Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Brutalt. Spennende og skremmende :slight_smile:

Dette var mer skummelt enn spennende for min del


Spill over

Husker jeg kjøpte mpcc til marge 5 kroner og kastet aksjen på 7.22. Tenkte det var toppen for en stund. Gidder ikke holde på sånn lengre.

1 Like

Tror alle måter å håndtere slike ting på er rett - bare man er bevisst på hvorfor og når man går inn og ut av et papir. Fryktdrevet handel fører ofte til sterke reaksjoner (iaf hos meg) så en litt bevisst entry/exit hjelper med å (bedre) leve med utfallet av kurs etter entry/exit. :cowboy_hat_face:

3 Likes

Det er kloke ord @Hpbjorn, særlig det om risiko.

Appliserer til børs og forøvrig livet ellers :sunglasses: :v:

Jeg har gjort to store brølere i min korte aksje"karriere" jeg håper å ha lært av-de har motsatt fortegn…

Kjøpte NEL på 3,5-solgte på 10… omtrent et år vel fæør den var på 35…

Kjøpte Soff 2017 var det vel på 5kr, den gikk opp til 8-ish før den falt jevnt…tok tapet ikke så lenge før rekonstrueringen og solgte under 1kr… Gjorde 3 feil der- feilberegnet når rateoppturen/oljeoppturen skulle komme, feilberegnet gjelden og var ikke klar over hvor mange av båtene som var i opplag/på vei ut mm noe som gjorde at alle regnestykkene mine ble feil. Lærte mye der-nå har jeg omtrent alle båtene til Soff “i hodet” :smiley:

Når det gjelder Soff nå er det vanskelig-normalt skal man selge-ihvertfalkl delvis- når man har gått 100%+ på så kort tid. Men jeg tror på mer… men det tenkte jeg om ACC også når min lille post der var gått 500%-nå er det vel “bare” 250% …

1 Like

SOFF er et klassisk binært "win/lose"case. Høyt giret. Nå begynner markedet gradvis å prise inn at vi faller ned på “win” scenariet. Med kurs på 20 kr og kun 1,5 milliarder i MCAP er vi fortsatt bare såvidt over konkursprising. Fortsetter markedssituasjonen å bedres fram mot 2024 slik flere av oss prediker, og SOFF får “normale” sunne indikatorer (grønne tall, sterk EBITDA etc.) er det ikke noe problem å se for seg kurser på 100 og 200 kr (MCAP hhv. 7,5 og 15 milliarder) basert på normale multiplikatorer.

3 Likes

Tror det er viktig å se på det som erfaring og ikke “brølere”. I alle ekstreme vendinger (skapt av makro eller individuelt per aksje) så vil det være sterke krefter i sving og når eksponeringen er stor (nok) så vil det være relativt vanskelig å foreta rasjonelle valg og handlinger. I èn situasjon / papir så var det helt rett å gjøre en annen gang var det helt “feil”. Strategi og plan er alfa og omega for å lykkes - uansett om man er long, short, trader, etc.

Kikket på porteføljen min her på TI nå (som jeg ikke har oppdatert på flere uker - hadde 67K aksjer med snitt 6,67 (fra 1.5år siden) som i dag jeg hadde hatt en gevinst på over 800TNOK. Men jeg unngår å tenke på dette som “tapte penger” - snarere at jeg handlet som jeg gjorde av gode grunner. Det var ikke akkurat det mest realistiske utfallet at vi skulle snuse på nesten 20kr kun 1 mnd etter å ha solgt ut alt på ca. 8kr. Litt bittert men jeg rettferdiggjorde salget der og da og bevegde meg videre.

Strategien min generelt i dette urolige makrobildet har vært korte og opportunistiske bets/opphold og så langt har dette kastet godt av seg de siste ukene. Når jeg snart er ute av SOFF igjen (ved ca. 20kr) regner jeg med å ta en relativt lang pause fra børs for å unngå “stock exchange fatigue” (og være mer effektiv med jobben som faktisk er levebrødet mitt) og unngå skikkelige frykt/emosjonsbaserte børs brølere :slight_smile: (experience / trading wisdom rant off) :cowboy_hat_face:

4 Likes

Veldig bra. Tar tid, ressurser og stressmestring dette. Har vurdert det samme.

Registrerer at han Coolbreeze på twitter (utbytteporteføljen) har lagt ut en post om at det går ann å shorte SOFF nå. Skal ikke spre eder og galle, men jeg lar meg ikke skremme - altså jeg hodler.

Hehe makan

Han er vel ikke noe annet enn en hauser, siste jeg gjør er å høre på han. Bare å sjekke ut hva han gjorde med Scana.

eller baisjer, vet ikke hvordan det staves. Vi er samstemt.

Som soff aksjonær kan man si seg fornbøyd om kursen har gått opp 10 eller 20 pr.

Jeg tar for min del gjerne en periode med shorting- skal uansett ikke ut før de eventuelle shorterne har tapt pengene sine

Edit: På litt kortere sikt kan det jo for så vidt lykkes

Om en vil tape penger gjør en det

1 Like

Selv om den har gått vilt, hadde ikke jeg tørt å shorte denne over helga

Nei, det er høyrisiko. En kontraktsmelding så kan det bli texas, 15% opp idag på rød børs

1 Like

Eller LPS var skikkelig sadistisk og lanchet news om NM

2 Likes