Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Nå er det gått fra 23 til 27 ahts i spotten, ganske markert økning- to viking båter og Siem Ruby er kommet inn-ser ikke hva 4.er i farten muligens Saigon som kommer om litt.

Over 300k for Drott på Wintershall jobben. Enda mer interessant at Porsper/Sigma står på TBN fra 20.04 og det er da ikke Wintershalljobben som jeg først trodde…skal vi være superoptimistiske og håpe at begge skal på lengre jobb? :smiley:

1 Like

Skandi Saigon, tilhører Deepwater, går på BB charter til 01.06.23 Brasil, så den dukker nok ikke opp i Nordsjøen med det første.

2 Likes

Kommer nå og da mye rart på Westshore, ser og at de har Island Duchess oppført i psv spotten.
Den er solgt for lenge siden, heter nå Sayan Knyaz, virksom i Murmansk.

Ahts Westshore, oppført Skandi Vega i spotten fra 15.05, den har fått 2 års forlengelse med Equinor så den kan du og stryke av lista

2 Likes

Ja westshore må tas med en klype salt, bla legger de ofte skip inn i spot når de har utgpende kontrakt selv om ny er inngått

2 Likes
4 Likes

Siste handelsdager har vært urovekkende og minner litt om 2021. Oljeprisen er opp 10% fra bunnen på ca 98 dollar. Likevel har ethvert forsøk for kursen på å stikke blitt brutalt slått ned. I dag ender vi nesten på LOD. Kanskje rett og slett et par større aktører som kaster kortene før påskepause, men liker ikke utviklingen. Det bør være en del support i beltet 16 til 17 kr, samt en tidligere topp på 15 kr. Kan det også være noe usikkerhet heftet med rettsprosessen om N Maximus? Jeg tok pengene av bordet enn så lenge kortsiktig, pga risiko kort sikt og andre bets på kort sikt (PGS), men mener det fundamentale ser meget bra ut. Har fortsatt tro på både 50 kr (innen nyttår) og 100 kr her ila 2023. Konsoliderer den og holder seg over 15 kr blir det nok ny inngang etterhvert. Ryker 15 kr får vi fort en dipp mot 10-11 kr.

Tenker selv derisk/cashe ut før påske er mer sannsynlig enn at det foreligger noe fundamentalt - eks. NM. Sikker på hva det kan være blir man sannsynligvis aldri klok på. Nok av tradere i aksjen som støtter førstnevnte hypotese. Osebx fikk heller ikke ta del i oljepris utviklingen som kom etter at USA åpnet. Dette ville med høysannsynlighet bidratt positivt for equinor, Akerbp mfl. Skubbet osebx høyere og dratt med seg soffen. Dette er imidlertid bare spekulasjon.

Når det gjelder soff så slapper jeg derimot helt av. Med oljeprisens doblet bunn i området 100 usd blir jeg ikke overrasket om oljen forbipasserer forrige topp, kanskje så høyt som 150usd - hvem vet og skaper et hyggeligere sentiment for SOFF. Selvsagt med forbehold om svartedauen/andre pandemier, fred i Ukraina, USA ikke legger om politikken betydelig, oljepris krig internt i opec - listen av faktorer er lang, ingen i nærheten av sannsynlig.
Edit: språkvask

Nåp er det såpass trangt på PSV at Sigma tar et lite cargorun før den skal på jobb 20.04

3 Likes

Saipem 7000 i trøbbel i Åmøyfjorden/Byfjorden i Stavanger.
Blir sikkert noe jobb for noen ahtser her.

Hm, virker som alt er ok med S7000 så blir sikkert lite med arbeid likevel :grinning:

Er vel gjerne trading som påvirker SOFF for øyeblikket. Mange av de andre aksjene i sektoren er sterke for tiden. Svingningene i aksjen er det som gir profitt for tradere. Personlig så tror jeg ikke at det kommer store triggere nedsidemessig før Q1. NM bør også ordne seg greit med dagens marked og med de informadjonsdrypp vi har fått på Q presentasjonene. Spot er vel bra og nye kontrakter tikker vel inn framover. Litt nedside også knyttet til moblisering og fartøy som har gått ut og inn på kontrakter, men jeg tror nå at Q1 vil ovveraske positivt. Tipper at vi kommer til å trade mellom 14-24 i tiden framover dersom det ikke skjer noe spesielt. Alt tyder på at oljeprisen blir høy framover.

1 Like

Jeg følger bare Soff og de andre offshore rederiene fra sidelinjen for tiden, men for min del synes det å være skapt et inntrykk av at Soff aksjens bevegelser skal henge nøye sammen med oljeprisutvikling nærmest på timebasis.

Jeg personlig mener dette blir tullete og feil, en stabil høy oljepris er meget bra for Solstad Offshore, men om oljeprisen er usd 97 eller 110 betyr i mine øyne nada.

I tillegg til en stabil og høy oljepris over tid dukker det opp stadig nye havvind prosjekt som vil fortsette å sette press på flåtene.

Poenget mitt er at oljepris definitivt har betydning på sikt for Solstad men svingninger fra dag til dag betyr det ingenting.

2 Likes

Støttes;) selv om jeg likevel må påpeke om oljeprisen øker intradag med eks. 5 % så mener jeg, om ikke det er korrelasjon, at sentimentet på osebx/obx i det minste vil smitte positivt over på soff.

Siden mye annet enn energiaksjer har hatt dårlig utvikling, så har koblingen mellom oljepris og OBX blitt mye kraftigere enn den var i fjor sommer til eksempel. Det påvirker SOFF fra dag til dag også, og er bra for handelsvolumet og prisvariasjonene i aksjen. Om det burde være sånn er en annen sak :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

1 Like

Må tas forbehold her, ikke meldt dette.

4 Likes

Fint funn! Tok en titt på Linkedin selv, fant denne fine oversikten over AHTS-eiere i markedet, Solstad stiller sterkt her. Kan håpe på ytterligere konsolidering blant de mindre aktørene for å styrke rederienes markedsmakt.


2 Likes

Skjer litt i spotten i påsken o, 2 ajts fått jobb idag og 2 jobber kommet

2 Likes

Det smittes til mange siden energi er brorparteen på oslo B.
Korrelasjonen er vel at ved høy oljepris genererer det mye arbeid og investeringer fremover som igjen er positivt for SOFF og andre offshore aktører.
For mange dager fri med aksjer dette!

4 Likes

Spark og Spear på vei sydover