Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Jeg vet det er ment useriøst, men når man tar feil av EIOF og SOFF (salg av båt referansen); påtroppende av det hele blander inn rekonstruksjon og vakuum case, da blir det bare så dumt at jeg vet ikke helt.

Har nå gjennomført en knall bra økt på thenx appen (styrketrening) og fant styrke gjennom den.

:rofl: hva er “thenx app”… er grønn på slikt

når det gjelder solstad og vurderingene rundt det caset så vet jeg at du har stål kontroll, men måtte bare for min engen del jage enda en gang disse spøkelsene som av og til opptrer rundt solstad. :cowboy_hat_face:

1 Like

AS i ørene gjør morgenturen med bikkja på lørdager til et høydepunkt. Friske, humoristiske og interessante uttalelser innpakket i en kynisk økonomisk kontekst!

Jeg likte totaliteten av det jeg hørte om «offshore», og det jeg oppfattet som en liten endring ift. det som tidligere er uttalt, selv om eksempelvis det gjentatte hovedfokuset på en mulig NM-emi for meg fremstår som mer «villedende» en «orienterende» om aksjens og selskapets potensial.

Forøvrig interessant at de ikke ønsker/tør ta stilling til sektorutviklingen- og potensialet generelt sett selv om Svend nå uttalte seg om bevegelse i positiv retningen, uten å nevne vindpotensialet mv.

Litt merkelig, mht. Neptun diskusjonen, at det ikke ble sagt noe om i hvilken grad dette kan ha særskilt betydning for SOFF og DOF mtp. det antallet konstruksjonsskip disse rederiene besitter.

For meg viktige spørsmål er;
Ønsker du å være gearet eller konsolidert i et forventet kraftig stigende marked?
Er det dagens muligheter eller morgendagens muligheter som vil være avgjørende i et kraftig stigende marked?
Hva skulle vi gjort uten disse skipene, skulle vi bært riggene , kablene, vindmøllene og solpanelene mv. over havet?

1 Like

:+1:

men husk at etter salget av eidesvik båten så gir dette mulighet for oppskriving av tilsvarende fartøy i solstad og ergo så kan det dannes enda mer egen kapital. Eidesvik salget kom til rett tid og viser vei, Husk at det er ingen som betaler mer enn de må. det salget var ikke enestående. Det viser bare hvordan samtlige rederier vurderer CSV båtene sine. Hollenderne slik jeg kjenner dem så har nok de banket på døren til samtlige selskap i verden for å kjøpe en slik båt til kjøpers marked…og endte opp hos eidesvik som "Måtte "selge pga av egenkapital situasjonen og press fra bankene. Etter mitt vett så gikk den båten billig men høyere enn bokført verdi…og da oppstod det trengte midler for driften videre.

:orangutan:

1 Like

Når det gjelder AS podden er jeg sikkert litt barnslig nå, men ene og alene grunnet den manglende kunnskap og viten rundt Soff de utviser gidder jeg ikke investere tid i å høre på den engang.
Noen kan jo fortelle EH at fra 2023 vil Solstad regnskapet kunne bidra med 1 mrd i overskudd og høre hva han sier da.

Når @srh nå etterhvert får sendt ut fartøyene på nye og betydelig forbedrede kontrakter, spesielt CSV’ ene så vil det kunne gi en ekstremt merkbar og forhøyet inntjening.
Solstad besitter 28-30 slike Neptun i varierende størrelser.

2 Likes

Slik det ser ut for meg angåande uttalelsane om Viking Neptun frå DEME så handler mykje om dette om Carousel storage og at dette skal bli mykje kabellegging. Dette på grunn av at det er det dei legg vekt på i pressemeldinger om kjøp av Neptun. Størrelsen på Neptun er på linje med Vision som er nest største båt sjå Solstad. Veit ikkje om Carousel storage/max load på Vision er like god som på Neptun. Derfor er det ikkje sikkert at Solstad sine CSVer er meir verdt på grunn av dette salget.

Kan fort vere det er likt slik det var for Viking Supply når dei solgte isbryterne sine til Canada. Det ga heller ikkje noko utslag for andre selskap med liknande fartøy.

Neptun er ein klasse for seg sjølv i forhold til dei fleste Solstad sine. Einaste som ser ut til å vere samanliknbare er Vision og Maximus.

Nja, ikke helt enig, men poenget mitt er mer at det er potensielt ufattelig med kroner gjemt i de fartøyene.
I tillegg til Vision og NM er Navigator og Sentinel nesten på samme linje, samt flere andre rett i underkant.
Så er selvsagt flere av Soff sine mellomstore, hoveddelen av dem.

https://www.solstad.com/vessel-type/subsea/

Det er ingen tvil om at Neptun ville vært nr. 2 SOFFs flåte etter NM, og at den har kvaliteter som svært få andre skip i verden har. Spesielt behov kan således ha medført en spesiell pris. Det går derimot ikke å se bort i fra, av flere grunner, at det ligger et potensial i nedskrevne flåteverdier og da spesielt innenfor OCVer og/eller at SOFF har et betydelig antall skip i dette segmentet. EIOFF har nå et skip mindre.

Er ikkje uenig i at CSV fort kan vere ein del verdt etterkvart, men å samanlikne med Viking Neptun er vanskeleg. Spesielt når det ser ut til at prisen mykje er på grunn av Carousel Storage. Der har Vision 3kT max load medan Neptun har 4kT. Så trur ikkje ein skal samanlikne med tanke på oppskriving av verdier på lik linje som Eioff nå har gjort.

Har sjølv aksjer i Offshore-selskaper på bakgrunn av at eg trur verdiane kjem etterkvart, men tør ikkje samanlikne noko med Neptun.

1 Like

Men her dro jeg inn eidesvik båten for å forklare at den gjenspeiler en verdi på normand maximus. Dvs at normand maximus kan belånes og at solstad må betale inn 20% for et slikt lån som igjen er rundt 340 mill.
Ergo det bør ikke være en grunnlag for bekymring hvis solstad blir nødt til å løse ut denne båten. :rofl:

Men som rodger påpeker så må man anta at det ligger mye skjult egenkapital i flåten når nå markedet strammer seg til…og det vil det gjøre

1 Like

Er det ikke stålprisen som er den gigantiske mulige triggeren i hele sektoren? Den dagen det blir press i markedet igjen, så vil jo verdiene bli synlige igjen. Jeg har kjøpt aksjer i sektoren fordi jeg tror at selskapene kan begynne å levere overskudd nok til å dekke sine finansomkostninger og bygge selskapene videre. Men gevinsten i mitt hode får vi den dagen skipsverdiene blir vurdert høyere og dette vil jo også få noe å si for framtidig finansiering og rentebetingelser. I tillegg så er der et potensiale for videre oppkjøp og sammenslåinger i markedet. Å kjøpe en SOFF aksje i dag er jo som å kjøpe en springfjær, OM & NÅR markedet fortsetter i positiv retning.

2 Likes

God morgen

Det er 3 faktorer her

1: Bygge kostnader
2: tiden det tar å bygge samt tregheten det er i slike beslutninger spesielt etter en periode med ned tur slik vi har hatt nå.
3: kapasiteten på skipsverftene, som alle vet så er kapasiteten redusert til under 30% for hva den var

det vil bli en treghet her som vil gjøre at det tar lang tid til å bygge ut nok kapasitet til å balansere et marked som ekspanderer, dette vil medføre en fantastisk opp tur for de som har båter.

Sist gang det var en slik runde så fikk gamle båter en betydelig verdi økning.

1 Like

Dersom det er noen her inne som ikke er medlem i vår fb gruppe, vennligst kom dere inn der, velkommen.
Vi passerte 2,5k medlemmer igår, så det er ingen liten aktør om man står samlet ved behov.

(1) Solstad Offshore Investors | Facebook

2 Likes

Imorges kommer Scotwind tildelingen sies det i Magnoragruppen på fb. Blir spennende.

Edit: Er usikker på hvor stor sjanse det er for at Aow får noe🤔 er mye konkurranse.

4 Likes

Legger ved et interessant funn på twitter, brent olje ser spennende ut

3 Likes

Tidig, leste nettopp den samme posten. Det er en fundamental forutsetning som mangler for 86 +, det er krig/konflikt (noe mer en tilløp til).

1 Like

De har det hvertfall travelt med å få inn en kranoperatør til en CSV i Brasil.

http://jobatsea.online/job/399822/urgent-we-are-looking-for-abcrane-operator-at-solstad-offshore-asa/#.YeFQjRCoDpU.twitter

2 Likes

Kanskje vil vi med investeringer i møkket oljerelatert bli rik no.

1 Like

Spennende å se om Soff holder seg nå eller om det blir litt gevinstsikring denne uken etter kaninstarten på året.

Ser for meg en rolig uke i spotten mtp været som meldes.