Ikke det samme, men hvis det handlet om å komme seg ut, så er langrenn noe som gir mye for lite penger. Alle voksne som jeg kjenner som liker å gå på ski liker vinter. De som ikke går på ski? De gleder seg stort sett bare til sommeren.
Husk at (kost)tilskudd også er kjemi, slik at det er totalt forskjellig hensyn å ta for de forskjellige tilskuddene.
Feks er C-vitamin vannløselig, så det skal litt til å ta for mye, overskuddet bare skylles ut. Tar man tilskudd som er fettløslige lagres det i kroppen (“løses i fettvevet”) så man kan feks få for mye.
Feks kan man få A-vitamin forgiftning, det (akkumuleres) lagres i leveren.
D-vitamin er egentlig ikke et vitamin, men faktisk et hormon, dvs et precursor hormon.
Men siden det dannes så utrolig mye mer D-vitamin ved eksponering i sollys så det er for meg ganske utenkelig at det går at å få for mye D-vitamin ved inntak. Men det er definitivt mulig å få for lite. D-vitamin er trolig det viktigste tilskuddet siden det er viktig for immunforsvaret.
“Feilen” det er mulig å gjøre med Magnesium har mer ved å gjøre at det er et 2-verdig ion i løsning (Mg2+), men det er også kalsium (Ca2+), så de er faktisk konkurrerende. Ideelt forhold mener jeg er 2 til 1 i favør kalsium. Men så til poenget; hvis du har mer en nok kalsium i kosten, og i tillegg tar kalsium-tilskudd så fortrenger det trolig tilskudd du måtte ta av Magnesium.
Og siden mange (via melkeprodukter) trolig har nok kalsium, så er det viktig at man ikke tar kalsiumtilskudd, hvis man mangler magnesium, eks krampetendenser. Faktisk er det mulig at magnesium mangel skyldes kalsiumtilskudd; fordi man har nok kosten (magnesium), men det fortrenges at kalsium i kost og tilskudd.
Jeg tok Magnesium en stund, og tror det er viktig, men tror man kanskje ikke trenger å ta så mye som man tror, if it make sense.
Skal man ta 1 ting er det D-vitaminer.
Lest at komboen D vitamin og magnesium er viktig fordi de to trigger effekt hos hverandre.
Høres ganske kult ut:
Tipper de kommer ganske nærme, kanskje så nærme som AI-genererte elefanter; almost there !
H-melk 4 life
Det ser ut som at inspirasjonen til trump stammer fra tidligere presidenter som " William McKinley"
https://www.youtube.com/shorts/4kqZ6Y8yRVg?feature=share
Full intervju:
Enig i at D vitaminer er veldig viktig på vinteren. Veldig mange er nok svært lave uten å vite det. Tretthet som eneste symptom. Har også erfaring med at nivåene av vitaminer og mineraler ikke forteller alt. Møtt mange med diagnostisert jernmangel som ikke har det, men gjerne betennelse i tarm og b12 mangel for eksempel. B12 viktig for normal cellestørrelse og slik store defekte blodceller blir raskt filtrert ut noe som øker jernbehov. Når det gjelder mineraler slik som magnesium, calsium etc så er biokjemi viktig, spesielt tarmfunksjon og nyrefunksjon.
Hur kan Musk gjøre noe så dumt? Han gjør ju feil! Armen er jo allt før långt ut till høyre fra torson! Høyrearmen skall ha en vinkel mellom 15-20 grader, Musk holder jo typ 75 graders vinkel. Dette gir et dårligt og slurvete inntrykk!
I did not nazi that coming
Refleks fra barndommen i Sør Afrika?
Du mener det er ai?
Nei, jeg så den nå.
Jeg blandet sammen med gesten helt på slutten av talen.
Nå er FRP lengst til høyre av stortingspartiene, de hadde en representant:
Det er stadig motstridende påstander om effekten av kosttilskudd.
“– Det har vært en hype rundt vitamin D lenge, som begynte med at flere observasjonsstudier fant sammenheng mellom vitamin D-tilskudd og flere helsefordeler. På dette grunnlaget ble det gjort flere store, randomiserte studier. Oppsummeringen av disse er stort sett at de ikke fant noen særlige fordeler i det hele tatt, sier Meyer.”
" I en intervensjonsstudie ble 25.000 amerikanere gitt en høy dose D-vitamintilskudd eller placebo. De fant altså få forskjeller i helseutfall mellom gruppene.
– Problemet med studiene var imidlertid at deltakerne stort sett ikke hadde D-vitaminmangel i utgangspunktet. Så det de viser er egentlig at om du har et ok D-vitaminnivå i kroppen så er det ikke vits å ta mer, sier Meyer og legger til:
– Dette har likevel endret på en del av det man tidligere trodde om D-vitamintilskudd. Forestillingene om at det skal hjelpe mot alle mulige slags lidelser og sykdommer er kraftig redusert."
" Norsk Helseinformatikk oppgir at overdoser av vitamin D kan gi en mengde lidelser – som trøtthet, forvirring, apati, depresjon, anoreksi, psykose, koma, magesmerter, oppkast, forstoppelse, magesår, pankreatitt, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme og nyreskade."
Om man ser alt i et evolusjonært perspektiv synes jeg at det meste blir mye mer logisk
Jeg tror det er alt for avansert til å isolere enkeltemner, uten å se på det mekanistiske rundt det. På samme måte er det mye av tilskuddene vi tar som enten ikke blir tatt opp på riktig måte eller som består av andre versjoner av vitaminet/mineralet enn det vi egentlig trenger. Personlig tenker jeg at om man kan oppnå et D-vitamin-nivå som er langt høyere enn anbefalingene ved å være ute i solen UTEN å være i nærheten av å bli solbrent, trenger man ikke være redd for å få for mye. Kroppen er god til å si fra om man gjør noe som er negativt (gitt at man gjør det på naturlig måte). Jeg er mer skeptisk til anbefalinger som innebærer at man må innta eller gjøre noe i vanvittige mengder, som virker helt urealistisk å gjøre i en preindustriell verden.
Synes egentlig at det meste av symptomer som oppgis ved overdose av vitamin D høres vel så mye ut som mineralmangel.
“Det finnes omtrent 80 forskjellige autoimmune sykdommer, og de byr på et stort spektrum av symptomer og plager. Noe nøyaktig tall for forekomsten finnes ikke, men estimater antyder at langt over 100.000 personer i Norge lider av en autoimmun sykdom. Ingen av disse har behov for å styrke sitt immunforsvar, heller det motsatte. Behandlingen går hovedsakelig ut på å svekke immunresponsen for å spare kroppens normale vev.”
Mangen av disse studiene har en mangel som som blir poengtert flere ganger av dem som har studert vitamin D over flere år.
Den som går mest igjen er at alle får samme dose D-vitamin, det være 600 IU. 800 IU eller 2000 IU f.eks. Uavhengig av hvilket nivå dem har i kroppen.
Den korrekte måten de argumenterer for er at man skal ha en target for blodverdi. F.eks alle skal opp til 100nmol/liter. Da hver person har et individuelt behov basert på vekt, overvekt, soleksponering, kosthold osv. Litt som når man gir andre former for medisiner.
Når det gjelder forgiftning som er blitt nevnt mangen ganger, er det litt interresant hvis man faktisk går og leser studien.
En av studiene som det ofte refererers til nevner at jo, man kan få kalsifisering…
Men leser man resten står det også:
Although current data support the viewpoint that the biomarker plasma 25(OH)D concentration must rise above 750 nmol/L to produce vitamin D toxicity, the more prudent upper limit of 250 nmol/L might be retained to ensure a wide safety margin.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523241374?via%3Dihub