Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Det veit jeg alt om. Så solgte nesten alt på 15,6 første runde her på mandag

Det er utrolig dyktig gjort.

Nei det er flaks!

Hehehe. Den som utfører 6/10 trades uten tap er eksepsjonelt dyktig og tilhører verdenstoppen. 60 % av dem som investerer taper.

Tenker kursen vil følge klokka ut dagen :grinning:

Noen kjappe tanker etter presentasjonene idag. Foretrekker klart LPS på norsk, han er som de fleste mer avslappet på eget språk og litt friere da det er lettere å uttrykke seg “presist men upresist” på eget språk.

Salg/skroting:
37 fartøyer skulle vekk, dette ble endret til 36 da Fortress ble aktivert ifjor (den jobber jo og tjene rpeng nå), av disse 36 tolker jeg han dit at det er 6 igjen og han sa vel rett ut at disse er borte før Q3. Det er penger spart og litt cash inn og tenke rjeg.

Maximus:
Jobb mesteparten av 2022 prdd, og han virker ikke usikker her i det hele tatt så jeg antar de har gode indiskasjoner på tilfredsstillende langtidskontrakt 2023-fremover.

PSV:
Her sier han ikke så mye, men nevner at Tantalus og Triumph skal aktiveres. Dette er nok den mest utfordrende delen av flåten pga stor overkapasitet-men det bedrer seg sakte men sikkert her og tolker jeg.

AHTS:
Her kom han med noe meget interessant- vi så jo dette antydet av Fearnley var det vel og for litt siden- det er økende etterspørsel etter store/moderne AHTSer flere steder i verden. Han sier rett uta t Soff vil sende AHTSer fra spotten og “ut i verden” på kontrakter-slik RAnger ble for et års tid siden. Dette vil gi mer stabileinntekter, samt legge press på ratene på de som blir igjen i spotten. Meget positivt.

CSV:
Her er det meste sagt- det blir knapphet på disse båtene nokså snart, det sier LPS og det vet vi flere andre sier også. Det er her de store pengene er. Han sier også at allerede fra Q4 til de inngåtte kontraktene i Q1 er det økning-det går bare en vei.

Utgifter:
I Q1 blir det foretatt mye vedlikehold-det har vi som bor i verdens navle (Karmøy) sett med egne øyne, det fyker Soff båter til og fra kai, inn og ut av dokk-samt at det ska aktiveres en csv (Valiant) og ihvertfall 2 psver (Tantalus og Triumph). Dette koster- jeg sier det allerede, Q1 blir ikke noe vendepunkt med grønne tall, hehe! Dette gjør de nå sier LPS fordi det er fra Q2 de bedre tidene skal slå inn-og da skal flåten være klar. Vi ser det på vedlikeholdstimningen, vi ser det på posisjoneringen mht lengde på kontrakter. Se på Dof-de har 60 båter og har 3 ganger så stor backlog som Soffs 90 båter-og dette er ikke bare fordi de har bedre rater, det er i hovedsak fordi de har lange kontrakter som de har inngått. Her har Soff posisjonert seg annerledes, noe LPS sa allerede på Q1 presentasjonen i 2021- de skal ha ledig kapasitet når andre ikke har det og behovet er størst. Han nevner g at det investeres i grønnere løsninger-dette vet vi vil bli mer og mer viktig, feks Equinor bruker allerede dette kriteriet når de legger ut jobber.

Windstallr:
Hewr fikk vi en meget god-om liten- nyhet. Første kontrakten for Windstallr alliansen ble underskrevet igår! Denne innebærer jobb for 2 av Soffs båter. Dette er en liten kontrakt og det børsmeldes ikke-det kommer nok en “samlenyhet” vil jeg tro fra de 3 partene inkludert- Soff/AkerSOlutions/Deepocean. Positivt er det uansett-det er det første konkrete resultateta av samarbeidet.

Til slutt skal jeg igjen leke litt med tall-fordi jeg er ingeniør og liker å leke litt med tall og fordi noen har skrevet i flere fora nå at “de ikke forstår hvordan Soff skal kunne tjene penger”

Jeg bruker for enkelhetsskyld tall i millioner og bruker 325 dager (89% utnyttelse, som er omtrent det csv hadde i Q4 litt høyer eenn psv og ahts hadde)

PSv:
45 båter. Rateøkning 10k/dag 325/365 dager utnyttelse
45X0,01X325= 150 mill

Ahts:
15 båter. Rateøkning 100k/dag 325/365 dager
15X0,1X325= 490mill

CSV:
25 båter. Rateøkning 250k/dag (omtrent det Dof har idag ) 325/365 dager
25X0,3X325=2,03 mrd

Totalt:
150mill+490mill+2030 mill= 2,67 mrd. Økte inntekter. Ikke inntekter. ØKTE inntekter.

Optimistisk? Tja-muligens. Men ingen av ratene jeg oppgir er høyere enn det man oppnår for enkelte skip/kontrakter idag. CSV ratene jeg bruker er ikke høyere enn det Dof har i snitt på sine csver idag omtrent. Jeg har bevisst justert ned antall skip (psv/ahts litt) og utnyttelsen er ikke høyere enn den er i gode kvartaler.

Legg også merke til det LPS sier om kontraktstyper-de går nå helt bort fra “jeg er klar når du trenger meg” kontrakter, og over til sesongkontrakter og helårskontrakter. Dette viser klart at “maktposisjonen” mht kontrakter er i ferd med å flytte seg.

10 Likes

Meget god oppsummering. Gir nok et ganske realistisk bilde av Solstad og veien videre.
Til inntektsiden, så vil de og øke etter hvert som båter blir reaktivert, nå i første omgang med Valiant, Tantalus og Triumph.

Solid oppsummert ja! Spent på hva som skjer for AHTSene når Normand Sirius kommer hjem fra Australia og skal inn i spotten i april, hadde vært flott å sende en eller to av Solstad sine ut på faste kontrakter i utlandet slik du skriver. Er det Sapphire og Sigma som er mest aktuelle å sende ut da, de er vel nylig klassifisert eller hvertfall fått vedlikehold i dokk relativt nylig, samt fått riktig navn og fargeprofil?

1 Like

Drott og Prosper er jo “creme bruleen” av AHTSer,. er ratene gode nok er de mest aktuelle-men dette er jo spotens mest populære båter også sammen med Sandefjord/Saltfjord. Sapphire og Sigma er på trappetrinnet under, men dette er også flotte båter, REM stolthet i sin tid og veldig sammenlignbare med RAnger som for til Australia for et års tid siden. Det spørs litt hvor og hva men det er disse 4 jeg tenker på i første omgang da de går i spotten prdd og fyller alle krav AHTSer får normalt.

1 Like

Er Sirius på vei hjem fra Australia, trodde de hadde kontrakt til 08.23 for Inpex. Jfr melding 20.11.20
Gjelder det og Scorpion

SOLSTAD BEMANNER OPP ANKERHÅNDTERINGSSKIPET NORMAND SIRIUS | FINN.no denne viser til at Sirius er tibake i Norge i april.

Ranger ser også ut til å være ferdig med sin kontrakt i Australia i begynnelsen av Mars ref spot sidene til SOFF.

Ser en på Braemar så kan det se ut som TBA jobben til Sapphire strekker seg til Mai

2 Likes

Sirius og Scorpion er begge fortsatt i aktivitet utenfor Australia

Takker. Da får jeg føre opp Sirius på overvåkningslista.

1 Like

WTF skjer i Soff?

Smart money fra bunn og opp

Buhuhu, hadde aldri trodd denne skulle komme som ei kule opp igjen over 13. Syns den virker sterk som fy. Skulle gått all in på 11.

Kan virkelig ikke klage på omsetningen i dag heller. Hadde fryktet at vi skulle mer ned i dag. Positiv overraskelse og det betyr folk ikke hadde så urealistiske forventninger som jeg trodde. Vi har blitt kvitt en del kortsiktige lykkejegere.

2 Likes

Ja bare og se fremover nå på alt som kommer til og skje med SOFF,håper det var siste gang vi så 12 tallet.

Helt klart, er egentlig positiv til Q4 resultatet og skulle inn igjen, men tvilte på om jeg ville inn igjen idag eller avvente til mandag, så var vell mest der han klarte å dra meg inn, så langt ser det værtfall ut som 11 var en fin inngang igjen :slight_smile:

Nå begynner Ahts ratene å bli bedre BB Octopus GBP 50000 for Shell

2 Likes