Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Det er jo helt hinsides at den lille båten får så mye… Da blir det spennende å se hva den Wellsafe jobben gir… og hvem som rekker inn for å ta den. Njord og Magne Viking + Skandi Hera kanskje?

Der berget Berging&Bukser 1.kvartal gitt :smiley:

1 Like

For en dag det har vært i SOFF. Kom meg inn i full fart med en stor post når det oppstod CB auksjon på 10.98. Deilig å bare lukke telefonen ned da og stå på ski mens SOFF fetet seg opp hit :sweat_smile: Da er jeg med igjen så får vi se hvor lenge jeg holder denne gangen. Ingen konkret plan siden inngangen var så akutt…! God helg når den tid kommer, folkens! :sunglasses::v:

5 Likes

Vi rekker vel kanskje 5M- aksjer i omsetning i dag. Det er veldig bra, og det har jo gått en del større poster også

Skulle ikke hoppet av etter Lisboa

Ble ikke så ille men var mye opp og ned idag🤔 og såååå nært 5mill aksjer omsatt😄

En ny god uke for alle soff-aksjonærer, og med oppløftende lovnader fra LPS om en ytterligere gryende fremtid.

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg! :wine_glass:

1 Like

Selskapet genererer ekstremt lite inntekter, sett oppimot gjelden.
SOFF har også snaut MNOK 4 i omløpsmidler, men totalt rentebærende gjeld på MNOK 21. Total egenkapital er MNOK 3, altså drøyt 12% av gjelden.

Likviditeten er ikke akkurat særlig bra. Skjønner ikke hvorfor denne har gått 200% på noen måneder? Lukter restrukturering

Det du lukter er mangel på informasjon. Selskapet er restrukturert høsten 2020 og dette innebærte avdragsfrihet fram til 2024.

Med andre ord er det enda tid for selskapet å vise at de kan betjene gjelden.

2 Likes

Ja, det er nyttig informasjon du kommer med. Kjenner ikke veldig godt til selskapet (er ikke investert selv) men registrert at det har gått så det koster etter siste månedene. Jeg leste kvartalsrapporten og tallene er ikke akkurat veldig bra. Det kan ingen benekte.

Kan gi deg en kort oppsummering på det jeg husker. Selskapet gikk gjennom en restrukturering høsten 2020 og det innebærte blant annet avdragsfrihet, kvitte seg eldre inaktive skip og samt kvittelse av 33% av gjelden. Hovedgrunnen til at den har gått opp vil jeg tippe er av flere grunner:

  1. Gjennom siste halvdel av 2021 ble den presset ned av Hemen Holding (John Fredriksen) som drev et enormt nedsalg av aksjer (rundt 6 mil om ikke mer). Hvis du tracker tilbake ser du at volumet ikke var på samme nivå som i dag og dermed tok nedsalget enormt lang tid.
  2. Q3 var veldig bra, utenom valutatap og coronautgifter hadde selskapet ca. gått break-even!
  3. Man har sett generell fremgang av supplymarkedet. De har vist fremgang kvartal til kvartal sammenlignet med året før. Q4 så var NM (Normand Maximus, deres største skip) på klassing (kan sammenlignes med EU-kontroll for biler). I tillegg var det lite i spotten. Q4 er generelt rolig sammenlignet med andre kvartal.

Q4 var egentlig litt som forventet for oss som har fulgt den over lenger tid med tanke på forutsetningene. Aksjer prises som regel 6mnd fram i tid og det er Q3 - som jeg tipper er det som sender SOFF videre og viser deres evne. I tillegg til nedsalg, bedre forutsetninger solgte et av de andre supplyselskapene Neptun til en god pris som viser litt av verdiene til disse flåtene. Det tekniske bilde til SOFF tok også en u-sving rundt nyttår. Anbefaler facebook gruppen dersom man vil «catche opp» der er det en del nøkkelinnlegg, men husk å gjøre alt basert på egne vurderinger og ta ting med en klype salt. Du investerer med hodet og ikke hjertet

1 Like

Vanvittig turnaround fra LOD. Kjempevolum, og opp over 20 prosent fra intradag bunn. Vanligvis er det ofte 2-3 dager reaksjon etter et resultat. Her ser det ut for at vi gjorde oss ferdige i dag. Men den omsetningen vi har sett, må også meglerhusene komme med analyser. Aksjemarkedet ligger alltid i forkant. Tror ikke man kan ligge på været i tre måneder her før posisjonering.

4 Likes

Tusen takk for et meget godt og utfyllende svar. Det kan jo forklare noen av årsakene til at aksjen har gått hardt de siste ukene, selvom rapporten er så der.

Det er jo et “bet” på at de før 2024 øker inntjeningen/reduserer kostnaden nok til å betjene lånet da.

1 Like

Ut fra tallene er det naturlig å komme frem til den konklusjonen som du gjør. Tallene sier likevel bare noe om fortiden. SOFF er ikke vanskelig eller særlig komplisertet. Det anbefales derfor å sitte seg bedre inn i casen enn det du gir uttrykk for å være i besittelse av. Tråden her er en flott start.

Hyggelig å være inne i Soff igjen, etter ett par uker med tynn beholdning. Det er vel mange av oss som solgte det meste på rundt 10, og trodde på en liten nedtur etter den dobbelt seg så raskt, men med det «trøkket» det har blitt etter hvert med både volum og kursutvikling (noe annet enn det var å sitte litt for tungt i soff i hele fjord høst) så kjennes det godt å ha et bet her igjen :slight_smile:

5 Likes

Bunnet ut idag ser jeg etter mine analytiske evner. Kan ikke skryte på meg, men ser ikke for meg det om ikke det blir krig i hele Europa.

Jeg har alltid oppfattet meg selv som litt synsk. Det er dog ikke bevist, enda… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Der gikk Wellshore jobben, 3 ahtser til over 600k/dag😳 ingen Soff😄

Vi får glede oss over veldig fine rater😁