Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Hva - sett!

Raten på WIV

Så det. Men dette kan vel være good news for soff selv om ratene er på andre fartøystyper?

Unødvendig å si fin korreksjon men RSI er 60, så tut å kjør oppover når det roer seg litt👍

Vanskeleg å seie. Viktigaste er nok at det er bull for heile bransjen ved at dei sikrer seg på så lange kontrakter. Utsiktene er bull på lenger sikt

2 Likes

Hvordan ser SOFF aksjonærene på at vi norske sjøfolk ønsker mer lønn og bedre betingelser ?

2 Likes

Den kalde aksjespekulant ønsker vel flest mulig billige sjøfolk fra ukarina, filippinene osv. Den mer seriøse aktør ser vel fordelen både for selskap og samfunn med at rederiene har en størst mulig andel utdannede norske sjøfolk med en lønn de kan være fornøyde med og ordninger de kan leve med over mange år.

Jeg vet ikke hvordan Soff står i forhold til tilsvarende rederier mtp andel norske sjøfolk-de har jo endel utenlandske de og, men jeg vet ihvertfall at de er gode på norske lærlinger og deltar i flere programmer der med fylkeskommunen mm.

2 Likes

Fremstår nokså tydelig nå at Soff sin bookingansvarlig har tatt et lite gamble her-vi har fortsatt Drott og Sigma uten arbeid nå- de kan plutselig bli liggende en uke nå om det ikke skjer noe…men jeg tror det skjer noe da. Vi har helle ringen rater på de siste AHTS jobbene så litt vanskelig å vurdere hvor mye de har gamblet på dette…

1 Like

Liker ikke det helt. Skal jo ganske mye opp i rate for å forsvare at man heller skal ligge til kai. Er vel ikke meldt så dårlig vær fremover. :crossed_fingers:

1 Like

Se analytikernes dramatiske spådommer: Kan få oljepris på 200–300 dollar – E24

Grunnlag for gode rater.

Tidewater snaps up Swire Pacific Offshore in $190m deal - Splash247

dvs. rundt 1700 mill nok.
Tidewater snaps up Swire, Angolan JV (energyvoice.com)

Offshorekjempe kjøper seg enda større | Finansavisen

swire har rundt 50 båter stort sett ahs og suply båter. solstad har rundt 100 og bedre båter. og prises 1250 mill nok på børs.
vet ikke noe om belåningen i swire men er sikkert like gale som resten av flåten…dvs dette forteller noe om hvordan solstad kan bli priset.

…etter mitt syn så er solstad veldig lavt priset når man studerer i dette

2 Likes

Ka skjer idag med olje og offshore akjer!?
Er det en vanlig korreksjon eller noe annet!?
Har dere noe peiling!?
Fra teknisk synspunk ser det fortsatt videre rom for korreksjon til 14,00 men fundamentale sier annet! ???

Interessant oppkjøp. SPO har et par vindbåter jeg tror er bra uten at jeg kjenner detaljene. På PSV og AHTS derimot er det derimot mye…ymse-som Tidewater sin egen flåte. Noen få av båtene er på “nordsjønivå” som Soff sine men de fleste er litt for små eller litt for svake. De har vel noen få båte ri Nordsjøen, ellers er det mye asia hvor kravene er litt mindre.

1 Like

Det som skjer på børsen i dag er det jeg vil kalle en paradoksal bevegelse eller en midlertid sektor rotasjon over til vekst. Dette vil punktere om kort tid, tror jeg, når alle blir overrasket over inflasjonen.

Jeg er overrasket over oljeprisen. At den er ned kan bety at markedet har forventet at Europa ville følge etter med sanksjoner på olje og gass som USA. Det kan godt hende at Venezuela og iran forventes inn eller bare teknisk tilbakgang som følge av betydelig oppgang.

3 Likes

Kjempebra analyse! Aksjrwonka! Jeg kan ikke være mer enig med deg! Da regner med at markedet blir forhåpentligvis tilbake i kort tid. :+1::crossed_fingers:

1 Like

Interessant utvikling i SOFF (og andre/relaterte aksjer) idag. Jeg har selv så smått begynt å kjøpe meg inn igjen her med et nedre target på ca 14-15kr. Litt konsolidering etter rimelig hard oppgang siste uker er fornuftig. Virker som vi har en generell sektordreining (les: saueflokk som løper fra en side til en annen i innhegningen :crazy_face:) og at traderne i stor grad nå har forlatt skuta til fordel for andre papirer. Så får vi se hva aksjonærlistene viser de neste dagene om hvem som har handlet hvordan. Tror vi skal opp og lukte på gamle høyder i relativt nær fremtid men at utviklingen blir litt slakere oppgang enn vi har vært vant til - kanskje. Lykke til, folkens! :pray::sunglasses::v:

4 Likes

TDW announced this morning that it has acquired Swire Pacific Offshore (SPO) for USD 190m, settled in 8.1m shares and USD 42m in cash. The deal will expand TDWs fleet by 50 OSVs, comprised of 21 PSVs and 29 AHTS, and create the largest OSV operator. The deal is on a zero-debt basis, as such the price leaves an implied value per active OSV of 3.8m vs TDW trading at 6.3m. Further, TDW expects to reach USD 45m in annual synergies, which leaves pro-forma ‘21 EBITDA of synergies at USD 86m or 11.5x pro-forma EV vs. TDW trading stand-alone at 22.6x. Thus, we see the deal as highly accretive. Expected close 2q22.

Ikkje akkurat fantasiprising på kjøpet for SPO. 30mill per OSV- Så tar nok ei stund før vi ser auking i skipsverdier, spesielt for AHTS og PSV

Jupp tenkte det samme, men nb de fleste av disse er av et annet kaliber enn båtene til Soff, Dof og Sioff f.eks

Blir uansett csv som vil stå for evt oppskrivninger i 2022 men det kan bli tidlug, 23/24 mer aktuelt.

Ja. er eit heilt anna kaliber. Enig der, men trur dessverre det er litt for store drømmer om kurs og verdi i Solstad for året. Litt for mange som ikkje har peiling. Eg trur det blir for tidlig i 2022 med oppskriving og spesielt for SOFF då eg tipper at dei ønsker “stabil” høy inntjening før oppskriving. 23 og 24 er meir aktuelt viss markedet skal bedre seg endå meir. Trur fortsatt at oppskriving av verdier er noko som fokuseres alt for mykje på. Mykje viktigare at selskapa viser at dei tjener penger og har god positiv cashflow framfor regnskapsmessige positive resultater.

Absolutt. Grønne tall er det avgjørende.