Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Passet fint at Abp kom med et flytt nå

1 Like

Noen som bruker noen tusenlapper på å heve kursen nå- hvor blir det av Hemen?

ja…la inn 5000 :sunglasses: ville sjekke om det var liv i john

… ser ut som at han har tatt kvelden eller er på haustferie
men merkelig at aksjen ikke dumpes ned igjen… hva har skjedd?

han hadde nok bare tatt seg en middags lur…og nå i gang igjen med friskt mot og fremdeles mange aksjer :orangutan:

1 Like

Blir ikke overrasket om denne trenden fortsetter til Hemen er ute (ved nyttår). Men ved nyheter så kan han gå tom på et blunk selvfølgelig.

1 Like

Soff vil (opp), men får det ikke til … En fallende kile er forøvrig ikke det verste man kan ha teknisk. Større sannsynlighet for brudd opp enn ned

1 Like

Normand Prosper med nytt oppdrag fra onsdag.

NEW [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Aker BP Prelay Deepsea Stavanger (+WROV), D/D 14 13/10/21 NOK 300000

NOK 100k mer enn Doffen

NEW [SKANDI ICEMAN](javascript:void(0):wink: Wintershall Dea R/M Deepsea Aberdeen, D/D 14 13/10/21 NOK 200000
NEW [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Aker BP Prelay Deepsea Stavanger (+WROV), D/D 14 13/10/21 NOK 300000

Er absolutt en spennende formasjon. Og den passer jo veldig godt med Hemen sitt nedsalg og følgende press på kursen. Regner med en del sitter på gjerdet og venter I spenning på hva som skjer fremover, meg selv inkludert.

Den Icemanjobben er jo for Wintershall, deb tror jg ikke ble lagt ut den kom på durekten. 300j er fin rate ig Abo skak ha en til mulugens

Wintershall tok 2 Havilabåter og de så da er det trykk faktisk, bra. Soff fortsatt i toppsjiktet på ratene med sine store båter.

Far Symphony kjøres inn i Nordsjø spotten, avslutter sikkert da nåværende kontrakt noe tidligere enn meldt.
Opprinnelig kontrakt var til slutten av desember.

Far Symphony PSV Fairfield 15.10 Peterhead

1 Like

så at eidesvik har en verdi på 370mill på børsen og er vel et rederi som er mindre enn 1/5 av solstad.
ganske interessant. solstad har en verdi på 418mm og har hatt en omsetning rundt 5000 mill pr. år.
Et lite pust i markedet på 20% så snakker vi om 1000 mill og bye bye underskudd. ligger og reflekterer . prisingen av eidesvik er interessant.
hvis vi hadde overført dette til solstad. hva hadde da aksjen vært av verdi?

I det kortsiktige bildet er det noen, men svært avgjørende faktorer som gjør at vi ser hva vi ser nå.

I Solstad har man dessverre NM caset som ikke er avsluttet, dette holder mange på gjerdet, i tillegg fikk man Hemen sitt aksjelån hvorpå de sørger for å trykke oss ned.
Det meste løsner den dagen disse to faktorene slipper taket, i utgangspunktet holder det med at NM løser seg, da løser Hemen presset seg også på kort tid.

I Sioff har man banker/obligasjonseiere som pælmer ut aksjer i stort tempo og sabler kursen. Det medfører at svært få tør å kjøpe før deres nedsalg/utsalg er ferdige.

Eiof har eksempelvis en helt annen aksjonærstruktur, man finner knapt banker på aksjonærlisten.

Her tror jeg hovedforklaringene ligger.

Forutsatt at markedet holder seg nå og bedrer seg ytterligere vil alle disse selskapene bli vinnere, Solstad vil bli den største vinneren om man ser år fram.

Har spekulert mye på hvorfor man plutselig ikke melder kontrakter i Solstad lenger og lander på samme svar hver gang, LPS vil ikke gi Hemen hjelp.
Men, på et tidspunkt vil Hemen få mer betalt for aksjene sine, det skjer når NM meldes når enn det måtte skje.

1 Like

Hei. helt enig med deg i at årsaken til utviklingen skyldes heimen og bankene som er blitt ufrivillig eiere i solstad. helt klart at kursen vil løfte seg når disse er ute. eidesvik har et betydelig privat eierskap. det løftet vi har sett i havila og eiesvik vil også komme i solstad når heimen og bankene er ute

2 Likes

Jeg begynte å kjøpe litt i sioff for noen uker siden, selskapet er spennende og leverer, men hjelper jo ikke det når flere av de største skal selge seg ut, da er det bedre steder å ha pengene plassert inntil de er ferdigsolgt.

Har vært med soff fra 4,99 til 10,76 og ned igjen siste 11 månedene.
Gidder ikke det med flere selskaper kjenner jeg. :laughing:
Men, Soff har jeg voldsom sterk tro på, men vi trenger avklaringer og de bør snart komme nå synes jeg oppriktig talt.
Bankene tok kontroll over NM i mars/april, siden den gang har det vært tyst. Jeg tror sånn sett at det isolert sett er positivt men hvorfor i svarte fanden ikke bare løse det.

jeg har tenkt på siem også siden de har hvert igjennom en runde. jeg har ikke studert på flåten deres. mixen til doff liker jeg. Når de er ferdige så regner jeg med å kjøpe noe der.
jeg vil holde meg klar de mindre offshore rederiene.

Sioff blir bra det, har snart falt 50% siden restruktureringen var ferdig.
Men, den kan falle lenger, det som er mitt anliggende.
Derfor solgte jeg ut med litt tap da jeg skjønte at dette nedsalget ville fortsette, orker ikke flere av disse evigvarende nedturene, da er det bedre å kutte tvert og heller bite i seg et lite tap.
Børsen er full av spennende selskaper hvor flere går ekstremt på kort tid.

2 Likes

enig. viktigt å følge med og se at handelen kommer og at aksjen står på fjell ellers blir det mye stress. solgte meg ned i seismikk pga rapport fra dnb hvor de ikke så at det kommer i mål. videre hører jeg at det ser ikke lyst ut enda i seismikk. ble noe tap…men sånn er det. jeg liker ikke å ha i bakehode evt. emisjon og utvanning. i solstad er jeg ikke urolig før ut i midt til slutten 2023.

Derfor jeg er ekstremt opptatt av at Solstad hever inntektene ganske mye nå i q3 i forhold til q2 og reduserer underskuddet betydelig.
Vi vet at dagen kommer da selskapet skal betale en god slump i avdrag og da nytter det ikke med 1200 mill i kvartalsvise inntekter.
Selskapet må uten at jeg har finregnet på det, men sikkert opp mot 6,5 - 7 mrd i årlige inntekter for å tjene ok penger i 2023/2024.
Altså i snitt 16-1700 mill i kvartalet tipper jeg for å betjene sine forpliktelser og gå med greit overskudd.
Dette er litt fingern i været men tror ikke det er helt på trynet, mulig noen andre har finregnet på det.

I q2 hadde hvert fartøy i snitt 15,8 mill i inntekter.
Dersom man reaktiverer de siste 10 så får man automatisk 158 mill til i tillegg til 1264 som da blir 1422 mill.
Så sier man at fartøyene i snitt vil oppnå en økning på 25k/dag i rater i løpet av det neste 1,5-2 årene så plusser man på 200 mill til i kvartalet.
Da er man på drøyt 1620 mill i snitt i kvartalet siste halvdel av 2023, men det tror jeg dem må ha også altså.

Blir ikke helt riktig denne forenklingen min, men ment som en enkel illustrasjon.

Enig med deg. men ser du for deg at Ratene går opp 20% samt at man får ut 10 ekstra båter.
de siste båtene som utgjør 10% vil normalt ikke gi
det snittet som de andre gjør men regn inn 4% isteden for 10%.
Røft har man hvis årlig omsetning er rundt 5000 mill: 5000 x 1.2 x 1.04= 6240 mill.
da snakker vi om noe som har bærekraft. men ikke noen stor business. Dette er bare mine tanker.Kommer vi der så går kursen betydelig opp.
Videre har vi usikkerheten i verdien på fartøyene. Hvis markedet tar seg opp så stiger verdien på båten og man trenger ikke å skrive så mye ned. Men når markedet tar seg opp så får man ofte i pose og sekk…båt verdien stiger.,

Ja, helt enig.
I et marked med press over tid sitter man på høyere verdier på assets enn i dårlige tider.
Og det bygges ikke nye fartøy så selv gamle fartøy vil følgelig holde en høyere verdi i gode tider enn de ellers ville gjort.
Jeg ser ikke bort fra at dem får ut de siste 10 fartøyene også, et av dem er høyaktuelt allerede om kort tid.

Jeg tok bare et snitt, CSV fartøyene vet vi med stor grad av sikkerhet allerede at prises høyere på oppdrag nå enn for 1 år siden.
Det man kan drømme vått om er den dagen ahtsene og psvene også kommer under press.

Vi kan stønne over at selskapene har svak økonomisk ryggrad, men i denne situasjonen kan det også bli deres styrke, ingen har finansielle muskler til å bestille nybygg.

1 Like