Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Rødt sitt prinsipp program:

Som et revolusjonært sosialistisk parti er det ikke Rødts oppgave å administrere kapitalismen i regjeringsposisjon. Tvert om er mobilisering av folkelige krefter og bygging av motmakt nedafra en nødvendig forutsetning både for antikapitalistiske reformer i dagens situasjon og for å avskaffe kapitalismen og erstatte dette systemet med et sosialistisk folkestyre.

der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme.

Altså, Rødt sitt prinsipp program motsier hva du “tror” da.

Problemet mitt er kanskje at jeg har lest for mye om kommunisme(sier ikke at jeg er noen ekspert…) og andre teorier og filosofier til å klare å forholde meg til kommunisme som noe så ensartet og bastant som deg… Jeg synes også det har en interesse å diskutere elementer i ting, små eller store, og muligheten til å gi overføringsverdi på andre områder, selv om de er del av noe større som ikke fungerer. Synes det er unødvendig å tilskrive meg leseproblemer av den grunn, for ut fra hva jeg skriver og referer til så tror jeg du skjønner at jeg ikke er en tankeløs idiot.

Jeg prøvde for eksempel å invitere til diskusjon om hvordan Marx kommunisme, eller deler av den, kunne tenkes å sammenliknes med hva som skjedde under tilblivelsen av den norske modellen. Kan det være at det var noe slikt han egentlig så for seg?

Hadde det vært snakk om Lenins kommunisme tenker jeg, neppe.

Hvis diskusjonen jeg har havnet i er så enkel som om diktatur er teit eller ikke så legger jeg den død. Jeg er enig i at diktatur er teit. Og den diskusjonen ga meg…akkurat nada.

3 Likes

Nå begynner det å ta av her med å tillegge andre meninger.

Kan du ikke isteden lese det jeg faktisk har skrevet?

Hvilket sitat er det egentlig du sikter til?

Er det dette du siktet til:

I så fall ser det ut til at du endrer drastisk på definisjonen; du tillegger ordet «alt», at staten tar ALT fra den enkelte og redistribuerer. Det står jo ikke det. Slik jeg leser det er det snskk om å kutte de transiente topper og bunner så det blir litt mer likhet. Du vet at mange kaller Norge kommunistisk? Det er kunnskapsløst.

Grunntanken i kommunisme er at vi først og fremst er medlem av en gruppe, en klasse, og ikke individer. Mennesker skal ikke jobbe for egne interesser, men for klassens interesser. Dette er din plikt, og selve grunntanken. Og den har gått videre til marxistisk-feministiske teorier rundt blant annet giftig maskulinitet (toxic masculinity), og annet.

Dette har igjen ført oss over i teorier hvor alle først og fremst er medlemmer av grupper, interseksjonalisme, osv. Dette er bygd på marxistisk tankegods hvor du først og fremst er medlemmer av grupper, og du som individ har en plikt til å ta valg som støtter dine grupper framfor hva som er best for deg selv.

Dine personlige interesser er underordnet gruppens interesser - og du kan ikke selv velge hvilken gruppe du tilhører. Det bestemmes av din klassetilhørighet (kommunisme), eller kjønn, seksualitet, religion osv (deler av feminismen, interseksjonalisme, osv).

Dette er giftig og ondt tankegods.

Det å tolke samfunnet ut fra ett gruppeperspektiv, eller ut fra individperspektiv, er ett valg man kan ta. Er vi først og fremst individer, eller er vi først og fremst gruppetilhørigheten vår? Hva er din plikt som en god borger - å leve ett godt liv uten å skade andre og ta valg som gagner deg selv, eller å jobbe for din gruppes interesser? Man trenger ikke velge idiotien og ondskapen. Man kan i stedet si at alle får friheten til å ta egne valg og vurderinger, så lenge de ikke skader andre.

Problemet med marxistisk tankegang er at psykologisk fungerer ikke mennesker sånn. Det tvinger fram ett diktatur hvor noen ledere må fortelle alle andre hva de skal føle og mene, og hvis du går mot lederne så er du en forræder. Her får vi fine ting som at hvite kvinner er kjønnsforrædere, at svarte menn er onkel Tom, osv. Fordi man ikke kan respektere at noen handler i egen interesse og støtter “ledernes” synspunkter - men i stedet tar egne valg. Og hvis noen mener at disse valgene ikke tjener gruppetilhørigheten, så er de forrædere. Dette er den naturlige konklusjonen til marxisme og hvorfor kommunisme alltid har vært, og alltid vil være søppel. Det tvinger fram ett diktatorisk styresett.

“Take from citizens’s according to each one’s ability.”
“Ta fra borgere i henhold til deres evner.”

Ta fra borgere alt som blir laget, og så dele ut det de trenger i etterkant. Dette er jo grunntanken i kommunismen.

Tror du bare er dårlig i engelsk jeg.

Greit så Rødt har ambisjoner om å endre systemet. Men jeg er ikke redd for at det kommer til å skje, selv om de skulle få lov til å forberede kriseløsninger sammen med de større partiene. Hvorfor vil du helst bare putte munnbind på dem? Tenker du at Norge, slik det er i dag, er helt upåvirket av den kommunistiske grunntanken?

Dessverre fungerer ikke det norske systemet som det skal det heller, etter min mening, så lenge vi har folk som faktisk må bo ute under en bro midt på vinteren.

Det er ganske tydelig hvem som er dårlig i engelsk i så fall :slight_smile:

Si meg: hvor får du ordet «ALT» fra?

Edit:
Men vet du hva? Jeg går ut av denne diskusjonen. Det er tydelig at vi er ue ige og diskuterer ulike ting. Jeg har andre ting å gjøre, det regner jeg med at du har også. De som leser meldingene får tro hva de vil om hva jeg og du mener, sannsynligvis vil noen av dem forstå, andre misforstå, akkurat som ellers.

3 Likes

@pdx det ble litt vel mye småprat om kommunisme her, kunne vi fått dem over i politikktråden? Hører bedre hjemme der.

dette er det jeg har sagt i alle år om selskaper som bruker all sin energi og kapital i produktutvikling.

Thin Films er et av dem…Idex er også en men det kan jeg nevne i en annen tråd :face_with_hand_over_mouth: :laughing:

Er det noen som har tips til laptop med god nok skjerm så den kan brukes ute i sola?
Nå har jeg en Huawei matebook D14, men skulle hatt en skjerm med mer lysstyrke… ( https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/134373/huawei-matebook-d-14-barbar-pc-solv?&scid=SEM6279&gclid=CjwKCAjwpqv0BRABEiwA-TySwesxphTDBZUFmvFYIYYgPwRcrYJQMS6xJAlq-eMD9t0kGr5x9S7_3hoCiocQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds )

image

Stakkars. Snart vil vel elevene ha penger også :joy:

ja,nå har de det travelt med å følge med på alt ifra TikTok,Netflix OG lekser…tøft liv!

:laughing:

1 Like

image

Når medisinen er farligere enn sykdommen

kan ikke se for meg noe annet enn en sky av kaos forran oss… :thinking:

tok med familien med på påsketur og… :oncoming_automobile: :briefcase: :house: :fire:

image

“…Lurt 2 ganger” :laughing: