Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Veldig mye tyder på at dette er helt korrekt tolkning av situasjonen. Jeg er derimot ikke helt overbevist enda

Hva er argumentene i mot?

Det blir jo bare spekulasjoner- og som jeg ikke tenker å bruke mye tid på nå annet enn å presisere at jeg synes alt dette virker å være noe i overkant sofistikert for et rent nedsalg. Jeg har i alle fall tenkt å følge denne prosessen videre med et åpent sinn ift. hva som kan være intensjonen bak.

Dagens meldte resirkulering av skip bidro forøvrig til en velkommen forbedring av gj.snittlig flåtealder og som pr. dags dato innebærer gj.snittlig byggeår= 2010,4

Edit:
Og som forøvrig gir noen svært interessante resultater ift. av- og nedskrevne verdier og eventuelt oppskrivningspotensial i dette henseende.

Edit2:
og som kan gi positive følgekonsekvenser for forholdstallet gjeld/flåteverdi. SOFF har jf. mine beregninger nå tilnærmet det samme oppskrivningspotensialet som SIOFF, EIOFF, DOF og Havila til sammen.

Enkel forklaring:
Med gj.snittlig byggeår= 2010,4 og 20 års avskrivningstid skal ca. halve verdien være avskrevet. Dagens regnskapsførte flåteverdi er således betydelige nedskrevet som i sin tur gir potensial for oppskrivninger ved eventuell markedsbedring. Husk forøvrig vår relativt store andel av Subseafartøy (med normativ lengre levetid enn 20år) og som bidrar til å styrke dette potensialet.

1 Like

Man kan jo aldri vite for sikkert - les påstanden om at Hemen selger seg ut. Basert på empirien å finner ikke jeg et annet troverdig alternativ.

Vi er helt enige om at dette virker mest sannsynlig- og antakelig er deres intensjon.

1 Like

Hørte rykter om store ordre etter kl. 1600, men som åpenbart ikke medførte store kjøp. Noen som har info om mengden og nivået?

Hemen har vel 4,9 mill aksjer igjen ?
De lånte aksjene av DNB leveres tilbake over nyttår.

Dagens tempo indikerer at de er ferdig til jul😄
Årets julegave fra Hemen til aksjonærene når han er ferdig solgt :partying_face::partying_face:

Lå 196.000 på 5,50 som ikke ble solgt ned på.
Var over 300.000på kjøp ned til 5,45 en stund :+1:t2:

1 Like

4,8 pr torsdag

Hemen ned 35k

Inntekter for q3 har blitt diskutert endel ganger.

For egen del tror jeg at de lander et sted mellom q3 2020 og q3 2019 og heller mot nærmere 2019 enn 2020.
12% stigning fra q2 2021 til q3 nå bør definitivt være mulig å oppnå så da er vi på 1415 mill.
Et resultat på rundt -100 mill vil da være i nærheten av godkjent tenker jeg.

Revenues for the third quarter of 2020 was MNOK 1,316 vs MNOK 1,480 in 2019

1 Like

God Morgen, lander vi på et område mellom minus 100 til minus 200 millioner så er det etter min mening bestått. Håper selvfølgelig
på at vi lander nærme 100 mill men i mitt hode så ser jeg rundt minus 200mill.
Ellers så ser jeg at John frdriksen jobber med å selge seg ned. Ergo så vil det ikke være noen stor kursutvikling på solstad før han er ute …sikkert ute i feb/mars. 2022.
Så 2022 blir et spennende år pga. høy olje pris, covid er ikke et “big issue any more”. Flere båter har blitt skrapet evt blitt solgt. Investeringene i fornybart kommer med båter og utstyr som vil legge beslag på bygge kapasitet samt ta kapasitet fra utstyr leverandørene som tilsier at det blir dyrt å bygge nytt. Videre vil banker og folk flest være bekymret med å gå inn i offshore. Det føler det mer trygt å gå inn i fornybart. Dvs. blir en tid til vi vil se lite eller ingen nybygg. som igjen vil medføre en fantastisk utvikling for oss i som eier aksjer i solstad.

Drøye 4 mill aksjer får han solgt lett ved riktige forutsetninger, kan gå på få dager dersom det meldes NM kontrakt med påfølgende CSV kontrakter.

Vanskelig innimellom, men nå må vi ha et positivt fokus ift å få storeulv ut raskest mulig.

Du traff bedre enn meg sist så her skal jeg være veldig forsiktig men, jeg tror dette er i overkant optimistisk med mindre alle de Subseaskipene som flakset frem og tilbake på tampen av 3Q faktisk fikk betalt for dette- og er det rimelig å anta det?

Dette resultatet betyr likevel «Nada» slik jeg ser det som langsiktig aksjonær. Resultatene etter hvert som vi får flere skip på nye kontrakter derimot!

Veldig vanskelig øvelse dette.
Siden lite er meldt må man anta at flaksingen rundt ikke er sightseeing og i all hovedsak har generert inntekter.

Ja, det er verken gratis eller miljøvennlig å putre rundt slik så ser ikke bort fra at du kan få rett- igjen. Jeg er derimot av den forsiktige konservative typen ( det er derfor jeg sitter i SOFF :stuck_out_tongue_winking_eye: ) og som derfor har en forsiktig tilnærming til dette.

WC kan nok bety West Coast. Så er bare regionen Far Superior skal operere i til neste år antar jeg.

1 Like

I påventede av nyheter er det hyggelig å se at en seniorrådgiver i riksrevisjonen og en senioringeniør innenfor oljebransjen har tatt betydelige bet i SOFF den seneste tiden. Sistnevnte er sogar fra Karmøy

Så var det jaggu en som fikk sikret seg nesten 150k i et lite jafs kl 10.07.53