Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Fin-fin reklame det :smiley:

1 Like

Kom over denne podcasten delt av en jeg følger på Twitter (WaitButWhy som jeg varmt anbefaler):

Den er lang, derfor for spesielt interesserte.

Jeg har ingen formening utover at jeg registrerer at det er spesialister på sine felt som diskuterer viktige ting.

Har selv bare lyttet til en del fordi… jeg er interessert men ikke spesielt interessert i Covid 19 og har aldri vært det.

Edit: Det nevnes blant annet data fra Peru, offisielle data over tusenvis av mennesker med Covid, som viser at en gammel medisin Ivermectin, tradisjonelt brukt til å behandle parasitter, massivt har redusert dødsratene i Peru.

Her er konklusjonen fra studien:

«In these eight Peruvian State analyses, Ivermectin distributions preceded sound reductions in excess deaths and case fatality rate (CFR). The variation in the number of detected cases nor the vulnerable population decrease can explain this reduction. Other possible explanations, such as cross-immunity with dengue, or mere causality, have been discarded due to their lack of consistency in this study.

Treatment with ivermectin is the most reasonable explanation for the decrease in number of deaths and fatality rate in Peru. Its implementation in public policies is a highly effective measure to reduce the excess deaths and IFR of COVID-19.»

Uansett mener jeg, spesielt første 25 minutter inneholder interessant materiale om legevitenskapen som bør diskuteres; skal legene som står i frontlinjen ha innvirkning på behandlingen, eller skal de kun foreskrive medisinene de blir fortalt at de skal foreskrive av legemiddelfirmaene?

Edit: kan hende Ivermectin ikke lenger har patent og derfor ikke er så aktuelt for industrien.

3 Likes

Gode nyheter, @holmes. Nå har de første forskerne begynt å snakke om at vi faktisk har sjansen til å utrydde influensa nå. Den tar jo ENDA flere liv. :sweat_smile:

1 Like

Har nok også vært en nedgang i forkjølelse i vinter. Kan vi bli kvitt forkjølelsesvirus en gang for alle? Dugnad mot forkjølelse.

2 Likes

Interessant lesing, burde få svaret om ikke så altfor lenge.

Svaret er egentlig klinkende klart fra en haug med data… MEN ikke data laget av den medisinske eliten (i vesten).

Podcasten jeg linket til er veldig interessant, noen minutter med lytting anbefales…!

1 Like

Haha @Sjakk :joy:

Super sak det der @pdx

23 000 WOW!

8 Likes

vaksinene stikker av gårde :sweat_smile:
image

https://www.bloomberg.com/graphics/covid-vaccine-tracker-global-distribution/?sref=Jr3EYbh2&utm_campaign=socialflow-organic&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_source=twitter&utm_content=business&utm_medium=social

Er vel bare å følge etter nå for Norge - la oss legge pandemien bak oss

Screenshot 2021-06-15 at 20.18.49

2 Likes

Er vel omtrent samme mønsteret vi så i fjor sommer, både her til lands og andre land. Blir spennende å se hvordan ting står til i senhøsten :slight_smile:

1 Like

Helt klart en kombinasjon med sesongeffekter og vaksine, men til høsten vil de fleste være vaksinert som ønsker det så det er bare å åpne opp så fort som mulig så minimerer man andre skadevirkninger fra tiltakene mest mulig.

En av de største problemene er å komme over den uforholdsmessige frykten som er skapt i store deler av befolkning som ikke står i proposjoner med faktisk risiko. Vi må tilbake til et normalt samfunn.

7 Likes

Var på butikken i stad, første besøk etter at munnbind-påbudet ble avskaffet.

Antall personer med munnbind: 100 % (minus meg) .

2 Likes

Link i vei til en pålitelig kilde. Jeg fant ikke noe når jeg søkte.

La oss for all del ikke småprate om noe som angår livene til samtlige mennesker på jorda :roll_eyes:

1 Like

Munnbindgraden i en Norsk butikk angår svært få. og blir mest støy.

Finnes sikkert mer egnede forum hvor du kan diskutere alle sauene som bruker munnbind og må være mindre intelligente. Siden de ikke har skjønt konspirasjonen.

Tekinvestor er iallefall ikke plassen.

2 Likes

Men dette er småprat? Hva er reglene for topic i denne posten siden innleggene ble slettet?

Hm. OK, vi får vel se.

Den ubegrunnede frykten for covid har permanent endret samfunnet på måter vi ikke engang forstår ennå.

Synes det er interessant å småprate om men vi får vel snakke om vær og vind i stedet da.

1 Like

Som det ble nevnt når vi stengte ned Covid trådene fordi de hadde gått fra å være tråder hvor man diskuterte Covid sin påvirkning på markedet til rene konspirasjonstråder.

Tekinvestor er et forum for å diskutere børs og Marked. Vi skjønner at mange har engasjert seg sterkt i Covid konspirasjoner. Men da får man heller finne en mer egnet plass å dyrke det fenomenet.

Det må du fint mene, men du får finne en annen plass å diskutere det.

5 Likes

Jeg synes det er leit at for det meste saklige koronadiskusjoner blir kalt “konspirasjonsdiskusjoner”, selv om et lite mindretall av innleggene (anslår under 5 prosent) kan sies å være knyttet til “konspirasjonsteorier”. Dessuten er det jo verdt å merke seg at det inntil nylig var en “konspirasjonsteori” å diskutere den såkalte lab-teorien.

Jeg ser poenget deres, men konsekvensen blir jo som med annet som sensureres i samfunnet. Man flytter de “alternativ-tenkende” inn i ekkokamre, der konspirasjonsteoriene flyter over i ren fantasi hvor man ikke kan møte korrektiver fra “vanlige”. Mitt inntrykk er at både “vanlig-tenkende” og “alternativ-tenkende” har godt av å utveksle meninger b.la. for å unngå polarisering i samfunnet - men jeg har for så vidt også forståelse for at et investeringsforum ikke nødvendigvis er rette stedet, dessuten vil det jo bli en del ekstraarbeid i form av moderering. Men likefult er det synd :slight_smile:

7 Likes

Usikker på hva som er konspirasjonsteorier når man bare konstaterer fakta men helt greit. Forstår at folk ikke har lyst til å tenke for mye på det som foregår rundt seg.

2 Likes