Takk til Aksjesladder for et nytt hyggelig, interessant og underholdende program, og som denne uken dessverre måtte bli del av min og bikkjas søndagsmorgentur.
Jeg syntes det er verdt å bemerke at jeg denne uken syntes å kunne høre Aksjesladders aksjepsykologer synge noen nye interessante toner- om enn fra en kjent melodi;
Do:
Oljeservice supply har kanskje ikke lenger den samme dystre fremtiden å se frem til- men marginer kan man bare glemme.
Re:
Offshore supply skal kanskje ikke lenger begrenses til oljeservice supply- men marginer innenfor offshore vind kan man mest sannsynlig glemme.
Mi:
Offshore markedet har ingen aktører med tilfredsstillende ansvarsfølelse og disiplin til i nødvendig grad å kunne sikre nødvendig konsolidering.
Terningkast:4
Fremførelsen vitner som sagt om noen friske nye toner, men hvor man likevel kanskje ikke helt har klart å skjule det faktum at melodien stammer fra en annen- og kanskje ikke lenger veldig aktuell tidsalder. Det må således kunne stilles et stort spørsmålstegn i forhold til hvorvidt dette vil være tilstrekkelig egnet til å fange et moderne og kresent publikum. Dette fordi:
Fa:
Har de sett dagens utnyttelse og ratebevegelsene dette allerede- og egentlig overraskende umiddelbart har medført? Er ikke dette lovende tegn på at både bærekraftige rater- og marginer vil kunne være mulig å oppnå dersom oljesektor/ oljepris stabiliseres på et godt nivå over tid- slik det tilsynelatende faktisk er en del profesjonelle «forståsegpåere» som fortsatt har stor tro på.
Sol:
Har de sett nærmere på det mulig sannsynlige omfanget av offshoreressurser som vil kunne bli tilknyttet offshore vind- og det faktum at nevnte «spesialskip» kun vil dekke en marginal andel av den offshore-relaterte verdikjeden? Er denne andelen medregnet som del av konklusjonen om at bransjen bare kan glemme fremtidige marginer?
La:
Har de fått med seg at en av disse utilstrekkelig ansvarlige aktørene så sent som for noen dager siden resirkulert 6% av egen flåte, og at dette bare er en liten del av en større- og kontrollert konsolideringsplan?
Ti:
Har de fått meg seg at offshoresupply de siste ukene har vært gjenstand for en aldri så liten børsrelatert revitalisering- og at de selv ikke har fått tatt del i den?
Mon tro om ikke alt dette har en sammenheng, og at det således er godt grunnlag for å konkludere med at det likevel og tross alt er veldig mye av samme sang om igjen?
Eller er det jeg som er trangsynt, og har manglende evne til å nyte innovativ utvikling og fremføring av gamle toner?