Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Bare få båter igjen å selges ut! Det er et godt nyhet, synes jeg! :blush::ok_hand:

1 Like

Hva betyr immaterial accounting effect? Blir gjelden redusert ved slike salg?

Ubetydelig regnskapsmessig effekt
Nei, ikke utover planlagt gjeldsnedbetaling

Uvesentlig regnskapsmessig effekt.

Dette er derimot kostnadsbesparende over tid.

Nor Captain var vel priset til 4MUSD, så det blir vel noe cash også

Ja, er det noen som vet hva kaldt opplag i realiteten koster?

Det kjenner jeg ikke til i detalj.

@Metallian har peiling på slike ting

Tilsynelatende påløper da kun finanskostander, forsikring, kaileie og evt. kostnader til oppvarming/avfukting. Uansett så er dette ikke gratis.

1 Like

Hvor blir pengene av da, om de ikke går til å betjene gjelden? Er jo snakk om en god del $$

Contract award for PSVs in UK

3 Likes

Endelig!

1+2 og 1+1 år, så får vi se om det gir noen effekt på kurs.

Jippi!!

Pengene ender nok opp med å bli brukt til gjeld, etter at kostander er dekket, i samsvar med gjeldsnedbetalingsplanen

Dårlig timing, men vi venter vel flere meldinger fra selskapet.

Markedet vil stramme seg til, bra at det ikke er for lenger. Tipper det ligger inne en god del høyere pris i opsjonene.

1 Like

Skal vi se-her var det mye som skjedde på noen timer mens jeg var opptatt med jobb :smiley:

For det første- at salg av båtene-også disse som ikke er “verdt null” - igjen og igjen skjer til bokført verdi er et godt tegn på at nedskrivningene er i samsvar med reell markedsverdi, et godt tegn etter at Solstad for 2-3år siden fikk påpakning for å ikke nedksrive nok. Dette virker å være helt på stell nå.

Det drypper noen titalls millioner inn-og dette er ikke båter av et kaliber Soff satser på i fremtiden. Like viktig er at utgiftene reduseres-det er mannskap, kaiplass,strøm,drivstoff,forsikring etcetc- selv båtene i kaldt opplag har nemlig folk som jobber på de, motorene startes jevnlig etcetc. Jeg har hørt fra en som jobber i bransjen at for et par år siden ble aktiviseringskostanden på en av ahtsene vurdert til ca 60mill inkl klassing-så det er bare bra å få de vekk :smiley: og de havner ikke i konkurranse med Soffs kjernemarkeder/kjernedrift.

Vær obs på at det nok kommer litt smådrypp av warrants til eierne pga betingelser i refinansieringen ved disse salgene.

Når det gjelder MAriner og master som jeg anser det som 99% sikkert at går til østen, så ser jeg at salgene tydeligvis meldes den dagen båtene faktisk overdras til ny eier-slik jeg forstår er det flere uker til Mariner/Master skal fysisk overdras så den meldingen kommer nok ikke på en stund-men de er ikke flyttet til kai fra bøyene uten at de skal vekk.

Forlengelse/ny kontrakt til Sitella og Forth er strålende nyheter, det er nok ikke gullrater men i den britiske delen av Nordsjøen er det så ustabilt og tidvis overkapsitet at faste kontrakter er veien å gå.

2 Likes

Tok nå å fylte på litt, siden markedet ikke reagerte noe særlig.

1 Like

Ser volumet tar seg litt opp også… Det er positivt på en mister market dag som i dag.