Det anbefales av USA og Japan nå å trekke seg ut av Kina…
Du tenker det smeller ned i tankmarkedet?
Fool me once…
Ja for nå kommer virkelig til å smelle ned i tankmarkedet Evilfreud?
Nå når alle tankaksjer skjøt i været i USA torsdag pga oljekutt som ikke er i nærheten av nok til å stoppe en historisk inntjening i tank og en vedvarende contango som ikke ser ut til å ta slutt på lenge. For eksempel Frontline opp 10 % fredag. Samtidig er de fleste av disse aksjene priset 35-40 % ned fra hva de var før coronabeistet kom. Absolutt alle skjønner at historisk høye rater ikke vil vare evig. Men tankselskaper sitter nå å signerer kontrakter for skipene sine som drar inn så mye dollar at de tjener inn hva de gjør på et vanlig år, iløpet av et kvartal eller to. Mange har også sikret noen lange kontrakter på mellom et halvt og 3 år med TCE rater på 2-3 dobbelt av break-even for skipet. Når contangoen avtar og bakrusen kommer så vil tank gå inn i en svakere periode det forstår alle.
Men på havet så ligger det også en hel haug med gamle rustholker som nå går inn i sine livs siste oppdrag ved å sitte med ankeret og lagre olje i lang tid. Etter det skal mange av disse kjøres opp på stranda i India, hogges opp og tilintetgjøres. Samtidig vet vi at ordreboken for nye skip er meget lav de neste årene.
Jeg har store problemer med å se at det er så mye nedside igjen i tank nå altså. I mine øyne er både Okeanis, Hunter Group og Frontline gode kjøp på disse nivåene. Begynner også å nærme seg tidenes utbyttebonanza.
Contango er vel det som holder markedet oppe. Etterspørselen er ned mellom 20 og 30 mill fat. Alle skjønner at tank blir kjipt å eie. Og det er jo grunnen til at vi ser de proffe aktørene selge seg ut. Mens Nordnet og andre hobby aktører er de som kjøper
Tynt svar. Vi får se hvem som får rett.
Som en av de tyngste traderene på XI sa det. Siden Fredly enda sitter i hunt så betyr det at Imo2020 veddemålet hans har feilet.
Jeg er ikke helt uenig. Håper ikke folk har tatt for mye risk og sitter med for mye tap.
Nå er det ikke snakk om hvorvidt folk har tatt mye risk og sitter med for mye tap. Det er snakk om nedside fra der vi er nå(Altså nær all time low).
Tankmarkedet har fått en boost pga for stort tilbud av olje. Det kan endres på kort sikt.
Tankmarkedet kommer til å få en markant nedtur pga for liten etterspørsel etter olje. Det kan ikke endres på kort sikt.
Spillet på IMO2020 så veldig mye bedre ut før Corona, jeg tror både Fredly og Spetalen ønsker å ta exit i løpet av 2020.
Bare min mening, kan selvsagt ta feil.
Hvilken boost? Hunter er vel i 3.8? Ikke langt unna emisjonskursen da ingen skip var på vannet enda.
Og nå er alle land stappfulle i olje… Så hva tror du skjer fremover? jo ingen trenger frakte olje.
Fredly har snitt på 2,8. Så han kommer seg nok ut med gevinst. Jeg tror mange av de med snitt over 4 og 5kr ikke gjør det.
Alle vet at tank blir dritt på mellomlang sikt, men kort sikt opplever tankrederiene superprofitt. Alt henger på hvor lang perioden med superprofitt blir. Det kan bli en uke eller det kan bli ett år
Alt henger på prisen på olje og den er det jo ingen som klarer å spå riktig
Takk for meg.
Somsagt, håper du kommer deg ut i pluss.
Er ikke like bear som Evil.
Sitter man i Hunt skal nok klare gevinst med snitt på 4kr, 5kr ++ er på grensen. Kalkulerer med Nav pris på 4.3 + 1kr EPS i 2020 ( ca 92m $ per VLCC bearish prising) dersom Arne selger.
Går oljeprisen mye ned (høyere betalingsvilje for Contango) er Frontline et bedre alternativ da de ikke har fixed rates. Å kan betale 40kr i utbytte dersom de er 60k $ over break even ut året.
Hei Concorde. Hvis dette er første gang du skal på børs, så vil jeg råde deg til å etablere en investeringsstrategi. Videre bør du gjøre grundig research på de selskapene du tenker å investere i. Du kan google deg frem til mye av dette på nettet. Hvis du nå bare kaster deg på aksjer basert på hausing og bajsing (slik som du ser eksempler på i denne tråden etter ditt innlegg), så er det stor risiko for at du vil tape mye av pengene dine…
Hvis ikke du har fått med deg at tankmarkedet fikk en midlertidig boost pga oljesjokket, så bør du kanskje ikke være investert i tankmarkedet. Jeg følger ikke Hunter spesielt, så kan ikke svare for deres dag-til-dag kursutvikling.