Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Der er du inne på noe. Får vi 51%…det er ikke langt borte så har vi kontrollen :sunglasses:

1 Like

vi får se. merkelig at aker ikke har vist kortene sine hvis de har noen planer. hvis de hadde hatt noen planer så hadde de nok gått sterkere inn på eiersiden. hvis det i avtalen ligger til grunn at de ikke kan kjøpe aksjer før utgangen av 2024… så kan vi spekulere om at det er årsaken til at de ikke har kjøpt seg mer inn…men det tror jeg ikke er tilfelle.
…men det er andre måter å kjøpe seg inn i solstad på og det er solstad blir slått sammen med et aker firma. gjerne hvor aker for stor uttelling

Tenker jo at en kan kjøpe en kassabeholdning med 2 mrd for 400 mill. Er vel sånne muligheter de store gutta på Wall Street leter etter? Men kan jo være at banken har garantier knyttet til likviditeten i selskapet også, og ikke bare stålet. Men tenker jo at det kunne vært kjekt med et utbytte på 400 mill til oss småaksjonærer. Så forsvinner jo nedsiden :wink:

…men da må de betale for det. kursen går opp:-))

Fra dagens kurs- det har de råd til. Og, så kan de jo evt. prøve å kontrollere kursen frem til riktig tidspunkt!?

ha ha. Det å gjøre opp Solstad er ikke en enkel jobb. på papiret så fremstår det billiget. Dette er helt avhengig av markedet. Så kursen gjenspeiler nok verdien på selskapet bedre enn hva du leser ut fra regnskapet. …men nå skrapes det mange båter. og aktiviteten på havene skal opp. Jeg har stål tro på Solstad og sitter gjerne 3-4 år.
så lenge vi ungår en emisjon så tror jeg på en fantastisk utvikling . Kanskje vil vi se en bedret utvikling allerede i Q2 i 2022.

1 Like

vi får se…

og, med 95% sannsynlighet så vil nok tiden vise at at det er det mest åpenbare og logiske som er i ferd med å skje. Det pleier å være sånn

1 Like

sant… john fredriksen skal ut. pass på å kjøp billigt. men for all del kjøp

1 Like

Ha en flott dag folkens. Får ta en titt på åssen Borr går i dag. Den har vært litt fin den siste tiden :slight_smile:

1 Like

En av de mest betenkelige sidene ved å være investert i Soff er mulighetene for korreksjon/krakk makro. Får man et fall på 30% på indeks i nær fremtid så vil det ramme Soff hardt med såpass begrenset likviditet. Nå trenger ikke det skje, men den muligheten må man ha en bevissthet til

Nesten 400k/dag for Atl. Merlun da er det bra trykk😳

1 Like

Er det ingen jobber som er lagt ut nå? Både Sigma og Mermaid er arbeidsløse.
Er vel en drøss med båter som blir ledige over helgen.

Skal fint lite til for å påvirke kursen for tiden, begge veier.
Edit: det er faktisk litt volum som går. Noen som muligens vet noe …

Ja hva er nyheten?

Ja skjedde litt på slutten der😳 endte godt oppe på vinnerlisten

For de som eventuelt ikke er medlem i fb gruppen har jeg kommet med en liten statusrapport slik jeg ser det midt mellom to kvartal.
Har lånt CSV’ene fra @srh sin oversikt.

Betraktninger om Solstad Offshore mellom q2 og q3.

Salg/skraping av fartøy

Siden q2 ble presentert den 25.august har det kommet meldinger om at selskapet fortsetter reduksjon i flåte i henhold til restruktureringsplanen fra oktober 2020.

Ytterligere 9 fartøy har selskapet sendt ut av opplagsbøyene, 7 av dem er solgt til Green Yard for opphugging, mens de to andre er solgt til ikke konkurrerende virksomheter.

Selskapet har nå kvittet seg med totalt 23 fartøy siden de startet oppryddingen og det gjenstår 14 fartøy til som vil måtte lide samme skjebne.

For min del er det helt klart betydningsfullt å registrere at man tar restruktureringsplanen på alvor og oppfyller dets punkter.

Fartøyene som forsvinner er i all hovedsak de minste og eldste, de er også de minst egnede i dagens situasjon.

Nye kontraktsinngåelser.

I perioden etter q2 har selskapet meldt om 3 nye kontraktsinngåelser.

En 2-års kontraktsforlengelse for CSV’en Normand Tonjer, den har nå arbeid til oktober 2023. I starten av september meldte selskapet om at de hadde signert en kontrakt for 7 PSV’er i Vest Afrika. Alle starter sine kontrakter i q4 og eller i q1 2022. Samlet kontrakts lengde er 1000 døgn, altså cirka 4,5mnd/fartøy. Denne kontrakten har opsjon for forlengelser.

For en drøy uke siden meldte selskapet om en 3 års avtale for PSV’en Far Solitaire under rammeavtalen med Aker BP. Far Solitaire starter i q4 på direkten av nåværende kontrakt og holder fartøyet sysselsatt til q4 2024. Opsjon på 1+1+1+1+1+1 år på denne kontrakten.

I samarbeid med Aker BP vil det i løpet av november/desember bli installert «battery-hybrid system» på fartøyet. Far Solitaire blir med dette Solstad sin PSV nummer 9 som opererer på norsk sokkel oppgradert med dette systemet.

Spotmarkedet i Nordsjøen.

Man må kunne karakterisere utvikling i spotten hva angår utnyttelse og rater for Solstad sine fartøy i q3 som meget bra overall.

Ahtsene Far Sigma, Far Sapphire, Normand Drott og Normand Prosper har med unntak av de første 8-10 dagene av september hatt svært få liggedøgn og ratene har vært mer enn godkjent på de fleste oppdragene.

Solstad virker å ha en egen evne til å time og treffe oppdrag med gode rater, selvsagt ikke alltid, men er ganske sikker på at om de ikke er best i klassen er dem ikke langt unna.

Pt. Har selskapet ingen psv’er i Nordsjø spotten hvertfall ikke ifølge dem selv på deres egen spot side.

Normand Drott er nå på oppdrag for Havfram og har vært det i ca. 2 uker tenker jeg og skal være på oppdrag for dem ut oktober.

Det viktige nå framover er at trøkket holdes oppe da dette vil merkes godt på inntektene. Etter mine bedømmelser har spotten i q3 vært betydelig bedre enn q2 og q1.

Normand Maximus

Man kommer ikke utenom å nevne Normand Maximus denne gangen heller. 22. september meldte selskapet på sin egen Facebook side at Normand Maximus er en av brikkene i katastrofefilmen «Nordsjøen», leste et sted at selskapet ikke selv kjenner fartøyets skjebne i filmen, heller ikke så viktig kanskje.

Men, jeg håper de kjenner fartøyets skjebne i virkeligheten og snart melder en økonomisk, bærekraftig og langtidskontrakt for fartøyet.

Fartøyet har nå operert i Mexico gulfen på korte kontrakter siden medio april og er nå på kontrakt til 21.10.

Fartøyet må gjennom en 5 års klassing nå i slutten av oktober dersom man ikke har søkt om noe utsettelse.

Etter det satser hvertfall undertegnede på at den skal inn på noe mer fast og av lengre karakter. Denne usikkerheten henger over mange potensielle investorer som ikke ønsker å kjøpe seg inn før dette er avgjort.

Selv undervurderte jeg betydningen av dette ift kursutvikling. Jeg hadde trodd at så lenge fartøyet er kontinuerlig i drift så ville det fått mindre utslag enn det har fått.

Så, jeg tenker at vi kan håpe på kontrakts melding når som helst i prinsippet.

Hemen sitt lån av aksjer og nedsalg

29.7 ble det meldt over børs at Hemen hadde lånt samme antall aksjer av DNB som dem selv sitter med, altså 6,910,687 aksjer.

Mange har fundert på hva dette skyldes og det nærliggende er nok kanskje at dem er i ferd med å selge seg ut. I forbindelse med restruktureringen så ble det utstedt en lock-up for flere av deltakerne, deriblant Hemen.

Denne gjelder fram til nyttår, denne kan Hemen unngå ved å selge de lånte aksjene av DNB for så å levere tilbake sine aksjer over nyttår til DNB igjen.

Andre har fundert på om lånet kunne være relatert til makt/posisjonering i selskapet, men det virker mindre og mindre sannsynlig etter hvert som beholdningen stadig reduseres.

Uansett årsak har disse stadige nedsalgene fra Hemen ført til at aksjekursen ikke kommer noen vei, fryktelig frustrerende og irriterende.

Har man tro på Solstad på sikt kan dette selvsagt være en ypperlig kjøpsanledning.

Hemen har pr dagens aksjonærliste gjeldende til og med tirsdag inneværende uke igjen 4,664,201 aksjer å selge.

En Maximus kontrakt vil åpenbart sette fart i omsetning og da kan noen mill aksjer forsvinne ut på noen dager.

CSV segmentet og kontrakter.

Lenger oppe her nevnte jeg at flere legger ned en stor innsats og følger mye med på selskapets fartøyer på Vesselfinder og Marine traffic.

Da ser man mye og når man sammenfatter dette med kontraktsinngåelser som er kjent i markedet og kontrakter som er utløpt eller nærmer seg utløp og registrerer at et av disse fartøyene plutselig har satt kurs mot en annen verdensdel uten melding, da undres man.

Tar forbehold om feil her, men akkurat nå dreier det seg om en hel rekke fartøyer som er i dette sjiktet, at kontrakt enten er utløpt og eller snart utløper.

Normand Australis, Normand Maximus, Normand Mermaid, Normand Flower, Normand Pioneer, Normand Baltic, Normand Frontier, Normand Cutter, Normand Installer og Normand Samson er så vidt man kan registrere i denne kategorien at man bør kunne forvente seg nye kontrakter hvilken dag som helst.

Mange av disse fartøyene er i kategorien som LPS framholdt svært gode utsikter for den kommende tiden både innen olje& gass, men også innen Havvind.

Flere av disse fartøyene har forflyttet seg, men intet er meldt, spørsmålene blir da mange. Avventer man å melde av strategiske årsaker, eller venter fartøyene på oppdrag.

Jeg har ikke svaret, men tar man LPS på ordet så skal det ikke være vanskelig å skaffe arbeid til disse fartøyene og inntil det motsatte er bevist tar jeg han på ordet.

Kan hende NM skal meldes først for så å melde nye CSV kontrakter fortløpende i etterkant.

Kursutvikling

Har to passende ord for å beskrive den, svak og deprimerende.

Nesten uansett hvor man leser så er det ene og alene nesten unntak positive signaler, flere av de mindre offshore rederiene notert på OSE opplever nå en reprising, hvorfor ikke Solstad Offshore?

Jeg tror med hånden på hjertet at det utelukkende skyldes hovedsakelig to faktorer. Manglende avklaring for Normand Maximus som jeg har beskrevet over, samt Hemen sine daglige doser med dump av aksjer på lav omsetning, dette er en fryktelig dårlig kombo.

Sett mot flere andre selskaper nå henger Solstad svært langt etter, at kursen er under NOK 10 nå selv med disse to riktignok tunge faktorene er likevel spesielt synes hvertfall jeg.

Men, vi får se nå framover hva som skjer, men kommer det en positiv melding om Normand Maximus tror jeg de fleste brikkene vil falle naturlig på plass også aksjekursen.

Forventninger til Q3

Q2 leverte NOK 1264 mill. i inntekter og et resultat på ca. minus NOK 300 mill.

Vi vet fra q2 hvor LPS informerte om at alle nye kontrakter fra og med q2 var inngått på bedre betingelser enn de foregående, vi vet at spotmarkedet har vært betydelig bedre i q3 enn de foregående kvartalene.

Jeg har i 10 måneder hevdet og ment både her og på diverse forum at i q3 skal vi se at selskapet er på rett spor.

Min forventning til q3 er at inntektene lander i intervallet NOK 1300 – 1430 mill., med et resultat på ca. minus NOK 100 mill.

Personlig tror jeg ikke på overskudd nå i q3, men selskapet skal være nærmere enn på svært svært lang tid.

Dette ble en betydelig rapport om hvordan jeg ser på Solstad Offshore akkurat nå og som vanlig, dette er mine høyst subjektive tanker og kan inneholde feil og mangler. Det skal således heller ikke betraktes som en kjøps og eller salgs anbefaling.

R.S

Riktig god helg alle som en.

10 Likes

God Morgen Rodjer

som deg har jeg tro på Solstad.
Videre spekulasjonene rundt John Fredriksen er nok at han selfølgelig selger seg ut med lånte aksjer og leverer de tilbake til DNB.
Videre så forventer jeg en bedring i Q3 men ikke mer enn at jeg
tror vi nærmer oss minus 200 mill som egentlig er en grei utvikling som jeg er fornøyd med for øyeblikket. Det vil være veldig oppløftende hvis Solstad kan vise et resultat tett på minus 100mill.
Hvis det skjer så vil selvfølgelig aksjen få et løft.

Angående John Fredriksen:

Tanker rundt at vi klarer å løse ut 4.6 mill aksjer som i dag omsettes for rundt 5.3-5.4 utgjør nær 25mill nok:
Typisk så ligger vi på en omsetning på 1 mill pr dag.
ser man for seg at john fredriksen stod for halvparten
av handelen så vil dette utgjøre… ca 50 dager som igjen
utgjør ca 10 uker. Vi er i midt oktober. Så når Julenissen
krabber ut av pipa så er John fredriksen ute. Dvs vi vil
starte et nytt år uten john fredriksen…og da vil det også
være flere slike som du og meg som er små tradere som
skaper mer salg og omsetning på aksjen.( pga ingen banker
med røkke legger inn penger)

Ser vi tilbake så var vi en gruppe på 25% nå vokser vi 
 snart til 50 % og kanskje kan vi sammen med solstad 
 familien få større innflytelse på rederiet og utgjøre 
 kanskje 60% eller mer.

Tror det er viktig å støtte opp rundt Solstad familien 
pga de vil ivareta våre interesser på den beste måten.

Dette er selvfølgelig mine tanker.

Ha Ei flott Helg :crab: :crab:

4 Likes

Equinor-sjefens gigantplan: Satser 350 milliarder på grønn industri – VG

Aldri tidligere sett slik høy total utnyttelse I Nordsjø spotten.

4 Likes