignet med rødt kjøtt. Et annet alternativ er å spise sardiner og andre produkter som ikke har de utfordringene laks har.
Og, med logikken at det handler om ratioen mellom omega 3 og 6 (og 9), får jeg nok omega 3 gjennom rødt kjøtt i kombinasjon med å ikke spise korn eller ting som har en ufordelaktig ratio.
Altså, i Norge treffer jeg på mye sau høyt til fjells. Tenker det må være et godt alternativ?
Ja, det vil jeg absolutt tro
Anbefaler alle å basere meninger på vitenskapen i stedet for yoga guruer og el ømfintlige på facebook. Vi har kommet så langt som vi har takket være vitenskapelig metode. Dessverre har vi i USA politisk motiverte frontalangrep på all vitenskap som smitter over til Norge og andre steder.