Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2020-24

Lurer på hvordan jeg fikk kjøpt 282m2 for rett over 6 mill for to år siden… Leier ut 70m2 og har i praksis ikke renteutgifter. Får betalt ned litt av lånet hvert måned også. Tar en time med tog inn til Oslo. Tar en halvtime å kjøre til fjellet.

Selvfølgelig, hvis man insisterer på å bo i de dyreste 100km2 i landet, så stemmer det sikkert. Norge er litt større enn som så da…

3 Likes

Bra artikkel bortsett fra den delen som påsto at virkemidlene brukes for å få bukt med kapitalismen og fri konkurranse.

Er 100% enig i at vi utsettes for et relativt sterkt propagandatrykk som dessverre de fleste av oss kjøper i en eller annen grad.

Hva er markedsprisen nå?

Jeg kjøpte også for nesten to år siden, men ville kostet 1,5 millioner mer idag.

Helt enig. Jeg kunne jobbet så lenge helsa holder, 70 burde være null problem, men jeg har en jobb jeg ikke sliter meg ut fysisk, for en forskalingssnekker blir det annerledes, det forstår alle som har vært med på å forskale….
Men det å kunne ta noen lange ferier, evt jobbe 3-4 dagers uke osv.
Bare det å ha 10 ukers ferie i stedet foe 5 hjelper bra.

3 Likes

Tror ikke Spetalen er helt som andre investorer nei…:sweat_smile:

Edit…

:joy:

Now we talking, vaksine til alle.

4 Likes

Min skepsis til denne vaksinen er herved forsvunnet.

Differensierer den på kjønn da?

OMFG . en dose moderna og DET resultated under bordet!

image

God sommer da dere :sweat_smile:

4 Likes

Var der i fjor med tre kids på 11mnd, 3 år og 7 år og det fungerte egentlig veldig fint. 3-åringen fikk ta seg en liten lur i barnevognen når det ble nok gåing. Droppet dog badeland og det var kanskje like greit. :stuck_out_tongue:

Eneste jeg har å utsette på opplegget var køsystemet. I stedet for å stå å kjede seg i hjel, kan vi ikke bare ta en digital kølapp? For å unngå at det blir et bikkjeslagsmål digitalt, så kunne de ha satt opp en dings man scannet med telefonen for å få “kølapp”. Så får du en melding når det er 1time, 30min 10 min og 2 min til du skal stå forrest i køen.

At han kjøper hundre idiotting til kidsa synes jeg bare han må ta på egen kappe.

3 Likes

Vi pleier å gi ungene “sommerpenger” som de kan bruke på hva de vil (de får også penger av besteforeldrene). På den måten lærer de litt om forbruk / sparing og når de har brukt opp pengene så vet de de ikke kan mase om å få mer “ting” (klart enklere med litt større unger enn de under 5 år).

3 Likes

Husker jeg forklarte den da 12-13 år gamle niesen min om kredittkort: kjøp en ting til 500kr nå, betal 100kr i ti år, totalt 1000kr. Hun mente det var tyveri. :smiley:

Til eldstejenta på 8: du kan enten få ett nytt Donaldblad, eller 20 brukte. Hun er veldig glad i Donald-blader, såååå. Det har forresten gjort veldig mye for lesegleden hennes å lese tegneserier. Det er ikke like overveldende som å gå rett fra å bli lest for til å skulle lese sine egne bøker. Nå leser hun fortere inni seg enn jeg leser høyt. Så da vil hun ofte bare lese selv :stuck_out_tongue:

5 Likes

Mine har lært sparing tidlig - og øvrige familie synes det kan bli litt mye når poden får 250 kroner i bursdag e.l. og vil ha 200 på “i banken” og 50 til forbruk før de er ferdige med melketennene. :smiley:

1 Like

Faren er vel at man fostrer opp en liten onkel skrue

4 Likes

Jeg var litt redd for dette med eldstemann da han var veldig på sparing når han først begynte å skjønne konseptet med penger, men etter at han begynte med Fortnite har sparingen gått ut vinduet. Har forsøkt å forklare ham at det er tull å bruke penger på digitale items, bare for å snu meg rundt og se på krypto og NFT markedet. Enough said - jeg er visstnok “gæmlis” så hva vet vel jeg :smirk:

(Han samler også på pokemonkort og jeg sjekket verdien på noen av disse på Ebay og noen er faktisk verdt noen kroner, så jeg har mindre mot at han bruker penger på det. Men som han selv sier, penger er også til for å brukes… alt er en balansegang).

3 Likes

Poenget er vel ikke at kidsa ikke skal bruke penger, men å bruke penger så man får mye glede ut av det. Derfor jeg dro fra eksempelet ved nye/brukte Donald-blader. De brukte er så godt som nye og koster latterlig lite i forhold til nye.

2 Likes

Vannproblemet endelig løst? :thinking:

1 Like