Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Til og med jeg kan selge ut litt her til kurs 45,92 :blush:

Jepp, det er definitivt det beste.
Personlig ville jeg aldri hatt en eneste uttalelse pÄ eteren fra den gjengen om en bransje eller enkeltaksje jeg selv har et forhold til.
Og nÄr jeg skriver den gjengen, sÄ er Äpenbart et medlem definitivt mer balansert, opplyst og reflektert enn andre, det skal sies.

Veldig mange fĂžlger regelrett det som sies der.
Sier Henriksen nok en gang at det kommer ny restrukturering og emikurs pÄ NOK 1 blir jeg nÞdt Ä finne fram spyposen. Jeg bruker navnet hans siden jeg har diskutert direkte med navn i XI.
NÄ kan det hende at han besinner seg etter diskusjon om nettopp dette pÄ XI etter forrige gang han pÄpekte nettopp denne muligheten.
Mulighet for kaiptalforhÞyelse kan aldri utelukkes, men Gud, det mÄ da vÊre grenser.

Har vĂŠrt rolig idag med et migreneanfall, det hadde begynt Ă„ bli bedre helt til jeg leste om aksjesladder og soff :mask:

Men, jeg kjenner selv mange som finner podden som god underholdning og det er helt iorden, utfordringen kommer nÄr man gang etter gang hamrer feilaktig lÞs pÄ et bestemt case eller bransje uten Ä besitte noen som helst kompetanse eller oppdatert kunnskap.

2 Likes

Men, idag skal vi glede oss stort over siste tids oppgang i Solstad Offshore aksjen.
VÊrt en helt fantastisk reise nÄ og den har kanskje nettopp startet?
Fortsatt venter vi pÄ et skred av nye kontrakter den nÊrmeste tiden bÄde pÄ fartÞy uten kontrakt, men ogsÄ pÄ flere av de med pÄgÄende og eller utgÄende kontrakt.
Antar jeg ikke er alene om Ä ha fÄtt en dejavu fÞlelse ift for 12mnd siden. Men, forskjellen er stor for selskapet nÄ versus den gang. Markedet er betydelig bedret, utsiktene enda lysere og de har skalert ned flÄtestÞrrelsen til et nivÄ som kan vÊre fornuftig og riktig kostnadsmessig.
Selskapet har gjennom de siste par kvartalene spesielt bevist for alle og enhver at de er pÄ riktig kurs og etter at nedsalgene nÄ er ferdig kan ikke dette neglisjeres lenger i markedet forÞvrig blant investorer flest.
Ser fram til den dagen vi fÄr Soff omsetningen opp mot og rundt 50 mill/dag, de dagene er jeg sikker pÄ vil komme.
NM sin skjebne er fortsatt uviss, men markedet spiller nÄ for alvor pÄ lag med selskapet.

3 Likes

«Dead on».

Selv om en disclaimer juridisk fraskriver ett hvert ansvar sĂ„ er jeg av den klare oppfatning at man skal vĂŠre sitt ansvar bevisst. Egne vurderinger er selvsagt ikke noe galt med, men det mĂ„ tydeliggjĂžres hva som er fakta og ikke. Å proklamere at emisjon gang etter gang er nĂŠrt forestĂ„ende, mener jeg, blir feil da det ikke et faktum.

1 Like

Opplagt, enig.
En disclaimer kan man vel skjule seg bak, men dog pÄhviler det et ansvar og sÊrskilt anvar for dem kontra oss andre.
Jeg er inderlig vel klar over at jeg selv i stor grad har framsnakket Solstad her inne og andre steder gjennom snart 13mnd.
Samtidig har jeg hele tiden forsĂžkt Ă„ argumentere hvorfor og hva ut fra min tilegnede kunnskap om selskapet og sektoren.
FÞler selv jeg har truffet pÄ mye foruten kursutvikling og NM kontrakt. Selskapet leverer sterkere enn pÄ lenge og for min del mÄtte de bevise tyrdelige bedring i q3 noe de gjorde. dette framholdt jeg i flere av mine innlegg gjennom hele H1.
Faktorer som nedsalg fra Hemen og nÄ Nordea, men spesielt Hemen siden starten av august kunne ikke mange forutse, gadd vite hvor kursen hadde stÄtt idag om det ikke hadde skjedd.
Sannsynligvis hĂžyere enn idag, men det blir bare spekulasjoner.
Selv har jeg som sagt sittet i 13mnd i aksjen(uten trading for vinning, kun salg/kjĂžp underveis med mindre deler for Ă„ nĂŠrmest dekke lĂžpende kostnader privat) med unntak av de 3-4 ukene da jeg skiftet bankforbindelse.
SÄ for egen del, selv om aksjekursen fortsatt er langt under hva jeg trodde for 10 mnd siden og hvor jeg mener den burde vÊrt, har alt jeg har skrevet vÊrt basert pÄ Êre og samvittighet.
Og for de som fortsatt er med sÄ er vi enda ikke i mÄl, det tok bare lenger tid Ä nÄ mÄlet enn hva jeg hvertfall sÄ for meg ift aksjekurs.

5 Likes

Meget spennende uke for SOFF. Har vÊrt helt frakoblet denne uken og skal vÊre det nesten hele januar faktisk - ganske deilig egentlig :nerd_face::partying_face: Men fikk SMS idag nÄr kursen slikket pÄ 7-tallet fra undersiden. Digg!

Som @aksjewonka har nevnt har vi nÄ passert MA200 pÄ overbevisende mÄte og vi avsluttet pÄ et nivÄ som jeg tror vi vil trenge litt tid pÄ Ä knekke (tid eller volum). Dette nivÄet (alle 3 oransje) har jeg hatt i chartene mine gjennom store deler av 2021 sÄ gÞy Ä se at de nÄ peker seg litt ut i bevegelsene. SÄ en tur ned til forrige topp (6-6,20) er ikke uventet (ogsÄ ref @rosk82).

En liten konsolidering mellom 6.20 og 6.80 blir bare bra og sunt - glidende snitt og andre indikatorer fÄr pustet litt og vi kan bygge mer robust fundament Ä bygge videre pÄ. Tror - som @Rodjer - at vi er nÊr en stÞrre bevegelse opp. Om noen uker kan jeg se for meg. :crossed_fingers:

Blir spennende dette! Lykke til og godt nytt Ă„r (er vel lov Ă„ si det fortsatt? :tada::partying_face:)

6 Likes

HÞrer pÄ aksjesladder, og pÄ slutten av episoden er de litt innom supply. Og slik jeg forsto, hevder de at Solstad kun har en p/b rabatt pÄ 14% fra p/b 1


Er jo kjipt at folk som hÞrer og fÞlger dem fÄr helt feil informasjon

1 Like

Jeg hÞrer ikke pÄ podden uten at det blir skrevet noe spesielt der, men dagens podden slippes vel ikke fÞr imorgen?

Nope, kom i gÄr

1 Like

Det er nok ikkje heilt likt som du skriver. PB er nÄ 0.15 ish trur eg. Men stÞrrelse pÄ gjeld oppimot flÄteverdi er slik at viss ein mÄ skrive ned flÄten med 14% sÄ er ein pÄ PB 1. PB kan altsÄ lyge litt. Trur ikkje at det dei meiner er at flÄteverdi er alt for hÞg, men heller seier at ein ikkje kan basere alt pÄ PB dÄ den endrer seg fort i slike selskap.

1 Like

Og, det er ingen tvil om at de har et teoretisk poeng. Poenget ville derimot,praktisk sett, vĂŠrt mer relevant om det ikke var for at vi sto foran et marked i forventet vekst.

Merk samtidig at nedskrivningene (Les: FlÄteverdien) for de respektive selskap i stor grad henger sammen med ratenivÄene pÄ langtidskontraktene og at disse har vÊrt svÊrt forskjellig for de ulike rederiene gjennom de seneste Ärene. Eks. vil DOF og SOFF ha svÊrt forskjellig utgangspunkt mht. nedskrivning og videre inntektsvekst. Dersom SOFF fremover oppnÄr langsiktige samme rater som DOF har hatt vil dette gi grunnlag bÄde for kraftig inntektsvekst og mulighet for oppskrivninger. DOF er pÄ den andre siden avhengig av en langt stÞrre ratevekst for Ä kunne forvente tilsvarende resultat. Jeg har til tross for dette god tro pÄ DOF, men har pÄ denne bakgrunn altsÄ investert i SOFF som det rederiet med klart stÞrst potensial- og et godt fundament i eiere, organisasjon og flÄte.

2 Likes

Det er ikke bare negative konsekvenser av store nedsalg, Dagens aksjonĂŠrkonstellasjon tilsier nemlig at en evt. etablert SOFF-minoritetsgruppe vil kunne ha gode muligheter- og styrke til Ă„ fremme eventuelle felles synspunkter. Ikke at jeg tror dette skal bli nĂždvendig, men man skal aldri undervurdere profesjonelle forretningsaktĂžrers “grĂ„dighet” sĂ„ dette bĂžr kunne kategoriseres som en potensielt nyttig funfact.

2 Likes

SOFF kommer i 2021 til Ă„ levere tidenes beste resultat mht. inntekter, og som iht. mine beregninger vil vĂŠre i stĂžrrelsesorden ca. 5,5 MMNOK

ForĂžvrig til orientering:

Det store kapitalinnskuddet i 20 er ikke medtatt

6 Likes

Da har jeg laget et lite diagram som viser kvartalsnittratene for PSVer og AHTSer i perioden fra 1Q11-4Q21 (Kilde: Seabrokers Group) og som pÄ en god mÄte redegjÞr for ratepotensialet i morgendagens marked.

Dersom man samtidig legger til grunn at SOFFs OCVer har et potensial pÄ over 100% innteksvekst ift. de ratene man har operert med de seneste Ärene mener jeg det skal godt gjÞres Ä argumentere for at en generell inntektsvekst pÄ 50% ikke skal kunne vÊre rimelig Ä forvente i et revitalisert marked-

SÄ kan jo hver og en regne litt pÄ- og danne seg sin egen formening om hva dette eventuelt innebÊrer for gjeldsbetalingsevne, bÊrekraft og aksjekurs- og hvorvidt de tror pÄ morgendagens revitaliserte marked.

Er det noen som har tilsvarende oversikt for Rigg? Det kunne vĂŠre interessant Ă„ sammenlikne disse, og se om dette kan gi oss noen indikasjoner ift. fremtiden.

6 Likes

Komme seg litt i spotten o nÄ

1 Like

Ja, psv ser lovende ut. HÄper ahts fÄr noe oppdrag til uken. Der er det virkelig magert.

SÄ kom det endelig en litt interessant investor opp pÄ kjÞperlisten (SjÊkerhatten/Tronstad/Okea)

1 Like

Ja, de er interessante. Bþr jo ha peiling de


Og, det faktum at han kjÞper mer OKEA og AkerASA pÄ samme tidspunkt. Tilfeldig eller kan det hende at OKEA/SOFF har inngÄtt avtale om samarbeid pÄ et- eller flere av OKEAs prosjekter

1 Like