Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Kokken :man_shrugging: :flushed:

Merkelig. Den har fortsatt samme destinasjon. Kan den ha fått problemer? Den lå tydeligvis nærmest flytende (Les: Rolig- ikke synkende) i et døgn før den snudde.

testing

Hva er bakgrunn for pause i soff nå? ser ikke helt poenget.

Hva skjedde nå :face_with_monocle:

Kan noen forklare- sitter i møte

Kurset hoppet 15 øre veldig veldig fort, er på 6,85 nå og den ble pauset rett før

1 Like


Kl 15:44
Vet ikke hva som skjedde. Lurte på om det var DNB som hadde problem.

300k snabel i auksjonen…
image

Siem stikker fra nå, skulle tro soff gå mer på høy oljepris og optimisme. Kanskje soff sin tur i morgen

Kopierer ikke inn alt men går på tolkning av lovverket knyttet til skip i opplag og arbeidstillatelser. Båtfne er i varmt opplag og har derfor bemanning. Solstad bistår arbeiderne og samarbeider med politiet, virker udramatisk.

1 Like

Mye klassing og vedlikehold for tiden, også Normand Superior er nå inne💪

2 Likes

Dere som har litt mer peiling enn meg. Har Sioff og soff akkurat nå, men vurderer å flytte alt over i soff, for jeg har veldig troa på økt aktivitet, og godt marked for supply framover. Tenker da at soff har flere båter, større båter og høyere giring gjør at den har mye større oppside. Forstått såpass at det er viktig å få maximus på en lengre god kontrakt, er det dette som holder igjen kursen nå tror dere, usikkerhet rundt maximus? Var det noen høringer rundt maximus som skulle komme snart? Jeg lurer egentlig litt mer konkret på hvordan ståa er rund maximus oppside/nedside. Har prøvde å bla meg tilbake i chaten, men finner ikke noe på det.

Aktiviteten skal opp…bare holdt begge 2, går supply…går alt supply opp.

Velger selv å sitte med begge. Reduserte litt i Soff til fordel for Rec, men sitter nå ca 50/50 i Soff og Sioff.

Ja sitter ca 50/50 jeg også, men er mer og mer overbevist om at supply skal og må opp. Det må og skal bores mye mer framover også har vi jokeren vind i tillegg. Da er oppsiden i soff mye høyere om jeg får rett, derfor jeg vil ha supply delen min i den jeg tror kan gå mest. I tillegg slipper man Giek i soff, vet aldri når de skal ut. Men jeg er usikker på om det er noen ting angående maximus som kan slå meg hardt i trynet, eller er det kun kontrakt eller ikke kontrakt som gjelder der?

Trur ikke du skal være redd for at Giek skal ut med det første i Sioff…her trur jeg også Maximus får en grei kontrakt etterhvert :slight_smile:

God morgen, ja hva holder igjen kursen - eller blir kursen holdt tilbake i det hele tatt?

Fra bunn (4,6) til 7,5 i bare noe løft er betydelig oppgang, som medfører at en mengde aksjonærer tar gevinst. For min egen del tenker jeg også at det var bra kursen ikke gikk fra bunn til 9+? I ett løft. Dette ville ført til langt større gevinstsikring og ingen støttenivå ville blitt etablert oppover.

Det jeg gir uttrykk for i overnevnte avsnitt er at jeg er uenig med din betraktning om at kursen holdes tilbake. Det vi ser er konsolidering, dels pga relativ voldsom kursoppgang, dels grunnet shitty makro som påvirker selskaper som SOFF i første rekke.

Selvsagt kan Normand Maximus ha noe med at kursen ikke har gått videre, men jeg tror ikke det. For dem som følger markedene og i sær oljeproduksjon globalt så åpenbarer det seg en uomtvistelig sannhet, et behov for mer energi og olje/vindmøller også. Dette behovet vil kun dekkes gjennom flere utbygginger. Oljen har passert ATH og ligger på et historisk høyt nivå. Sist oljen var så gunstig priset besluttet SOFF å bygge NM.

4 Likes

God Morgen. Enig med deg. Nm er ikke tema her. Når det gjelder aksje kursen så har vi har hatt 3/4 år med nedgang. mange har kjøpt seg inn på nivåer på 4.6 til 7…men regn med at vi ligger med en mengde aksjer som er kjøpt på rundt 5.8-6. Dvs motivasjonen for å selge for disse stopper når kursen faller til rundt 6. Der i mot når kursen går over 7 så er det mange som starter med å selge. men de som da kjøper seg inn løfter nivået opp over mot 7. Denne prosessen vil nok ta tid, men vi er på vei. Dess flere som kjøper “Solstad” på "Høyere kurser dess mer styrke mot store fall.
NM er et fartøy som ikke er så veldig forskjellig fra andre konstruksjons båter, men noe større. De større jobbene kommer nok der NM vil ha sitt fortrinn. For tiden så må nok NM konkurrere om de samme jobbene som mindre båter kan ta. Ja…markedet vil vokse. Dette er jo klart. Dette vil vi se allerede i år. De forventer at olje prisen kan nå over 100US$ i 2023. Dette vil selvfølgelig skape ett behov for letting og boring og videre utbygginger. Det som overrasker meg for tiden er at “Gas” er blitt grønt…hmm. Det er akkurat som om “Tyskerene” snur på helen og glemmer at det blir CO2 ut av dette også i en forbrenning. Lurer virkelig på miljø regnskapet til tyskerene når de nå også har slått av atomkraft.
Dvs…Tyskerene/EU…lager reglene og veien for hva som er rett og galt her i europa. Flott at de har justert for gass:-). Tyskerne med EU har innsett at vindmøller og Grønn energi kan ikke erstatte kullkraft og atomkraft samt for tiden så er det stor usikkerhet i leveransene av gass fra russland. Gass og energi er så absolutt en del av strategien til Russland…og vil bli brukt. Vi viste jo det alle man…men tyskerne med EU har trodd på at man skulle verne Gass slik at det ikke ble dratt inn i ukraina konflikten…eller hele region konflikten hvor Russland ønsker å sette agenda.
Hvis EU med usa har en strategi her…så blir det stort trykk på å lete etter olje og gass i nordsjøen slik at EU kan være selvforsynt.
Dette blir i hvert fall strategien de neste 20 årene. Dette er mine tanker. Sett i betraktning av den utvikling vi har på normalitet og vekst i verden samt befolknings vekst så trengs det betydelig med energi. Dette er helt ABC…

7 Likes

Dagens liste:

2 Likes