Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Eg har ikke sett noe på det nei, fikk med meg at dei tjener gode peng, men hørte noen snakke om at det trengs kapital i forbindelse med fornying av flåten.
S og Fj fylkeskommune ser ut til å ha gjirt ett dårlig valg med salg av aksjeposten

1 Like

Jupp, veldig positive til Fjord1 som “voksenaksje”. Er vel ikke så mye mer å hente på driftsmarginer etter at Per Sævik kjøpte, ser for meg han har klart å skvise ut mesteparten av saften før han solgte.
Men framover skal de investere mye, snakk om ca 40 nye ferger på 5 år. Men de nye fergene vil være mye billigere i drift og kjører fra A til B for prisen av en kaffe + svele på turen :stuck_out_tongue: (satt på spissen).

  • Lange kontrakter med staten på 10 år

  • Kommer en del fergeanbud framover, men lurer på hvor mye markedsandeler de kan ta. Er vel regler for hvor stort et selskap kan bli innen offentlig sektor? Var vel det som stoppet Torghatten i å kjøpe Fjord1, siden de ville bli en alt for stor aktør.

  • 34% ? eierskap av Widerøe

  • Satser hardt på turisme framover og det er dær jeg tror de kan vokse godt. Se på de som fjordens NAS når turismen vokser i Norge?

Fjord1 - Investor presentation.pdf (1.7 MB)

2 Likes

Takker, tok meg en liten post i Fjord1 nå, det du skrev er omtrent det jeg hadde som oppfatning også.

1 Like

Ingen som har sett noe?

Trenger vi en egen tråd for å diskutere charts generelt? :smile:

  • JA
  • NEI

0 stemmegivere

Generelt - Teknisk Analyse ?

2 Likes

bra, da begynner jeg å bruke den istedenfor å spamme bitcoin-tråden :smile:

1 Like

Interessant konsept:


Jeg har ihvertfall sansen for dette konseptet. En av tingene som er irriterende med bussen er at den er så treg og at den gjerne ikke går dit jeg skal. Med denne, så ser jeg for meg at de har løst begge problemene. Også blir overgangen til selvkjørende med samme konsept rimelig enkelt.

Dette er av typen teknologi som får eksisterende bransjer til å kollapse fullstendig, skape nye bruksområder og løser veldig mange problemer. Jeg tror hverken buss, taxi eller trikk har noe å stille opp med mot denne løsningen.

3 Likes

Interessant konsept! Bruker å gjøre noe det samme når jeg tar drosje, og spør folk i køen hvor de skal, og dele. Ekstra populært her i Finnmark når det er 20 blå eller mer :sweat_smile: dette konseptet vil nok slå an, hvertfall i de største byene :slight_smile:

1 Like

Er det bare jeg som får assosiasjoner til Cyberdyne når jeg hører Velodyne?

In The Terminator, Skynet was a computer system developed for the U.S. military by the defense company Cyberdyne Systems, designed by Miles Bennett Dyson and his team. Skynet was originally built as a “Global Information Grid/Digital Defense Network”, and later given command over all computerized military hardware and systems, including the B-2 stealth bomber fleet and America’s entire nuclear weapons arsenal. The strategy behind Skynet’s creation was to remove the possibility of human error and slow reaction time to guarantee a fast, efficient response to enemy attack.

1 Like

Ny betydning av bitcoin-mining: https://e24.no/digital/bitcoin/kastet-7-500-bitcoins-med-et-uhell-er-i-dag-verdt-730-mill/24203566

vurderer å reise tilbake til avfallsdeponiet for og starte å grave.

:grimacing:

2 Likes

Er vist gjort flere forsøk av eieren av hdden og grave frem maskinen på søppelplassen for et par år siden, ( når verdien bare var 20mill)

1 Like

Saken er gammel men dukker opp med jevne mellomrom. Han forsøkte før også, som @Evilfreud sa :slight_smile:

https://m.youtube.com/watch?v=KeXYk2DQo8E

1 Like

For 725 mill kr hadde jeg flytta til fyllinga og gravd til jeg tok kvelden permanent :joy:

1 Like

Mitt mareritt i år er at ETH posisjonen min kunne være verdt 4.5 millioner om jeg ikke hadde solgt :stuck_out_tongue:

9 Likes

Ai, shit. Da kan jeg legge etterpåklokskapen min på hylla. Du vinner!

3 Likes

Jeg kunne hatt en mill ekstra i porteføljen hvis jeg hadde solgt rundt ath i vår…men det er vel en mager trøst?..

Jeg hadde vært dritsexy som brad pitt om jeg ikke hadde spist alle bekymringene mine.

3 Likes

Dette bekrefter bare det jeg har blitt mer og mer overbevist om at de virkelig store avkastningene kan man sannsynligvis bare oppnå ved å sitte relativt stille i lengre tid med den risikoen det innebærer.

7 Likes

Oddsen for å lykkes er ikke så gode. Jeg dro en motsatt @holmes i Funcom. Gikk glipp av 300% avkastning og endte på -10% i stedet. Du finner nok flere av de historiene.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at sjansen for å sitte med 10000% avkastning er større hvis du satser på kun en aksje enn hvis du satser på 20. Samtidig er sjansen for at du sitter igjen med 0 tilsvarende mye større.

3 Likes