Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

I følge melding er SOFF usikre på accounting effektene. Hvor går salgsummen til nedbetaling av gjeld i max limited eller inn i Solstad sin balanse?

Altså:

Min oppsummering-korriger meg om jeg tar feil:

Aker eier 20% av AMSC og 25% av Soff

NM ble eid av NM-ltd som Soff igjen eide 25% av-MEN Soff var garantis mot NM-ltd dersom NM ikke klarte de finansielle b etingelsene-og det gjorde den ikke etter At Saipem kansellerte avtalen med en rate på over 1.1mill/dag

Nå har AMSC kjøpt hele NM fra NM-ltd for det som virker som en fair pris (NM kostet litt over 3mrd å bygge men er nå 6år gammel)
AMSC leier ut båten igjen i 5år (med 5+5år opsjoner inkludert kjøsavtale ved 5 og 10 år) til et DATTERselskap av Soff
Soff må da betale en leie for NM samt ha mannskap/drifte den. De har ikke finansielle kostander/nedskrivninger lenger MEN må selvsagt få en rate som overstiger leasingraten+driftskostnadene for å gå i pluss.

Økt risiko mht kostander/inntekter men har eliminert risikoen for å måtte øke gjelden for å overtal NM direkte.

Er det noe jeg har misforstått da?

5 Likes

Tror du beskriver det veldig riktig @Metallian

blir spennende å følge utviklingen, men at “noen” kan ha visst noe her er jeg ikke i tvil om.
Når man ser på aksjonærlisten, omsetning, oppgang i det hele så tror jeg det er liten tvil om at noen har snust opp noe.

1 Like

Ja ting ryktes og det ble rapportert igår at Solstad og CFOen hans var på fly til Oslo…

Ang gjenstående forpliktelser for Soff på NM står det slik forklart på Solstads sider:

An agreement (the “Agreement”) has been reached with the current owner of “Normand Maximus” which ensures that the group’s and SOFF’s residual exposure as guarantor under the current bareboat charter of Normand Maximus mature 31 March 2024.

Under the Agreement, Maximus Limited and Normand Maximus Limited have stated that in lieu of Maximus Limited revoking the current waivers and exercising its rights under the bareboat agreement, a residual claim has been determined.

The residual claim is in the amount of approximately USD 158 million, and is part of the obligations guaranteed by SOFF. Interest accrue and will be compounded. The residual claim under the current bareboat agreement falls due on 31 March 2024, corresponding to the maturity date of SOFF’s Senior Secured Facilities Agreements.

1 Like

Det får vi jo svar på i morgen og påfølgende to dager. Da kommer listene. Det blir svært interessant.

Ja, selv for en utenforstående blir det interessant.
Men, vi fikk rett i at NM ikke ville velte lasset hvertfall :laughing:

2 Likes

Herlig at det nå er på plass en løsning for NM.
Har jo ligget som en klam hånd og «risiko» i lange tider.

  • Solstad Offshore ASA (“SOFF”) experience strong interest from clients to charter the “Normand Maximus” on shorter and longer contracts after current time charter expires during 4th quarter 2022

Tipper LPS vet godt hva de gjør her. De gjør ikke dette uten at de har sjekket grundig med kundene sine. Vil tro (håper) de allerede er langt i forhandlingene vedr neste steg for NM. Lukter en lang avtale for NM fra q4.

1 Like

Det virker som salget av NM er en kursdriver. Hvordan skal man komme seg inn i aksjen i morgen uten å måtte gå inn på topp?

1 Like

Jeg hadde en mage følelse noe dager siden at det er noe i gang ifm NM saken. Det ser jeg var rett. Den faktisk forklarer denne ekstrem pris økning. Jeg forventer at festen skal fortsette i morgen før lunsj men litt usikker videre! Husk at de folk som hadde informasjon om NM saken har allerede fått kjøpet disse dagene!

1 Like

Jeg tipper at 25% av ca. 350MMNOK må avskrives av SOFFs balanse- om ikke dette er gjort tidligere. Gjorde ikke de en ekstraordinær NM-avskrivning i fjor ?

Røkke fikk dette skipet veldig rimelig. Stakkars Maximus ltd herunder SOFF, men tenker nok at leieraten reflekterer av denne prisen så da får vel SOFF det tapte tilbake igjen gjennom gode rater på skipet.

Dette er rett og slett sykt bra- og en god avslutning på en fantastisk uke for alle SOFF-nerder.

Ps: Burde ventet til i morgen med å lette 20%. Nå er det tresifret kursmål som gjelder for meg- og tålmodigheten og trua- det har jeg!

4 Likes

Jeg er 99% sikker på at NM er nedskrevet til 0 for Soff sitt vedkommende

1 Like

Ja de 10% jeg reduserte med på 28,86 idag virker feil nå, men må jo komme noe korrigering dnart, for her har det nok gått rykter….

Ja, @Metallian , tror ikke det var dumt å redusere.
Er nesten sikker på at dette har drevet kursen betydelig siste dagene og at det kommer en reaksjon andre veien.
Men, ingenting kan vites sikkert når det omsettes for 140 mill daglig hvilken retning det tar.
Men, ingenting vokser til himmelen på direkten, det er sikkert.
Helt unormal kraftig stigning som ingen om man er ærlig kan forklare fullt ut.

Jeg snakker ikke nå fordi jeg skal inn i aksjen, fordi det er uaktuelt i denne euforien.
Nå må man avvente til ting roer seg ned, ref lignende oppganger i mpcc og Havyard.(forøvrig ikke sammenlignbart fordi Soff var sterkt underpriset, men likevel)

Om det er noen trøst reduserte jeg 100% :sweat_smile:

Jeg tror ikke vi får noen korrigering i morgen. Husk at SOFF har 12MMNOK i nedskrevne skipsverdier i et marked som nærmer seg rater fra tidspunktet hvor nedskrivningene startet. P/B skulle således fortsatt være/ bli svært gunstig, og nå er jo gjeldsbelastningen eneste gjenværende risiko- og vi ser jo allerede nødvendige ratenivåer til å kunne håndtere dette.

1 Like

Hadde salgsordre på 30kr liggende inne i dag, men hadde tydeligvis flax…

Åpning er ikke godt å si, men at vi bikker 40 kr i morgen er realistisk. Det kan bli meget trangt i døra. Ser ikke bort i fra 50-60 kr. 40-50% opp er 42-45 kr.

2 Likes

Eg syns ikkje dette var nokon veldig god avtale egentlig. Dette på grunn av eit par ting.

  1. Prisen var veldig låg i forhold til gjelda som Solstad har i skipet. Cirka 1 mrd mindre. Det er og slik at Solstad nå har cirka 1 milliard i gjeld på Maximus utan å eige båten. Det er litt skremmende syns eg. Her er det framleis risiko med forfall i q1 24.

  2. Viss dette faktisk er ein markedspris for Maximus så trur ikkje eg at oppskriving av verdier er aktuelt med det første. Rett og slett for at Maximus er ein heilt fantastisk båt som ekstremt få andre er i nærheten av. Dette er verkeleg ikkje noko god pris viss det er markedspris.

  3. Dette er nok meir generelt til meldinga. Vi har 0 info om kva ratenivået er på BBen. Eg trur fortsatt at depreciation gjelder under IFRS 16. Så 0 ide om kostnader knyttet til dette er ikkje så bra

Men alt i alt så syns eg dette var ein heilt ok melding som senker risikoen kortsiktig, men auker risikoen på lengre sikt syns eg. Så trur ikkje kursen kjem til å gå så enormt så fleire trur på dette

5 Likes

Er det noen økonomer eller andre med peiling her, og som kan uttale seg sikkert om det her menes en bareboat-garanti- eller restgjeld på 158MUSD?