Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Dette er et børsforum med det fokuset, når vi får flere og flere nye brukere som kun skal diskutere covid konspirasjon som sprer seg mer og mer ut av covid trådene og til andre tråder så senker det den generelle kvaliteten på forumet. Da gode børsdiskusjoner blir oversvømt av ting som ikke er relevant. Det skaper mye støy og gjør at gode børs skribenter slutter å skrive fordi de drukner i ikke relevant stoff.

Helt fint at enkelte vil telle hvor mye masker som brukes på byen. Men dette er feil forum for å offentligjøre den type statistikk.

10 Likes

Covid er blant de vintigste dagsaktuelle temaene i verden, og vil være det en stund til.

Folk kommer til å ha et ønske om å diskutere det. Når alle nyttige tråder stenges, så vil det bli slik at det tas opp andre steder.

Like overraskende som at folk drar til nabokommunen for å handle, når butikker blir stengt på dagen:)

4 Likes

Yup, og som Evil sier over blir det ikke på Tekinvestor-forumet. Å finne et sted å prate om det på nettet er noe av det enkleste man kan foreta seg, men akkurat her dropper vi det. Jeg tar den meldingen og forstår at problematikken med å måtte hoste til tider villedende informasjon om noe så seriøst overgår de eventuelle positive effektene av slike diskusjoner på et aksjeforum.

4 Likes

Meget godt oppsummert @Evilfreud :slight_smile:

3 Likes

Det er jo det som er litt av utfordringen her, at pålitelig kilde i mange sammenhenger er kilder som er støttet av de store vestlige tilbyderne, mens forskere i ikke-vestlige land ikke får spalteplass.

https://www.researchgate.net/publication/344469305_Real-World_Evidence_The_Case_of_Peru_Causality_between_Ivermectin_and_COVID-19_Infection_Fatality_Rate

Dette er studier gjort på statlig nivå for hele populasjonen.

2 Likes

Godt poeng, kanskje på tide å stenge politikktråden også. Og småprat. Og diverse andre. Memes for mental helse osv, finn-annonser osv.

8 Likes

De trådene du nevner smitter ikke som regel over i andre tråder i like stor grad som covid tråden har gjort. For all del, snakk om covid der der det er relevant for aksjene vi diskuterer.

Skjønner. Så her er det med andre ord full lockdown som er strategien for å tøyle smitten ja, og ikke målrettede tiltak;) :smirk:

Jeg mener: er det ikke tankevekkende at data fra et helt land, Peru, ikke blir hensyntatt i den internasjonale debatten?

Kan det være fordi patentet på medisinen (som beviselig virker mot Covid19) er utgått, så hvem som helst kan produsere den?

For meg er det en stor tankevekker, og det burde det være for ethvert oppegående tenkende menneske.

5 Likes

Det er presisjonstiltak som treffer en svært liten del brukere, jeg tipper under 10.

Joda vi kunne gjort det , men de trådene tiltrekker seg ikke brukere som KUN poster i de trådene og som så tar ting videre i andre tråder når de kjeder seg.

Faktisk har de trådene du nevner motsatt effekt. Folk tar politikk diskusjonen i politikktråden fremfor andre tråder.

For å putte ting i perspektiv, når folk har behov for å dele hvor mange sauer som går med munnbind og at det sansynligvis vil ta lang tid før folk er fri for hjernevaskingen til myndighetene. Så forteller det meg og resten av mod teamet at avgjørelsen om å stenge ned faktisk var riktig.

Og de som mener det er teit får heller sende meg og @pdx en Pm.

4 Likes

Grunnen til at folk diskuterer covid-situasjonen i tråder som ikke handler om covid, er at tråden som faktisk handlet om covid ble stengt.

Covid er den største enkeltfaktor som dominerer både politikk, samfunn, økonomi og privatliv i verden. Men det skal vi altså ikke diskutere. Helt greit. Klarer meg fint med sølv og bear-tråden pluss eventuelle aksjer.

3 Likes

Og grunnen til at trådene ble stengt var at de sklidde ut og var ubrukelige for alle uten om de ca 10stk som syntes det var morro.

En sammlet admin gruppe skulle ønske vi kunne ha covid tråder og diskusjoner, men de sklir såpass ut og skaper så mye støy for det øvrige forumet at kvalitetsforingelsen er så stor at vi ikke har noe valg.

Heldigvis er det fint mulig å diskutere både inflasjon eller intervensjon mot kina pga virus som rømmer labber uten å starte en diskusjon om befolkningen er hjernevasket.

Nå bør det iallefall ikke være noen tvil lengre om hva som er standpunktet til admin gruppen. Så håper vi alle respekterer det sånn at vi slipper å slette titals poster hver dag i alle andre mulige tråder.

3 Likes

Fullt forståelig, og de fleste respekterer nok sensurønsket deres.

Men dere burde allikevel ikke bli overrasket, over at folk ønsker å diskutere de dagsaktuelle tingene de anser som viktige, for markedet, og seg selv, her.

Det noen anser som vesentlig vitenskap/kunnskap om et tema, vil andre mene er konspirasjonsteorier. Det er ingen enkel oppgave å skille slikt i dagens samfunn.

5 Likes

Ja tenkte det samme om spesielt politikktråden. Der er det også de mest hardbarka som fortsetter å diskutere så det kan bli vanskelig med en saklig diskusjon.

Personlig er jeg spesielt lite opptatt av Korona egentlig, og når jeg engasjerer meg er det fordi det er et overveldende flertall som sluker informasjon gitt av de godkjente ekspertene (som ikke utenkelig har sterke bånd til internasjonale medisinprodusenter).

De få ekspertene som tør å stå imot den gemene hop, som til og med har vært i fronten i nettopp de spørsmål som reises, men før Korona brøt ut, de blir uglesett og dysset ned; blir sett på som mindre troverdige.

Det er veldig synd.

Det er jo 100% klart at både media og myndigheter har gitt falsk informasjon i andre situasjoner; så hvorfor ikke være åpne for at «tidligere» eksperter på feltet kan være inne på noe når de motsier flertallet?

Det blir en slags flertallets tyranni som samfunnet ikke er tjent med.

Det vil ikke si at konspirasjonsteoretikere skal få fritt spillerom og like mye spalteplass som offisielle kilder; men vi bør alle sammen sette spørsmålstegn til den informasjonen vi konsumerer.

4 Likes

Hyggelig at AP sitt utpressingsforsøk mot Rødt ikke viste seg å fungere.
Hadde dette skjedd i skolegården ville han fått melding med hjem

2 Likes

Jeg synes det er bra hvis rødt kan fortsette å ha den integriteten.

Husker en debatt på nrkradio mellom moxnes og en fra høyre (kan ha vært fra frp) . Høyrefyren dro fram at private barnehager fikk bedre skussmål en offentlige. Moxnes påpekte da at det var private ideelle > offentlige > private kommersielle. Som var noe høyrefyren ikke sa i mot og ignorerte for resten av den debatten. :joy:

Forvillet dere bort fra politikk tråden ? :joy:

2 Likes

Da har Mannsforum sendt inn stevning mot NAV sin praksis i forbindelse med barnebidrag.
Skulle du være en av de veldig mange som er utsatt for dette kan jeg bare anbefale å lese denne stevningen nøye og eventuelt melde deg inn og ikke minst støtt saken senere ved en eventuelt anke.

2.2 Søksmålskrav
De krav som er aktuelle for gruppen, og til avgjørelse i gruppesøksmålet er:
Søksmålsgjenstand gruppesøksmål:

1. Forvaltningsvedtak fra NAV vedrørende fastsettelse og utmåling av barnebidrag i
    medhold av bidragsforskriften § 9 i saker hvor det foreligger gyldig
    avtale/kjennelse/dom, men hvor det forkommer samværshindring fra
    bostedsforelderen, kjennes ugyldige
  2. Bakgrunnen for NAVs ugyldige vedtak er forårsaket av at NAV har utviklet en
    forvaltningspraksis som er i strid med bidragsforskriften § 9 m/tilhørende
    rettskilder, samt legalitetsprinsippet, jf. Grl. § 113
  3. NAV v/Arbeids- og sosialdepartementet er erstatningsansvarlig en for alle og alle for
    en for de ulemper og tap som har blitt påført saksøkeren/gruppemedlemmene
  4. NAV v/Arbeids- og sosialdepartementet er erstatningsansvarlig en for alle og alle for
    en for sakens omkostninger

påstand:

1. NAVs forvaltningspraksis vedrørende fastsettelse og utmåling av barnebidrag i
    medhold av bidragsforskriften § 9 i saker hvor det foreligger gyldig
    avtale/kjennelse/dom, men hvor det forkommer samværshindring fra
    bostedsforelderen, kjennes ugyldige for de tilfeller hvor NAV ikke har vurdert saken
    etter bidragsforskriften § 9 første ledd, men utelukkende har vurdert saken etter
    bidragsforskriften § 9 annet og tredje ledd. NAVs feilaktige forvaltningspraksis har
    virket bestemmende på vedtakets innhold, jf. fvl. § 41. Alle vedtak hvor dette har
    forekommet er følgelig ugyldige.
  2. NAVs forvaltningspraksis vedrørende fortolkning av formuleringen «ikkje blir fulgt
    opp» og at «avtala ikkje kan leggast til grunn», jf. bidragsforskriften § 9 annet ledd
    kjennes ugyldig.
  3. NAV v/Arbeids- og sosialdepartementet er erstatningsansvarlig en for alle og alle for
    en for de ulemper og tap som har blitt påført saksøkeren/gruppemedlemmene.
  4. NAV v/Arbeids- og sosialdepartementet er erstatningsansvarlig en for alle og alle for
    en for sakens omkostninger.

08062021-Stevning-MannsForum1.pdf (407,6 KB)

3 Likes

effekten av å trykke “litt” for mye på internet… :sweat_smile:

Li-Fi ?

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/01/20/2161390/0/en/Li-Fi-Market-Growth-Trends-and-Forecast-2021-2026.html

Classic:

En kompis skal ha anbefalt «kryptomannen» å endre strategi, noe som skulle vise seg å bli en tabbe. Han forteller til politiet at han tapte den halve millionen i løpet av ti minutter. Likevel hadde rushet med de 15 000 kronene som vokste raskt, vist at det er mulig å lykkes.

1 Like