Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Ikke enig.

Det er en medmenneskelig tankegang for de som liker tvang og tyranni…

1 Like

Er man hjernedød er kommunisme en fin tanke. For oppegående folk så faller det på sin egen urimelighet.

Man kan rett og slett ikke forstå noe om mennesker, psykologi, incentiver, eller hvordan samfunn fungerer for å støtte kommunisme som foretrukket styreform.

Hvis man ser for seg å være en av eliten som leker diktator overfor andre mennesker er det sikkert fint.

7 Likes

Noen som har hørt om Blackrock? Man skal kanskje ta journalistikk med enn klype salt, men stemmer dette nogenlunde så er det betenkelig, men viktigst er jo at man er lykkelige uvitne? :man_shrugging:

2 Likes

Blackrock er kjent, Steigan er også kjent for å ha veldig rare meninger og teorier.

Det stemmer men har man ork så er ikke slike artikler vanskelig å gjennomskue :yum: skulle vært artig å sammenligne de største og rikeste før og etter denne krisen. Tror ikke de blir noe mindre

2 Likes

Er skrevet mange artikler om makten de store fondene får. Mange er bekymret for det. Men, alternativet er ikke så lett å finne. Folk med mye penger går til de største for å styre verdiene sine, og da blir det sånn. De blir storeiere av alt.

Steigan er jo kommunist, og alt han skriver er farget av den idiotien.

Kan jo være en medmenneskelig grunntanke selv om det ikke fungerer i praksis.

1 Like

Har noen rappa PC’n din eller noe?? Du diskuterer jo plutselig helt uten nyanser :sweat_smile:

Dere snakker jo om to forskjellige ting:
Kommunisme brukes til å beskrive både en politisk ideologi som springer ut av en sosialistisk tradisjon, og den politiske praksisen under regimer som er blitt betegnet som kommunistiske, slik som i Sovjetunionen, Nord-Korea og på Cuba.

Jeg har ikke noe behov for å fremsnakke kommunisme, men det virker ganske kunnskapsløst (eller hjernedødt for å bruke ditt ord :wink:) å avfeie alt i sekkeposten kommunisme, tilsynelatende ut fra en forståelse av at kommunisme kun er diktatur.

At man finner en medmenneskelig grunntanke i tradisjonell kommunisme er jo ganske åpenbart om man har lest noe som helst om det. Det er like åpenbart at flere diktaturer ble bygget på kommunisme.

Jeg tenker man må lese gamle teorier og filosofier i lys av tid, sted og andre omstendigheter og så kan man vurdere elementene i dem og kanskje lære noe for dagens kontekst.

Teoretiske modeller, for eksempel Marx sitt klasseløse samfunn, bør brukes som nettopp teoretiske modeller. Jeg tror for eksempel ikke det er oppnåelig i praksis, kanskje heller ikke særlig effektivt, men det hadde vært interessant å vite hva Marx hadde ment om arbeidslivsmodellen i Norge. Det ville ikke forbause meg om han hadde oppfattet den som både klasseløs og kommunistisk.

Hva tenker du forresten om dagens Kina…kommunistisk eller kapitalistisk?

2 Likes

Statskapitalistiske Kina.

De subsidierer alt som spirer og gror, og eier vel selv de aller fleste store selskapene i landet.

1 Like

Ja, så hva mener du de er da? :slight_smile:

På ingen måte.

Det er sånn kommunisme fungerer, og konteksten sier klart at det er som politisk styreform VargVemund liker kommunisme.

Man kan fint snakke om “teoretisk” kommunisme, eller kommuner, eller mange andre varianter som er forsøkt. Men som styreform for stater snakker vi diktatur. Det er fakta, ikke kunnskapsløshet - hos meg i hvert fall. Kanskje hos deg?

Steigan er forøvrig tidligere leder for AKP, så vi snakker “ordentlig” kommunisme her.

Den naturlige formen kommunisme tar. Diktatur med steinkontroll over befolkningen og hvor det er livsfarlig å snakke mot partiet. Man kan ha kapitalisme innenfor den kommunistiske styreformen, men den private eiendomsretten er ikke-eksisterende hvis den bryter med diktaturets ønsker og det er ingen fornuftige appellmuligheter eller uavhengige domstoler.

Les første setningen i innlegget mitt over…

https://www.cnbc.com/2020/03/30/coronavirus-job-losses-could-total-47-million-unemployment-rate-of-32percent-fed-says.html

image

Så lenge du fortsetter å begrense kommunisme til kun å være en diktatorisk styreform så er det kunnskapsløst, ja. Holder ikke bare å si “ordentlig” kommunisme… I hvert fall ikke når du bruker ord som hjernedøde om andre og påstår at de ikke forstår ting.

Vet heller ikke hvilken kontekst du snakker om. @VargVemund nevnte medmenneskelighet som grunnpilarer i to partier (som meg bekjent ingen av dem er tilhengere av diktatur som styreform).

Uansett så jeg svarte deg på en din kommentar til dette:

Og det benektet du med henvisning til kommunisme som diktatorisk styreform. Det er unyansert og kunnskapsløst av de årsaker jeg skrev.

Derfor spurte jeg deg også om Kina og jeg er nok ganske enig i svaret til @Kaisovski.

Poenget er at kommunisme ikke nødvendigvis må være diktatur, og man kan ha diktatur også i et kapitalistisk system.

3 Likes

Så lenge du ikke leser konteksten til diskusjonen blir det håpløst ja. Dette har utspring i artikler fra tidligere leder av AKP og VargVemund ønsker åpenbart kommunisme som styringsform.

Legg merke til den økonomiske teorien som sier at man skal TA fra alle alt hva de kan produsere, og bare gi folk det de trenger. Dette er ikke medmenneskelig og god tankegang, dette er diktatorisk tankeløs idioti for fjols. At du ikke forstår det tyder på kunnskapsløshet.

At dette omhandler borgere tilsier at dette er en statlig styringsform. Dette sitatet sier alt man trenger å vite om kommunisme. At noen faktisk tolker dette sitatet som positiv tankegang er meningsløst.

Forstår du ikke at dette sitatet handler om hvordan man organiserer en nasjon ? Hvor kunnskapsløs er du ?

Dette sitatet er selve grunntanken i kommunisme, og det sier rett ut at man skal ha en diktatorisk stat hvor man konfiskerer alt som produseres og så deler ut kun det folk trenger. Altså, hvor kunnskapsløs går det an å være ?

Av en eller annen grunn er folk hjernevasket til å tro at dette er en medmenneskelig og flott tankegang, men i praksis er det noe av det ondeste som er skrevet.

2 Likes

Ser du forskjellen?

Men greit det…siden jeg er idiot og kunnskapsløs så kommer jeg neppe til å forstå det selv om du hadde kommet med gode argumenter heller, så da gir jeg meg der :slight_smile:

3 Likes

Jeg ser forskjellen, men jeg fatter ikke at folk har leseproblemer og ikke forstår dette sitatet om kommunismen.

Det er jo bare å lese det rett fram, så ser man at dette er en oppfordring til systematisk ondskap og undertrykkelse av alle medborgeres frie vilje og muligheter i livet.

1 Like

Frem til det kommer et land som klarer å lage en kommunisme som ikke involverer diktatur, massedrap, overvåkning og alt annet kjipt som følger med så er ekte kommunisme slik vi har sett i ALLE land som har prøvd det.

Diktatur, massedrap, overvåkning og stor lidelse for flertallet.

At noen tenkere mener at kommunisme “egentlig” er noe annet har ikke så mye å bety når praksis avviker såpass mye.

3 Likes

Hvor har du det fra? Jeg tror ikke de som leder partiet Rødt har ambisjon om å få kommunistisk styresett i Norge. Jeg tror derimot at de ønsker å ha et system som bedre utjevner forskjeller og tar vare på de svake - sørger for at alle mennesker føler de har en verdi.

Jeg tror heller ikke sjansen for væpnet revolusjon er spesielt stor i forbindelse med krisemøter om Korona. Men jeg tror folk som tenker litt utenfor boksen kan vøre nyttige i slike diskusjoner.

Noen tror tydeligvis at kommunismens grunntanke var å drepe masse mennesker og opprette et diktatur). Enten det, eller så er de interessert i å kverulere.

3 Likes