Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hvor finner du den infoen?

Westshore.no

Jeg er også redd en del av de nye aksjonærene ikke helt er klar over hva de kan forvente.
Hva tror du om valuta situasjonen? Den er vel noe av den samme som i q3?

Valgte å ta alle chips av bordet idag og avslutte bet’et. Resultatet ble bedre enn jeg trodde på forhånd. Vil se an videre retning og ikke minst markedets vurdering av Q4 og uttalelsene der. Lykke til folkens!

1 Like

Lykke til videre. Kjøpte selv litt i dag;)
Utover det en grei dag tatt markedet i betraktning og at kursen har gått opp none stop siden 10 februar. Adekvat volum og til sammenligning med lignende selskaper har SOFF ikke utmerket seg særlig i negativ retning.

Her får du litt mer input. Kall det hva du vil.
Men det vil være positivt for vår utvikling. Ha en fin kveld

2 Likes

Hei, og god morgen!

Jeg har mistet litt av oversikten så; Hvem av de gamle “SOFF-traverne” er fortsatt med- og hvem har vi mistet gjennom de seneste dagene/ukene?

For egen del har jeg ikke solgt en eneste SOFF-aksje etter at jeg solgte store deler av trade-posten min for å ta et bet i SUBC for noe tid tilbake. Jeg kommer uansett ikke til å selge grunnbeholdningen før jeg har nådd mitt egne kursmål for SOFF og som er vesentlig høyere enn dagens kurs.

For de av dere som er “permanent” ute av SOFF; Gratulerer med gevinst, og lykke til med nye investeringseventyr!

For de av dere som er “midlertidig” ute av SOFF; gratulerer med gevinst og lykke til!, men husk samtidig at resultatene og guidingen vi vil komme til å se de nærmeste dagene etter all sannsynlighet vil vitne om at “morgendagens marked” allerede er i anmarsj, og at dette fort kan medføre at ny inngangsbillett til sektoren blir dyr(ere).

For de av dere som fortsatt sitter i SOFF: Det tror jeg dere har gjort lurt i, Dette ettersom aksjen er egnet for å trosse verdensuroligheter og renteøkninger som følge av et marked i forventet sterk vekst og med eiere, organisasjon og ressurser til å kunne profitere stort på dette. Og, med den inngangsbilletten vi har så skal vi nok få se at 2022 blir et svært hyggelig børsår.

2 Likes

Har sittet i Soff siden 2017 inkludert et surt tap litt før rekonstrueringen 2020🙈

Riktignok da aktiv på Hegnar før jeg ble lei alt utenomsnakket og flyttet aktiviteten min hit ifjor😄

Snitt 7,4 nå🥳

2 Likes

Eg solgte meg ut på 10,18 grunna bekymring for RSI for 9 dagar sidan, men klarte å komma meg inn att utan alt for store tap (1500 færre aksjer for same sum).

No er eg med til 30 and beyond, come hell and high tide (nynorsk)

Edit : 10,18

1 Like

Takk for gode oppdateringer.
Har vært investert i Soff siden desember 2020, men vektet kraftig opp på slutten av nedslaget til Hemen før Jul, og fikk snittet kraftig ned til 5,87,-
Har solgt en liten post på +13 men sitter på en “betydelig” mengde aksjer som ikke skal selges nå.
Kjøper kanskje noe tilbake dersom det oppstår en mulighet.
Er sterk i troen på at SOFF vil skyte fart i H2-22 og i videre fremover.

1 Like

Ser ut til å åpne grønt i dag :grin:

Vurdering av 4Q21:

Renewable fleet:
Faktisk 6 av 7 skip var i arbeid, samtidig som Fortress og Jarstein dro helt eller delt fordel av nye kontrakter. Estimert inntekt: 173MNOK som baserer seg på snittraten: 320k pr. dag og som er tilsvarende økning som mellom 2Q og 3Q21.

Subsea fleet:
Beregnet 14 av 19 skip var i arbeid (Usikre data pga opplag/ledigtid og evt. hva som var betalt av dette), samtidig som en rekke skip dro helt eller delt fordel av nye kontrakter. Estimert inntekt: 478MNOKMNOK som baserer seg på snittraten: 380k pr. dag og som jeg på bakgrunn av usikkerhet og forsiktighet kun har satt 12k høyere enn for 3Q21.

AHTS fleet:
Beregnet 15 av 23 skip var i arbeid samtidig som Ferking dro fordel av ny kontrakt. Estimert inntekt: 290MNOKMNOK som baserer seg på snittraten: 215k pr. dag og som jeg på bakgrunn av usikkerhet og forsiktighet har redusert med 10k jf. 3Q21.

PSV fleet:
Beregnet 32 av 46 skip var i arbeid samtidig som en rekke skip dro helt eller delt fordel av nye kontrakter. Estimert inntekt: 371MNOKMNOK som baserer seg på snittraten: 129k pr. dag og som jeg på bakgrunn av usikkerhet og forsiktighet har satt tilsvarende som for 3Q21.

Dette tilsier en beregnet totalt inntekt i 4Q21 på 1313MMNOK (4Q20,1175MMNOK), og som gir 5 416MMNOK (2020, 5026MMNOK) for året. og som nå normalt skulle tilsi at vi fortsatt har mer enn 3MMNOK i EK pr. 31.12.2021.

Jeg tror forøvrig ikke noe på at det vil bli gjort noen oppskrivninger i 2021.

Merk at snittratene er flate, og derfor ikke direkte samnenliknbare med spotratene. Jeg har på bakgrunn av denne beregningsmodellen tidligere underestimert inntektene, men gjør stadig nye grep for å komme nærmere den senere regnskapsførte sannheten.

Edit:
Jeg tillegger for ordens skyld at beregningsmodellen guider for brukbare tall for1Q22 og gode tall fra 2/3Q22 basert på nye kontrakter. Jeg er således rimelig sikker på at LPS kommer med en relativt hyggelig guiding i morgen!

9 Likes

Veldig bra jobba SRH. Blir spennende å se hvor godt du treffer på q4.
Sitter stødig i SOFF og har gjort det i litt over et år. Kjøpt gjennom hele 2021 og ikke solgt noe i 2022. Jeg tør ikke selge noe og vil heller sitte på litt opp og ned en periode. Tror uansett at vi skal betydelig opp i slutten av -22.

2 Likes

Takk for det! Er spent selv etter å ha gjort noen justeringer.
Jeg tørr heller ikke gå ut- og inn pga trade, for jeg er rimelig sikker på NM/Windstaller news kommer utenfor børsens åpningstid slik jo SOFF også gjør med års- og kvartalsrapporter.

Kikket litt på spotratene 2020-2021 for psv og ahts og tror ikke du tar for hardt i der:

Tall i KGBP

PSV Q4:
2020: 6,6-4,7-6,5
2021: 12,2-11,9-7,8

AHTS (overe 1800 bhp):
2020: 20-11,7-11,4
2021: 20,2-15-16,1

Enig med Solan, veldig bra jobbet SRH.
Tenker Q4 blir et kvartal som leverer røde tall på bunnlinjen. Tror heller ikke vi kommer til å se oppskriving av verdier. Det viktigste er at de ikke brenner for mye kontanter. Jeg er spent på guidingen de kommer med og rateforventning i de forskjellige segmentene. Forventer at de sier at CSV markedet begynner å bli stramt. og en betydelig bedring i rateoppgang. Dette er basert på de siste kontraktene som er meldt.
Sittet med aksjene siden nov 2020 og vektet meg opp under hele 2021.

2 Likes

Nei, jeg tror heller ikke det, selv om disse som sagt ikke er direkte sammenliknbare. Jeg skal se om jeg får endret modellen slik at jeg får ensnittkontraktsrate og en spotrate for AHTS/PSV fra neste kvartal slik at det blir lettere å sammenlikne. Problemet er at en slik modell påkrever døgnoppfølging av spotaktivitet for å kunne gi noen reell verdi.

1 Like

Tipper 1413 jeg. For jeg bruker å ligge 100m over andres estimater (og har vel sagt 1400 her tidligere i tråden)

Noen som vet hvilke CSVer som går av kontrakt neste 6 måneder? Det ligger mye spennende news der nå som de har begynt å melde verdiene på kontraktene.

Det er litt jevnt og trutt drypp med AHTS jobber nå, tror vi kan fortsette å se ok rater i området 200-400k en periode nå.