Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Enig i det. Mcap eks. 2017 var hinsides, men det vil nok fremtiden vise at den er nå også

Det svinger stort - fra å være overkjøpt til å bli tilnærmet oversolgt. Jeg har hele tiden stilt meg selv spørsmålet om kursen vil bli i stand til å etablere seg over 10 uten positive NM nyheter. Uavhengig hva som måtte skje med kursen i dag så er i alle fall jeg super fornøyd. Selvfølgelig angrer jeg over aksjene jeg solgte på 7,5 og 9, men det er derfor det er greit med litt igjen slik at man ikke går glipp av den eventuelle morra…

Har bittelitt cash nå etter å ha blitt drittlei og tatt tapet i BergenBio- tror jeg sitter på de litt, nå har det vært euforisk stigning her og nyheter 3 dager på rad, må jo komme endel gevinstsikring og korreksjon etterhvert… kanskje jeg kan øke mer på høyt 8-tall…men jeg selger ikke en aksje selv om jeg har 50% gevinst…

Svakt volum ned i alle fall

Vanskelig å si hvor aksjen skal akkurat nå. Ikke umulig at gevinster skal sikres, men jeg forventer oppgang over 10 igjen før 8 isåfall. Det er så mye snakkis om offshore nå og mulig rekyler at jeg tror flere vil komme på banen.

SOFF status pr. 15.02.22

Vi har den seneste tiden kunnet glede oss over en etterlengtet og kjærkommen kursoppgang, og som for mange av oss har bidratt til hyggelig (papir)gevinst.

Spørsmål som da reiser seg er;
Hva kommer til å skje fremover
Hva bør jeg gjøre nå?

Dette finnes det vel pt. Ingen fasitsvar på, og jeg har derfor gjort meg følgende vurderinger for på best mulig måte å kunne stake ut min kurs fremover.

Markedet:
Morgendagens marked er IKKE her enda. Det vi nå ser er markedsbevegelser som derimot på en god måte vitner om at dette markedet nok kommer med den takt- og kraft som flere av oss har forventet. Samtidig vet man at dette markedspotensialet har et langt tidsperspektiv og at SOFF har eiere, organisasjon og flåte som virker å være godt posisjonert til å kunne høste av dette.

Gjeld:
SOFF har gjeld- og faktisk svært høy gjeld dersom man legger (gård)dagens marked til grunn. Mer vesentlig er derimot hvorvidt dette gjeldsnivået er rettmessig balansert ift. morgendagens inntektsnivå. Dette regnestykket er egentlig ganske enkelt, men fortsatt med en vesentlig usikker faktor mht. inntektssiden selv om kontraktsinngåelser i 21/22 har gitt noen gode indikasjoner. Tilsvarende kan for så godt sies om historien, og hvor det foreligger godt tallgrunnlag om ratenivåene i et balansert og/ eller godt marked. Det anføres eksempelvis at 26 (OCV)* 500k (Dagsrate)* 90 (Kvartal)= 1,17MMNOK pr. Kvartal. Dersom man legger til AHTS/PSV-inntektene fra 3Q21 så ender man med en samlet kvatalsinntekt på 1,962 MMNOK og da begynner det jo virkelig å hjelpe mht. nedbetalingsevnen og da altså uten ytterligere vekst innenfor disse segmentene.

EK:
SOFF antas å ha egenkapital på 3,1-3,2MMNOK pr. 31.12.21. Dette skal være mer en tilstrekkelig til å unngå ytterligere problemer knyttet til dette slik markedet nå utvikler seg. Det anføres samtidig at det for SOFF ligger et ikke ubetydelig potensial knyttet til mulige oppskrivninger.

NM:
Dette forholdet er diskutert opp og ned i mente, og derfor; No problem er min konklusjon, og da har jeg hensyntatt muligheten gjennomføring av en investeringsemi men som jeg av ulike grunner ikke tror kommer til å skje.

Windstaller:
Spennende, men likevel et forhold jeg personlig ikke tillegger vekt pt.

LPS:
SOFFs leder fremstår som både troverdig og etterrettelig, og med god forståelse for de vesentlige markedsfaktorene og hvordan han strategisk skal forholde seg til dem. Han- og hans organisasjon tror jeg er et viktig suksesskriterier for SOFF, og jeg skjønner godt hvorfor GF tilkjente han rabatt på inntil 10% av aksjene. Sistnevnte er forøvrig en av flere grunner til min konklusjon Vedr. NM ettersom det er knyttet viktige forutsetninger/begrensninger til denne aksjeopsjonen.

Flåten:
Meget godt egnet- og riktig balansert flåte. Det viktigste er kanskje likevel at SOFFs rekonstruksjon ble basert på bransjens dårligste rater/inntekter herunder med det beste potensialet for inntektsvekst hvilket vi allerede ser.

Renewable flåten:
7 av 7 skip er i virksomhet fra 2Q22 hvorav 3 skip trer inn i nye, og bedre betalte kontraktsarbeider ila 1Q22. Normand Fortress er eneste skip med behov for ny kontrakt da eksisterende kontrakt utløper i overgangen 1Q/2Q. Slik markedet nå er representerer dette, slik jeg ser det, bare en ytterligere mulighet til inntektsvekst.

Subsea flåten:
Alle 19 skip i virksomhet og med en rekke nye kontraktsarbeider som innledes ila 1Q22 som vil bidra til høyere inntekter på lengre sikt, samtidig som noe lediggang mellom arbeidene riktignok vil redusere disse noe i 4Q21/1Q22. Det er spesielt for denne delen av flåten at markedet har gitt/ skapt og i ytterligere grad vil bidra til muligheter for gode inntekter fremover, og jeg tror/håper faktisk på bidrag herfra som gir grunnlag for sorte tall kanskje allerede fra 2/3Q22.

AHTS flåten:
Litt over halve flåten går på lange- og til dels nye kontrakter hvilket tegner godt for inntektene fremover, men hvor man er avhengig av en nogenlunde fungerende spot for å opprettholde/øke resultatet jf. 3Q21. Merk riktignok at historien kan vise til vesentlig høyere en dagens rater, og at god markedsstrategi med ytterligere skroting vil kunne gi hyggelige muligheter.

PSV Flåten:
Godt over halve flåten går på lange- og i stor grad nye kontrakter hvilket tegner godt for inntektene fremover, men hvor man også her er avhengig av en nogenlunde fungerende spot for å opprettholde/øke resultatet jf. 3Q21. Merk riktignok at historien også for PSVer kan vise til vesentlig høyere en dagens rater, og at god markedsstrategi med ytterligere skroting vil kunne gi svært hyggelige muligheter.

Vurdering av 4Q21:
4Q21 vil inntektsmessig sett bli tidenes beste 4Q-resultat for SOFF. Man vil ikke kunne vise til helt samme nivå som i 3Q21, hvilket i stor grad skyldes lediggang mellom kontrakter innenfor Subseaflåten. Her må det påregnes at vi ryker på ca.200-250M i ytterligere tap av egenkapital- som hensyntatt over.

Vurdering av 1Q22:
Det er litt for tidlig å ta endelig stilling til dette, men trolig vil lediggang mellom kontrakter innenfor Subseaflåten samt det faktum at det er lavsesong bidra til at vi også dette kvartalet. Også her må det påregnes at vi ryker på tap av egenkapital, men ikke mer enn at vi trer inn i 2Q22 med nært opp til 3MMNOK EK.

Vurdering av 2Q22:
Herfra begynner det å se svært lovende ut, og da tør jeg ikke engang begynne å tenke på 3Q………

Dette var noen av mine tanker om status og fremtidsutsikter, men som må ses i lys av at jeg lenge har vært- og fortsatt er offshoreentusiast og SOFF-aksjonær.

Dere får uansett ha lykke til med egne vurderinger- og investeringer!

11 Likes

Kommer ett støt mot 10 igjen i 14.00-15.00 tida:)

2 Likes

Nydelig arbeid- enig i stort sett det meste her. Veldig usikkert hvor mye dødtid/ubetalt tid csvene vi har diskutert i 3mnd nå egentlig har hatt…

Og ang Fortress- jeg er nokså sikker på at det der kommer en forlengelse eller noe annet de allerede vet om, for den enste jobben er oppstart april 2023 og det ville vært merkelig om de gikk for en slik løsning dersom de ikke hadde kontroll på de 10-12mnd imellom oppdragene.

Da er vi faktisk også enige om det vi evt. er uenige om :wink: men dette er blant flere “ess” jeg valgte ikke å uttale seg om. Vest Afrika er et annet eksempel på dette,

Hvis salg av Maximus idag, hvilke pris kan vi forvente mener dere? Tror den kan gå for en meget hyggelig sum

Nok en gang skjer korreksjonen intradags, og trekker videre nordover

Merksnodige greier-og veldig sterkt…

Er handelen stoppet?

nei.

Definitivt, men skipet må i så fall selges med kontrakt eller til konkret arbeid og hvor det er kontrakten/arbeidets betingelser som vil definere verdien. Den kommer derimot ikke til å bli solgt ettersom partene vil dra langt større fordel av å beholde skipet med tilsvarende kontrakt/arbeid

1 Like

Syns kursen holder seg meget pent. Kan se ut som noen større plukker her

Ny Pris 4000 mill…eller mer.
ergo salgs pris i markedet nå kanskje 2500mill

men hvis markedet drar til…så er verdien minst 4000mill. pga timing…

dette er min mening

mener NM er skrevet ned til 2400 mill allerede

1 Like

Så passerte vi 2M aksjer omsatt også idag- allerede

1 Like

Fin fint volum