Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Takk til Aksjesladder for et nytt hyggelig, interessant og underholdende program, og som denne uken dessverre måtte bli del av min og bikkjas søndagsmorgentur.

Jeg syntes det er verdt å bemerke at jeg denne uken syntes å kunne høre Aksjesladders aksjepsykologer synge noen nye interessante toner- om enn fra en kjent melodi;

Do:
Oljeservice supply har kanskje ikke lenger den samme dystre fremtiden å se frem til- men marginer kan man bare glemme.

Re:
Offshore supply skal kanskje ikke lenger begrenses til oljeservice supply- men marginer innenfor offshore vind kan man mest sannsynlig glemme.

Mi:
Offshore markedet har ingen aktører med tilfredsstillende ansvarsfølelse og disiplin til i nødvendig grad å kunne sikre nødvendig konsolidering.

Terningkast:4
Fremførelsen vitner som sagt om noen friske nye toner, men hvor man likevel kanskje ikke helt har klart å skjule det faktum at melodien stammer fra en annen- og kanskje ikke lenger veldig aktuell tidsalder. Det må således kunne stilles et stort spørsmålstegn i forhold til hvorvidt dette vil være tilstrekkelig egnet til å fange et moderne og kresent publikum. Dette fordi:

Fa:
Har de sett dagens utnyttelse og ratebevegelsene dette allerede- og egentlig overraskende umiddelbart har medført? Er ikke dette lovende tegn på at både bærekraftige rater- og marginer vil kunne være mulig å oppnå dersom oljesektor/ oljepris stabiliseres på et godt nivå over tid- slik det tilsynelatende faktisk er en del profesjonelle «forståsegpåere» som fortsatt har stor tro på.

Sol:
Har de sett nærmere på det mulig sannsynlige omfanget av offshoreressurser som vil kunne bli tilknyttet offshore vind- og det faktum at nevnte «spesialskip» kun vil dekke en marginal andel av den offshore-relaterte verdikjeden? Er denne andelen medregnet som del av konklusjonen om at bransjen bare kan glemme fremtidige marginer?

La:
Har de fått med seg at en av disse utilstrekkelig ansvarlige aktørene så sent som for noen dager siden resirkulert 6% av egen flåte, og at dette bare er en liten del av en større- og kontrollert konsolideringsplan?

Ti:
Har de fått meg seg at offshoresupply de siste ukene har vært gjenstand for en aldri så liten børsrelatert revitalisering- og at de selv ikke har fått tatt del i den?

Mon tro om ikke alt dette har en sammenheng, og at det således er godt grunnlag for å konkludere med at det likevel og tross alt er veldig mye av samme sang om igjen?

Eller er det jeg som er trangsynt, og har manglende evne til å nyte innovativ utvikling og fremføring av gamle toner?

4 Likes

Energianalytiker tror på vill avkastning i oljebransjen | DN

2 Likes

Dette er vurdert offshore ressursbehov knyttet til offshore vind. CSV/OCV er således gunstige skip å ha i så henseende, men det er på ingen måte slik at PSV og AHTS blir en overflødig ressurs innenfor denne verdikjeden

Hele rapporten finner dere her:

4 Likes

veldig interessant. så hvis dette markedet tar av , så blir det behov for mange ulike fartøy type og noen av dem er ahts og psv.
så behovet for solstads tjenester vil være økende og på et eller annet nivå /tid så vil det være mangel på båter og det blir intresant å være eier av aksjer i solstad. men når kommer oppgangen… håper godt innen for 2024…og det tror jeg

Ja, jeg har vel egentlig ikke før nå skjønt at veldig mange ikke har vært kjent med dette vurderte faktum. Jeg mottok i dag en personlig melding om at jeg hadde misforstått alt- og at WTiV ville komme til å dekke hele behovet innenfor offshore vind. Jeg sendte overnevnte rapport i retur, og har deretter ikke fått noe svar. Jeg tror vedkommende ikke er alene, og at veldig mange har mer enn nok med å følge tradevindende- og kanskje tar seg tid til å lese noe regnskap men skip, skipstyper og egenskeper virker det å være begrenset kunnskap om.

Jeg tror vinteren kommer til å kvele den positive utviklingen vi nå ser ift, utnyttelse/rater og at vi nok må vente til 2022/2023 før vi ser virkelig og varig bedring. Jeg tror derimot at kursuviklingen innenfor offshore kan "aksjelerere "når som helst. Uansett så tror jeg at vi i 2024 vil se at mange av de langsiktige småinvestorene blant oss nok har tatt ut gevinst og i stedet funderer på sin neste langsiktige investering. Sistnevnte spesielt for SOFF-aksjonærer ettersom vi kan mangedoble bare for å oppnå likeverd på prisbok.

1 Like

Hei.
Ja det å kunne se og forstå hvor bredt egentlig solstad når med den flåten man har er forbeholdt de få. Ikke bare er solstad world wide men også innen for de fleste områder csv, psv ahts…og markedene har stort sett hvert olje og gass. Når nå nye markeder dykker opp havoppdrett og offshore wind. Og sikkert nye områder vi ikke ser for oss. Samtidigt med at man begynner å få platformene igang igjen og åpner det eksisterende markedet. Men med ferre båter. Solstad som var på opp mot 140 båt er snart 90. Tilsvarende har tidewater redusert. Siem har solgt ut 2 stk store ankerhandlere til franske kystvakt…osv.
kanskje vi ser en redusksjon i flåten på 30% samtidig med at markedet strammer seg opp pga en olje pris på 80$ eller mer er mye høyere i dag en da oljen var i 100$ dette pga valutaen. Mot en dollar måtte vi ut med rundt 6 kr. I dag 8,5… olje tjenner penger og med gode gass priser samt at det vil være et press på at man må ha et alternativ til russland når det gjelder gass til europa så vil det være et press på norge å utvikle olje og gass for sikkerhets politiken. MDG med flere vil være jaget over alle hauger. Videre så er Ap og SP instilt på å få folk i arbeid og få i gang olje industrien.

Selvfølgelg kommer dette til å gå bra. Jeg har tro på en fantastisk reise om det blir 2022 -23 eller -24 . Jeg sitter fast og er på kjøperen:-))

Ellers takk for finne innlegg
Ha en god kveld

1 Like

@Rodjer

følger opp dette her i stedet ettersom det ble SOFF-relatert.

Enig i at SOFF ikke går 9* på trigger, og dette var mere ment for kvantifisering av differansen.

Merk derimot at jeg tror 9* vil være ALT for lite når vi står for tur med svarte tall inkl. gjeldsdekning. For, med slik overvekt av skip på lange kontrakter som SOFF har og etterstreber så vil vi ved forankret inntektsøkning relativt enkelt kunne opprettholde dette over tid i et fungerende marked.

1 Like

Det går fint, vi skriver litt på kryss og tvers her, må nesten bli litt sånn da jeg oppfatter at flere enn meg med soff aksjer også sitter i andre rederier.

Var en her torsdag kveld/natt som utfordret meg til å finne utsagn om at Hemen (JF) hadde ytret noe om exit fra SOFF. Jeg har ikke funnet noe konkret, men er allikevel ganske sikker i min sak hva angår dette. Det er jo flere av dere andre i “gruppen” som har likelydende oppfatning, selv om det jo diskuteres også. Så da konkluderer jeg med at det er flere som er av samme oppfatning som meg, men det er på ingen måte sikkert , da det ikke lar seg bevise med konkrete utsagn. Overbevisningen min er ikke rokket ved, men jeg beklager å ikke ha tilstrekkelig bevisførsel :slight_smile:

1 Like

Jeg er også av den oppfatningen og tror muligens det skyldes en uttale fra en i Hemen angående et annet nedsalg, hvor det vel ble antydet at Hemen skulle ut av flere selskaper hvor de ikke hadde kontroll/var størst.

1 Like

Interessant lesing på aksjonærlisten i dag. 4 av de 7 største øker. Bare Hemen som selger.
Veldig små bevegelser, men dog et signal.

2 Likes

Oljeprisen er nå bare 1 dollar unna å være ATH siden 2014-2015. Hatt en fin økning siste uka!

Edit: Ser den var 86 dollar tidlig vår 2018, men det er det eneste unntaket siden 14-15.

1 Like

Økningen skyldes aksjer ifbm salg av fartøy til opphugging.

Hemens planer for konsolidering mener jeg fremkom som del av presseartikkel ifm. NPRO-saken, men er usikker på om dette var direkte sitat eller tolkning/spekulasjon fra 3.part.

Jeg støtter oppfatningen om at Hemen trolig er på vei ut, men er av flere grunner enda ikke helt overbevist.

Hemen forøvrig ned 18k idag, men da også med et lite tilskudd fra warrants

Ja, det gir jo mening. Syntes det var rart de kjøpte så lite. :sweat_smile:

1 Like

Sapphire og Sigma med nytt oppdrag fra imorgen.

NEW [FAR SIGMA](javascript:void(0):wink: Ross Offshore AS R/M Deepsea Yantai, D/D 14 12/10/21 RNR
NEW [FAR SAPPHIRE](javascript:void(0):wink: Ross Offshore AS R/M Deepsea Yantai, D/D 14 12/10/21 RNR
1 Like

hei. kan du gjengi eller gi ut listen?

Pioneer og Sitella er begge på god vei hjem fra Russland

Det er vel ikke helt etter boka å kopiere ut listen da dette er en betalingstjeneste, men kan jo kommentere. Som Rodjer skrev, så var jo en økningen pga i aksjer pga salg av båter. Ikke at de fysisk hadde kjøpt aksjer. Dermed er det jo ikke så interessant som jeg først trodde.
Hvis jeg forstår det rett, så er det vel kanskje de som var med i restrukrureringen som får aksjer som følge av dette?

2 Likes

For Solstad sin del ser det ikke så ille ut akkurat nå, men vi trenger noen flytt i spotten. Nede i 53% på Westshore ser jeg.

1 Like