Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

ja det å ta et nedsalg på 4.3 mill på 40min uten at kursen datt betydelig gir en trygghet og styrke… og “likviditet” som gjør at mange sitter og er med videre oppover

god morgen. har du en ny oversikt over aksjoner listene. dvs hva som skjedde sist fredag

Er å løper - fikser etterpå

Lenge siden vi har sett såpass mye synlig volum på både ask og bid, samtidig som omsetningsvolumet er høyt
image

1 Like

Flott å se at AOW er konkurransedyktige, og at det ble tildeling på 1GW bunnfast vind i Scotland. Dette må da være noe det er meningen at Windstaller skal ha en rolle i!?

Edit:
Nei, ser at Finansavisen har rettet dette i sin artikkel nå- og at de ikke fikk tildeling. Det var da dumt!!

1 Like

Aow er ikke del av budet som fikk tilslag tror jg.

Btw-nå ser vi hvorfor DEME betalte grovt for Viking Neptun

godt trykk på kjøps siden som vil gi høyere kurs i løpet av dagen tror jeg

Ser vi kanskje 8,00 ila uken? Kanskje tilogmed idag?

1 Like

Kommer vi over den kneiken (8ish) så blir kursutviklingen meget bra - tror jeg.

2 Likes

trenger nok morgen dagen til å gå over 8

9.40 neste da:)ser ut som den blir litt verre å knekke.

Hva er scoren til SOFF fra Investtech på kort og mellom-lang sikt?

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 14. jan 2022

Solstad Offshore har brutt opp fra en tilnærmet horisontal trendkanal på mellomlang sikt etter at investorene stadig har gått oppover i pris for å komme seg inn. Et kjøpssignal er utløst og videre oppgang for aksjen indikeres. Glidende snitt-indikatoren har også gitt kjøpssignal. Dette signaliserer isolert sett videre oppgang, men tregheten til indikatoren gjør at man ofte går glipp av mye av oppsiden. Aksjen ligger mellom støtten ved cirka 5.60 kroner og motstanden ved cirka 9.40 kroner og etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. RSI over 70 viser at momentumet i aksjen er sterkt positivt på kort sikt. Investorer har stadig gått opp i pris for å få kjøpt aksjen, noe som indikerer økende optimisme og at kursen skal fortsette opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 72)

Har ikke tilgang på kort sikt

Score 94 på kort sikt.

2 Likes

Da har jeg endelig fått gått siste turen med denne rundens Aksjesladder, alltid god underholdning- jeg ser det igjen dukket opp diskusjon rundt dette med emisjon og Soff knyttet til EH sine kommentarer. Nå tolker jeg EH dit at han(basert på en overflatisk vurdering) ikke anser det som usannsynlig med emisjon knyttet til Maximus, han sier ikke noe om generell emisjon. Nå kan det jo sikkert diskuteres om dette er et ord som skal nevnes sånn “i forbifarten” men det er jo ikke en totalt usannsynlig tanke-om det er realistisk er jo en annen sak- særlig mtp gjelden så er det jo ihvertfall nokså lenge til det vil være “tvingende nødvendig” - da snakker vi jo sent 2023-tidligst.

Det er uansett slik jeg ser det 3 ting som kan utløse emisjon-og det trenger ikke nødvendigvis være negativt sånn sett.

  1. Emisjon for å overta hele Maximus-dette vil være særs negativt om det ikke er fulgt av en skikkelig kontrakt- jeg er uansett ikke bekymret mtp utsiktene innen olje&gass men for aksjekursen vil det nok være brutalt i starten dersom det ikke foreligger ny lengre kontrakt. Nå er det dog over et år siden dette dukket opp, MAximus har kun gått kortere kontrakter etter det uten at Soff har blitt tvunget til å løse inn hele Maximus- hvis det ikke har skjedd før forstår jeg ikke helt hvorfor det skal skje nå- salget av Viking neptun viser jo verdien for slike skip, og Maximus er et av få skip som nok har en enda høyere verdi enn Neptun i dagenss marked mht størrelse, utstyr og alder.
  2. Emisjon for nybygg-dette anser jeg som nokså usannsynlig, muligens med et unntak av spesialskip for havvind, men da tror jeg fort det vil bli i form at et deleid datterselskap noe ala DESS som de hadde med Fredriksen innen store båter til oppdrettsindustrien. Trenger ikke være negativt, men da bør det foreligge kontrakter til båtene som skal bygges, flere av selskapene som satser innen dette bygger jo nesten alle båtene til inngåtte kontrakter, Edda Wind f.eks av har vel 5 av 7 påstartete/planlagte nybygg allerede kontrahert i årevis.
  3. Dersom kursen går mye kan det jo være en situasjon hvor storeierne/styret ser at de vil ta en emisjon for å redusere gjeld- dette er heller ikke nødvendigvis noe negativt, men nå var kursen over 10 for et års tid siden uten at det ble gjort så om det er aktuelt-og på hvilke kursnivåer evt- det aner jeg ikke. De har som nevnt ikke noen større nedbetalinger på lenge.
2 Likes

hei.
ref. dinne pkt.

1: ikke noe problem å løse ut NM
2: det blir ikke nybygg med det første, men ombygginger av eksisterende båter pga. miljø. kanskje også for å tilpasse seg til div jobber. ser ikke noen grunn på emisjon her også.
3: bankene ønsker ingen emisjon for å redusere gjeld når de nå ser utviklingen i markedet

ergo jeg har absolutte ikke tro på noen emisjon pga. disse pkt.

Metalian glemte det viktigste pkt. og det er pkt 4. og gjelder drift og lønnsomhet. tap på drift. dette pkt er det viktigste pkt. om det blir emisjon. slik jeg ser det så skjer ikke dette før ut i sent 2024. men pga treghet så er det i så fall mest mulig i 2025. dette forutsetter en inntjening som selskapet har levert det siste året.
men jeg tror at får vi med oss 2023 så er det positive tall. jeg ser for meg at vi allerede i q3 i år vil se positive tall. dette er mine tanker og vurderinger. jeg kommer ikke til å selge meg ut før mot tidligst q3 i 2023.

Nå svarer du uten forutsetningene mine😄 jg tror heller ikke på noen emisjon, ihvertfall ikke noen tvungen.

ha ha beklager. vi er nok enige i det meste her. Jeg har god tro på en utvikling oppover. Jeg tenker ikke dag for dag. Dette må nok sees over tid…2-3 år. men lett tror jeg at vi kan få kurser over 10 og opp mot 15 nå på vår parten. Det mest interessante er at det handles mer og at det blir flere aksjonerer i solstad :+1:

1 Like

Flott balanse. Hadde nok ordlagt meg hardere. Men poenget står godt gjennom teksten slik den står;)

1 Like