Det finnes der ute, men jeg må jobbe litt for og finne konkrete eksempler på det jeg har i hodet. Jobb i morgen. Hvis dere ikke gidder å søke selv, så skal jeg se på det ila helgen. Men ikke tro på enkeltpersoners utalelser. Gjør undersøkeleser selv…
Er det ikke nettopp derfor de ber om kilder?
Hemen ned 101k
PS!
Det fremkom et eller annet sted at Hemen skulle konsolidere/vekte om på det tidspunktet de gikk all inn i NPRO. Hvilken kilde det var- og troverdigheten dens husker/vet jeg ikke. Merk samtidig at det nok helt fra rekonstruksjonen nok bar slik at Hemen skulle- eller kanskje skulle ut- jf. bestemmelser om styreplass/lockup. Jeg er derimot- av helt andre grunner fortsatt ikke 100% sikker på at det er det vi nå ser.
Det plinger- og man tror at nå er dagen kommet. Og. så er det bare disse j… warrantsene
Ja rykker til
Flott, da oppdaterer du oss med kilder i løpet av helgen.
God arbeidsøkt!
Har lest det samme for et år eller to siden, men husker ikke om det var på forum eller type DN/Finansavisen.
Det at John fredriksen skal ut er helt normalt. han gjekk inn i solstad med div båter og kvittet problemene sine. Dette gjorde også Røkke med div båter. John fredriksen har ingen synergi mot Solstad. Røkke derimot har store planer som alltid gjennom Aker. Her er det naturlig at John fredriksen løser seg ut. John fredriksen prøver å løse seg ut før bindings tiden med å låne aksjer som han selger. de aksjene han står formelt med blir gitt tilbake til DNB når bindingstiden er over. Ingen vits i å spekulere mer på dette pga. dette er opplagt. Forresten God Morgen
Uansett så er det ekstremt ødeleggende for kursen at Hemen selger seg ut over en lengre tidsperiode.
Tja, har jo vært andre banker som har solgt også før Hemen, så det har vel egentlig torpedert kursen i hele 2021… og når de er ferdig. Hva gjør DNB med sin post videre. Kan nok tenkes at 2022 blir likt 2021. MEN på en annen side, dersom selskapet leverer og det fortsetter å inngå kontrakter med bedre vilkår, samt at NM får en endelig avklaring. Så vil vel både JF og DNB heller selge for 10 kr enn for 5 kr…så ja jeg tror kursen vil gå oppover til tross for pågående nedsalg. Men det betinger at selskapet leverer som de guider.
Ja, dette er det logiske mht. Hemen og sikkert også det som faktisk skjer, men
DNB er i en situasjon (begge sider av bordet rundt flere bord) som kunne medført at de ville ønsket Hemens hjelp til å selge seg ut
SOFF kan ende opp som nærmest verdiløst- eller bli verdt en formue. Skal vi utelukke mulighet for at alt dette kan være av strategiske grunner når alt Hemen basert på det antatte alternativet kun sitter igjen med rundt 5,5 kr. aksjen + litt ekstra for “strategisk lurt nedsalg”
Fredriksen er smart, strategisk, glad i å tjene penger, svært lite fornøyd med å tape kamper og generelt ganske uinteressert i småaksjonærers interesser. Kan det finnes fordeler med å kontrollere kursen?
Jeg synes dette- og andre grunner taler for at vi fortsatt burde være åpne for at det kan være ulike alternative intensjoner bak dette pt.
Helt klart. Det ble mange som ufrivillig ble eiere av solstad og som
ikke hadde drømt om å sitte på aksjer i solstad. selvfølgelig skal de ut. Hvis John fredriksen ville noe i solstad så hadde han kjøpt seg inn før jul. Dette gjelder får så vidt Røkke. Det har hvert veldig passivt fra den siden også… men som Rodjer og “SRH” har nevnt så er vi spente på hva Aker med røkke vil fåre ta seg. Vi har ligget og spekulert på hvordan solstad kan gli inn i aker systemet.
Blir en tålmodighetsprøve å sitte i SOFF. Så jeg holder og er tålmodig. Aksjen er jo billig i forhold til bokførte verdier og oppsiden kan være stor om en har tro på at bransjen kommer tilbake. Har tatt posisjon i SIOFF også. Så får trader genene leke seg i de mindre rederiene Nå er jeg jo litt eksponert i rigg også, så der og så er der jo en sakte oppgang på gang. Så jeg tror nok at jeg nå skal balansere investeringene litt med å ta noen bet i Tech, eiendom og et par ESG om de blir billige nok. Gjelder å ha en balansert overordnet strategi.
Ja jeg spekulerte på for en tid siden at kanskje John fredriksen var banken sin man, men det har jeg mistet troen på. John fredriksen fikk en avtale med banken å gå inn i solstad med de båtene han hadde. Nå skal ha ut og han er bundet av en avtale om utsalg. For å omgå denne avtalen så leier han tilsvarende aksjer fra DNB og selger disse. på nyåret når avtalen ikke er gjeldende så overtar DNB aksjene til john fredriksen. THATS IT…finito
Du har logikken og fornuften på din side her, men for meg med ett unntak;
Hvem påkrevde lockup for Hemen, og hva ville det bety for senere case dersom de som påkrever slike avtaler selv bidrar til å bryte- eller gå rundt dem?
Ja logiken er klar…John fredriksen selger. Regner med at han var bundet på like linje med solstad familien samt aker. Her er det i hvert fall et salg som foregår utradisjonelt. Hvis du spekulerer i om John fredriksen vil mer inn i solstad…så hadde han bare løst ut div. banker…og vips så hadde han hatt 51%…og aker hadde hvert ute.
Det som vi må spekulere er hvorfor ikke Aker kjøper mer aksjer hvis de har noen større tanker rundt solstad. jeg vet at Aker har forpliktet seg å ikke selge før utgangen av 2024. dette er en del av avtalen. Det at avtalen også begrenser hvor mange aksjer de kan kjøpe har jeg ikke hørt om. Så vi må gjerne spekulere om også aker skal ut. Det er en tanke vi bør også ha i hode. Jeg vet fra før at kommer Solstad i en skvis så vil Røkke/aker reforhandle og får det som de vil. så er stor kapitalen…her har de kontroll og de er i vent modus. Jeg er ingen spåmann …dette er mine tanker og etter mitt vet logisk
Nå er jo Mcap under 400 mill, vi skal ikke bare ta å kjøpe heile greiene å ta kontroll? Sette opp en Vipps eller noe sånt?
Jeg har en følelse av at noen ville stoppet oss på veien…
Kanskje de skal ut også, låner aksjene fra DNB når Fredriksen et ferdig?