Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Jeg hadde 1300 som en grense mellom bra-og positivt overrasket. Har ikke sett på detaljene men inntektene øker altså 11% og vu vet det var litt nedetid på de store bla NM så jeg syns det var bra.

husk at NM heller ikke gav inntekter i q4 20

1 Like

Helt sant men var flere utenom NM og. Gleder meg til detaljene, må dykke😄

Vi får hente noen fulle sjøfolk sørover på kontinentet i morra tror jeg

Så får man denne også for q1:

"There will still be seasonal variations and 1Q22 will be a quarter with
lower activity than foreseen in the main season. This also includes a high
number of drydockings as well as mobilizations for new contracts. "

Så tenker at Roger nok ser fram til april/mai med ny inntreden, H2 tror jeg blir meget bra resultater.

Vi har vel alle forventet bedring fra 2020. Det ble det.
Jeg er fornøyd, men tror nok at en del har forventet mer og at vi kan få en reaksjon ned i morgen.

1 Like

Rodjer vi plukker deg opp i Lisboa om noen dager (10)

Er det bare meg, eller blir det trangt på vei ut av døren i morgen?

Nah, stronger for longer

Det blur det sikkert, mange som ikke kjenner selskapet og bransjen som trodde det skulle bli grønne tall, og FA vinklingen er jo typisk dem😄

«Dont buy what you dont understand and cant explain to a four year old in two minutes”. At det blir trang er jo forventet og Flott for dem som ser bedring og har cash til å ta i mot billigere aksjer.

2 Likes

Litt tja resultat. Bra at cashbalansen holder seg og at markedet er på vei oppover. Fortsatt en stor skute å snu. Så får vi se hvordan markedet reagerer. Jeg har jo tuppet ut 76% av aksjene mine i SOFF før Q presentasjon og har vel hatt 125% gevinst på det. Men jeg syns nå rapporten er ganske positiv og i tråd med guiding, men vil vel tro at jeg kan begynne å fylle på med flere SOFF aksjer igjen utover året. Ser jo at der er en del andre travere som har fulgt samme strategi. En bør huske på at en er inne i denne for det markedet som er forventet i de kommende årene.

1 Like

Vurdering etter 4Q21:

Først og fremst godt fornøyd med at beregningsverktøyet mitt begynner å bli riktig- bommet kun med 10MNOK på totalinntekten hvilket ikke er så galt selv om segmentinntektene ikke var helt korrekte.

Resultatet ble med andre ord som forventet nå som kostnads-, av- og nedskrivningsnivåer er blitt forutsigbare.

Renewable & Subsea fleet:
Kvartalet var sterkt preget av inhouse og ledigtid mellom ulike kontraktsarbeidere og som medførte en kraftig reduksjon i inntektene. Dette var forventet, og skipene er allerede - eller skal snarlig ut i arbeid med bedre avtaler. Dette blir jf. nytegnede kontrakter bedre allerede fra 1Q22 og veldig mye bedre fra 2Q22.

AHTS fleet:
Økte inntekter til tross for færre skip i arbeid. Her vil vi kunne flyte videre på lange avtaler, men er avhengig av fornuftig spotrater/utnyttelse for å opprettholde/øke inntektene. Men, dette ser jo ganske lovende ut om dagen- og for fremtiden.

PSV fleet:
Reduserte inntekter som følge av færre skip i arbeid. Her vil vi kunne flyte videre på nye lange avtaler (Vest Afrika), men er avhengig av fornuftig spotrater/utnyttelse for resterende del av flåten for å opprettholde/øke inntektene. Men, dette ser jo også ganske lovende ut om dagen- og for fremtiden.

EK & Cash:
Er tilfredsstillende dersom du tror på morgendagens marked, men nok ikke i like stor grad dersom man er skeptisk mht. om og/eller når dette kommer. Jeg er ikke overrasket, misfornøyd eller bekymret ift. status for dette.

Guiding:
Til tross for at jeg er inneforstått med at LPS er en konservativ mann er jeg litt skuffet over at det ikke brukes større fonter mht. fremtiden- det er det grunnlag for. Han mener sikkert at det er bedre å kunne vise til handling/resultater enn å predike de.

NM:
Som ventet intet nytt. Jeg er da heller ikke bekymret mht. dette.

Windstaller:
Hyggelig med budrunder, men åpner Champagnen først ved avtale-r

NB!
Det er verdt å merke seg at resultatet for Q421 ville blitt historisk høyt dersom det ikke var for den ekstraordinære inhouse- og ledigtiden som vi har hatt- og delvis fortsatt er i. Det borger svært godt for fremtiden, og som jeg nå tror vil bringe sorte tall allerede fra 2Q22.

13 Likes

q4 inntekt: bra fornøyd med Ahts og Psv.
Csv var ratene fortsatt lave fra nå utgåtte kontrakter. Regnet meg frem til rater ca 295 000.
Nye kontrakter som er inngått og starter i q1 og q2 22, blir det veldig mye bedre.
Normand Valiant ut av opplag, kontrakt fra q2.
Så et eksempel på forskjell Csv q4 21 og q2 22, (estimert ratesnitt til 450000 q2 22)
q4 21 20.529500090=545000000
q2 22 2345000090=930000000

4 Likes

Syns en del personer hauser dette Q4 ned.
Soff er ikke Eiof i størrelse, derav må en ha ro og tolmodighet. Så lenge guidingen er så bra som den er, og gjeldende kontrakter er såpass gode rater, vil dette bli bra.
Spennende i morgen å høre LPS angående Q4 og fremover. Får nok svar på en del da videre.

6 Likes

Antar jeg er en av personene som det tenkes på her.
Jeg mener ikke å hverken hausse eller baisse, jeg skal ikke inn i Solstad nå uansett. Jeg skal inn igjen på et senere tidspunkt, om kursen er 9 eller 19 på det tidspunktet spiller mindre rolle.
Jeg mener uansett at q4 var svakere enn jeg hadde håpet selv om jeg tippet mellom 13-1399 på inntektene.
Jeg synes drøye 10% økning fra q4 20 var svakt, de leverer 100 mill lavere enn q3 21.
Q4 er vanligvis et svakt kvartal og svakere enn q3 så det er kanskje ok.
De varsler samtidig om et rolig q1 og det henger selvsagt sammen med at flere fartøy ikke har kommet igang skikkelig med de nye kontraktene samtidig som spotten ikke har vært fullt ut godt priset med høy grad av utnyttelse.
Solstad vil utvikle seg positivt fra q2, men spesielt fra q3, da vil man få bra uttelling på de nye kontraktene.
Men, vi ser at inntektene må opp mot 1,6-1,8 mrd for å sitte igjen med positiv bunnlinje og det er oppnåelig.
Man skal ikke utelukke enkelt kvartal på opp mot og kanskje i overkant av 2 mrd i løpet av 2023/24 og da har vi meget god butikk.
Men, vi som mener de ikke leverte som håpet må nesten få gi utrykk for det synes jeg.

3 Likes

Du var ikke en av de😂

Ser ut som vi kan få en mer “normal” dag imorgen.

Det gikk altså 18 slutninger i spoten i Nordsjøen igår, mange av de AHTS og til gode rater. Usedvanlig høy aktivitet nå mtp sesongen.

1 Like