Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Takk for den rørende omtanken :wink:

Situasjonen du peker på er ikke over, men markedet har åpenbart begynt å diskontere svært bedrede utsikter for SOFF. Volumøkningen siste uka er eksplosiv, opp i 40-50 ganger volumet som ofte har vært det siste året. Jeg nekter å tro at det er kun risikovillige småsparere og en og annen Grove eller Vollvik-klone uten peiling som har dratt opp aksjen.

Har vært med SOFF adskillig lengre enn ett år og har tapt desto mer, men har fortsatt tro på at dette vil bedre seg, men det vil ta tid. Beskjeftigelsen øker, men ratene må kraftig opp om det skal bli lønnsomt.

Kraftig er litt i det ytterste laget vil jeg tørre å påstå. De kontraktene som har hatt med verdien har vært over breakeven så langt jeg vet.

De har blitt kvitt en god del skip i forbindelse med restruktureringen og fått noe lavere kostnader også. Enn så lenge peker det en retning og det er framover. Vi finner fort ut hvordan det egentlig er rundt Q2 og Q3, men da vil nok forutsetningene alt vært priset inn i kursen.

Edit: rettskriving

Det har du rett i. Jeg vil likevel hevde situasjonen/makro aldri tidligere har vært så bra som nå. Det er underinvestert i olje og det skal investeres i fornybar. SOFF har en fot i begge bed.

Håper selvsagt du har rett, men jeg misliker den omleggingen til annet drivstoff og sannsynligvis høyere kostnader. Er det for å bedre image eller ut fra rasjonelle , bedriftsøkonomiske vurderinger?

Tenkte mer på at de eldre skipene var «sunk cost» som de ble kvitt

Ja, det er ikke et positivt syn å se alle SOFF-skipene i opplag i Bøvågen, så det beste er nok å bli kvitt “daudkjøttet”. Men når det gjelder engasjementene innen offshore wind, er jeg skeptisk om det innebærer økte investeringer, for ingen vet hvor lenge denne politisk drevne aktiviteten vil vare om det betyr bruk av statsbudsjettet. Aker er i ferd med å bli ødelagt av håpløse “grønne” initiativ, så mitt håp er at ikke Røkke (eller hans søø/datter) er innvolvert i SOFF direkte.

1 Like
1 Like

Det er vel dette som på reklamespråket kalles “windows dressing”.

Jeg tror ikke disse endringene på skipene gjøres ut fra rent bedriftsøkonomiske prinsipper. Jeg tror det handler mer om “License to play” (og det @Metallian nevner ifht window dressing. Skal du være med å kjempe om de mest attraktive prosjektene og anbudene så må du stille med kvalifisert materiell. Sånn er det i alle bransjer - det krever litt R&D (og penger/investeringer) å kontinuerlig “remain relevant”.

EDIT: Så kan du jo argumentere for at det jeg skriver faktisk er rene bedriftsøkonomiske prinsipper :wink:

Da hadde vi 3. intradagsbunn på 14kr på 2 dager. Nå må vi opp og over dagens høy og helst gårsdagens slutt. Jeg uttaler meg her på helt kort kort sikt (typ timer / dager).

1 Like

Har tatt litt Soff idag. Trur på rekyl, men fortsatt størst tru på Sioff

2 Likes

Ja, fattiglapper kler seg gjerne opp i lånte “fjær”.

Equinor bla har utslippskrav som en del av kriteriene for lengre kontrakter nå, dette er nok mer bedøk enn grønn vilje😄

Equinor er ikke akkurat et godt eksempel på bedøk, men dessverre har det makt til å tvinge også andre, som ikke har samme fordeler, ut på galeien.

22/02/22 [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS Tow out of Njord A, 10 days firm + D/D 21 12/03/22 NOK 400000

2 Likes

Meglerhus maler sin egen kake iallefall.
18/02 kjøpte SEB 1 000 000 aksjer.
I går var Bent Rølland gjest i økonominyhetene.
Snakka 20 sek om doff og Soff, Thats it! Vekter seg i den ene og andre aksjen vart omtalt men ikke kjøpet på 1 000 000 i en handel…

Hva tenker dere om Q4 mtp noen av de faktorene som var med å prege q3. Da tenker jeg spesielt på Corona og valuta. Har noen oversikt over valutasituasjonen siden q3?
Spotten i q4 var jo ganske bra, men maximus hadde vel ikke særlig inntjening.

NM hadde svært begrenset inntekter i q4, et par tre andre csv’er vel det samme.
Spotten var vel omtrent som forventet.
Covid kostnader på ca 25 mill må nok også påregnes i q4 som de foregående kvartal.
q4 2020 var inntektene på 1175 mill, de bør komme inn betydelig over det er nå min tanke. NM var heller ikke i jobb det kvartalet.
Betydelig større aktivitet enn den gang totalt sett og ikke minst bedre rater på veldig mange av fartøyene sammenlignet med da.
Man bør også se en effekt av alle fartøyene som nå har forlatt opplagsbøyene enten til hugging eller salg.
Jeg tør ikke denne gangen å spå inntekter og resultat, men er sikker på at de totalt sett leverer forbedring på alle områder sammenlignet mot q4 2020.
Samtidig registrerer jeg at mange småsparer har kommet inn i Solstad de seneste ukene og etter hva jeg leser og tror tenker jeg nok at endel av dem har vel høye forventninger til q4.

Men, blir spennende å se.

Sapphire med TBA oppdrag fra 1.3 slikt elsker jeg, veldig spennende😄

2 Likes