Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Da er Sirius rettet nesen mot Singapore- og derfra kanskje hjemover

1 Like

Dere som fÞlger med pÄ hvor de forskjellige rederiene sine skip har oppdrag. Er der rederier som har kontrakter i Russland som nÄ vil bli rammet av at rullegardina nÄ er dratt ned mellom Europa og Russland?

Er ellers helt forferdelig det som skjer Øst-Europa nÄ 

1 Like

Jeg fĂžlger kun Soff, Sioff, Eioff, Dof, Havila og Subsea7 sine skip, og finner ingen av de operative i Russland pt

3 Likes

Viking Supply er litt buttfakked nĂ„đŸ˜‘

Ysikker pÄ om de har startet aktivering av de 2 ahtsene som skulle slÄ fÞlge med de i spotten de neste 2 somrene+oppsjoner


Soff har ikke direkte arbeid som berlres men harcet kontor i Odessa og endel russiske/ukrainske mannskap


1 Like

Hei, og god morgen godtfolk!

Jeg har nÄ gjennomgÄtt alle de seneste fremlagte 4Q-rapporten, og med mange interessante funn og som for meg bidrar til fÞlgende hovedkonklusjoner;

SOFF fastholder sin strategi med tilretteleggelse for en fremtid i et bedre marked, og med de “kostnader” dette innebĂŠrer for 4Q21 (og 1Q22). Starter 2022 med drĂžye 3MMNOK i EK, ca. 2,5MMNOK, og en styrket backlog basert pĂ„ bedre kontrakter. Ingen opp- eller nedskrivninger.

DOF sliter meg gjeld og EK- og utrolig nok med gode rater fra tidligere/eksisterende avtaler som bidrar til fortsatte nedskrivninger til tross for et generelt sett bedret marked (sikkert ogsÄ som strategi ift. rekon). Et rekonstruert DOF ser derimot ikke uinteressant ut.

EIOF med positivt resultat- etter oppskrivninger.

HAVI med positivt resultat- etter ca. 15% oppskrivninger av flÄteverdien basert pÄ fÞlgende:
Forventet Þkonomisk levetid pÄ 30 Är for det enkelte fartÞy er opprettholdt. For fjerde kvartal 2021 er det netto reversert tidligere nedskrivninger for flÄten med NOK261 million. For hele Äret utgjÞr netto reversering NOK 235 million.Reverseringen anses forsvarlig basert pÄ markedsutviklingen som er mer positiv enn tidligere til tross for usikkerhet og fortsatt overkapasitet

Interessante forhold
SOFF opererer med 20Ă„rs forventet levealder.
Gjeld/flÄteverdi er direkte knyttet til av- nedskrivningsforhold. Har da SOFF da egentlig sÄ mye gjeld ift. Þvrige rederier? (15% av en flÄteverdi pÄ 17MMNOK ville vÊrt en hyggelig start pÄ 2022)
Gjeld/inntekter og resultat endres fort ved (potensial for) inntektsvekst. Har da SOFF da egentlig sÄ mye gjeld ift. Þvrige rederier? (Potensiale for snittratevekst er hyggelig :wink: )

Hva tenker dere?

30 Är er helt tullete for psv, usannsynlig for ahts og sÄvidt innafor for enkelte csver er min mening om det Havila driver med. SOFF pÞser ut 20 Är gamle ahts/psver til skroting og Kina sÄ at noen kan mene det er naturlig Ä nedskrive over 30Är fremstÄr for meg useriÞst.

100% enig.

Et viktig poeng er likevel at SOFF har sunne og formĂ„lstjenlige prinsipper for dette, og at der HAVI har mulighet for oppskrivninger sĂ„ skal kanskje SOFF muligens ha “minst” det samme!?

Merk forĂžvrig at EIOF har tilsvarende prinsipper som SOFF

1 Like

Det forundrer meg dog at Dof spesielt klarer Ä fÄ til slike rater i et marked der de andre ikke makter.

De er flinke, de har en fordel med koblingen til Dof Subsea, fine bÄter og ikke minst-de har en meget sterk posisjon i Brasil hvor de har de flinkeste i bransjen tror jeg nÄr det gjelder Ä treffe pÄ anbudene.

Og DER forsvant Sapphire ut av spoten, sÄ den mai-kontrakten starter nok nÄ. HÄper vi fÄr litt info der.

1 Like

Fader, kjÞpte Dof. Her mÄ det vÊre duket for litt oppgang

Jeg ville vĂŠre veldig forsiktig med Ă„ plassere penger pĂ„ DOF og HAVI med mindre man har svĂŠrt god kontroll pĂ„ “rekonstrukjonsfellene” som finnes der

1 Like

Passer pÄ, men oljeservice vil vÊre bra i disse tider mener jeg

1 Like

Exercise of warrants, conversion of convertible loan

Salgpress fortsatt, men blir godt tatt i mot.

Hyggelig rate for RemFortress (Psv) GBP 26000, jfr Braemar

Normand Sapphire 2 month firm fra 01.03, jfr Seabay

2 Likes

Jeg drev i helga pÄ med en tidslinje for kontraktene for CSV ene men har et par jeg er usikre pÄ- har noen info om kontraktene til:
Normand Installer
Normand Poseidon (Stemmer det at den erstattet Saga til Q1-24?)

Poseidon er vel 1 Ă„r inni en 3 Ă„rs kontrakt for Petrobras i Brasil.

1 Like

Installer, har jeg ikke klart Ä finne noe pÄ, begynner Ä lure pÄ om det kan Ä sammenheng med at det er et jv selskap og Solstad ikke stÄr for nyhetene pÄ den, er for tiden i Mosambique.

Poseidon er pÄ 3 Ärs kontrakt i Brasil. Startet q1 21, jfr melding 11.05.20 og 30.10.20