Å definere politiske partier på en akse fra ytre høyre til ytre venstre venstre mener jeg blir blir feil da ytre venstre og ytre høyre har mange likhetstrekk.
Tror det blir mer riktig å definere de politiske landskapet som en sirkel der ytre høyre og venstre møtes i bunnen
Helt enig, politikken fra yttre venstre og høyre møtes i idiotiens ødeland.
Kanskje det du tenker på @Evilfreud er at du ikke kjenner deg igjen som nazist, men hører til på høyre side i politikken. Ikke så rart. Selv jeg som holder til på venstresiden har nok mange punkter hvor jeg er enig med deg.
Det er nok mye flåsete bruk av nazist. Det sies jo at alle diskusjoner ender opp enten med “tenk på barna” eller sammenligninger med Hitler.
Feks: “Frp er like opptatt av veibygging som Hitler.”
Hitler tok over et sosialistisk parti, men allierte seg med konservative og nasjonalister. Så gjorde han alle andre partier ulovlige og endret politikken i fascistisk retning.
Det vil si at staten tok over bedrifter og sammfunnet?
Hvorfor nazisme har blitt plassert på høyresiden i den vanlige aksen er litt underlig, for “hverdagspolitisk” var nazistene ganske sentrum-venstre. Nazistene i Tyskland var for gratis helsehjelp og garantert jobb. De konfiskerte arv og brukte store penger på offentlig utdannelse. De ville skille kirken og stat, men sørget for at staten var involvert i så og si alle detaljer i hverdagen ellers. De var imot røyking, støttet fri abort og streng våpenkontroll. De var kritiske til det frie markedet og ga gode pensjoner til de eldre. Lite av dette er klassisk høyrepolitikk.
Jeg mener det er en feilslutning å definere ekstremisme over aksen høyre/venstre (konservativ/progressiv). Nazistene er jo ikke konservative i tradisjonell forstand - det å utrydde et folkeslag er jo så langt unna konservatisme man kan komme! Det interessante ville vært å se på liberal/autoritær, og her mener jeg det er det en stor blindsone. Jeg lar meg overraske over hvor mye autoritært folk aksepterer så lenge de har en følelse av trygghet.
Det var kanskje dagens beste forklaring, takk.
Når vi snakker om Sola så skinner den.
Erna Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme – VG Nå: Nyhetsdøgnet
Synes hun svarer konsist og fint. Håper forsåvidt at utrykket høyreekstrem kan dø ut, for snakk om lite korrekt beskrivelse.
Er ikke dette bare innstramning og mer kontroll av eksisterende regelverk. Dvs folk som har sneket seg unna.
jo,noe må gi etter da regnskapet til “Norge AS” tilter mot røde tall
Norge har en god miks av fritt marked og kontroll via myndighetene, iallefall historisk. Selv da blir forskjellene mellom de som har lite og mye ekstreme. De som har mye bør bidra mer, men må også ha spillerom til å skape, produsere osv, det er en vanskelig balanse, og de rike har en tendens til å trekke det lengste strået hver gang.
Har du et godt eksempel på land med liten forskjell mellom fattig og rik? (Utenom Venezuela og Cuba)
Norge.
Dessverre økende forskjeller også i Norge
Jeff har jo avgått fra lederstolen i Amazon. Og netthandelen deres har faktisk slitt en stund. Svært små marginer der. Er AWS som i stor grad har stått for det massive overskuddet i amazon.
Australia har vært helt sinnsyke hele coronaperioden.
Crazy.
Måtte le når jeg leste denne. Godt skrevet!
Nå kommer snart containersmellen til å ramme Amazon og netthandlerne…